Forfatter Emne: Korte metalbor der ikke kræver forboring?  (Læst 5475 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #15 Dato: August 01, 2021, 11:41:26 »
Jeg har godt set en del på YouTube der siger at man ikke skal bruge et pinolbor.

Omvendt, - hvad bruger man/vi i drejebænken?

Selvom jeg har NC bor til rådighed, så bruger jeg 9 ud af 10 gange et pinolbor når jeg laver huller på fræser eller søjleboremaskine. Og det virker fint.
Har aldrig knækket et på denne konto

Mange tak RH, så vil jeg med ro i sindet bruge mine pinolbor  [th]

Hilsen Kenneth

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #16 Dato: August 01, 2021, 11:46:03 »
Jeg synes det er helt fint med alle dine spørgsmål og dejligt at fornemme din ivrighed for at lære vores fag.
Måske vi andre gamle "r*vhuller" også kan lære noget nyt. ;)
Nogle har nok glemt hvordan det var at være lærling og et blankt ubeskrevet blad. ;)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #17 Dato: August 01, 2021, 11:53:03 »
Jeg synes det er helt fint med alle dine spørgsmål og dejligt at fornemme din ivrighed for at lære vores fag.
Måske vi andre gamle "r*vhuller" også kan lære noget nyt. ;)
Nogle har nok glemt hvordan det var at være lærling og et blankt ubeskrevet blad. ;)

Tak Søren,

Jeg synes faktisk også at ret mange af mine spørgsmål ikke bare er noget man kan slå svaret op på i en bog, hvor jeg netop har brug for jeres erfaring  fra det virkelige liv  :)

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #18 Dato: August 01, 2021, 19:05:51 »
Der findes udmærket bøger, men skal vælge den som er end 40 –50 år gammel. Regn ikke med at de findes hende i kiosken, men de kan skaffes på stats biblioteket og så kan der tages nogen kupire. Det at spørge i øst og vest hjælper ikke noget, men for 10 forskelig svar. Mit bedste råd er, at øvelse gør mester. Hvis jeg skal bruge et kort bor, så er det frem med vinkelsliberen og der efter at slibe det op på ny. Man kan ikke bruge hele dagen på sådan noget, der er også andet som skal laves.
Jeg traf en smed på GL Estrup. Han lavede hestesko Jeg spurte hvor dan han gør. Svaret kom! Det ved jeg ikke, jeg har gjort det i 50 år. Så gå hjem i hulen og prøv dig frem. Det første du laver er noget lort, men som årende går så lykkes det. Både for dig og smeden. Vi skal lærer hele livet

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #19 Dato: August 01, 2021, 19:55:13 »
Det var så lidt Kenneth.  - det kan du roligt gøre.

Og selvfølgelig skal du spørge. Især på sådan et fora.  Hvis ikke man skulle kunne her, hvor så?

Og hvorfor have besvær med at finde en gammel bog, læse i den, og kun finde tvivlsomt indhold, når man kan spørge direkte her, og få svar på få øjeblikke..

Fordi at det står i en gammel bog, er ikke nødvendigvis ikke lig med at det er korrekt.
Jeg har selv fundet fejl i flere af mine gamle bøger.. 

Og man er selvfølgelig fritaget for at læse med, og også at svare hvis ikke at man finder indholdet interessant.. Eller har noget reelt indhold at byde ind med...
Og hvad er det for noget pjat Hans, med at man selv må finde ud af det.
Hvordan tror du verden ville se ud hvis alle var sådan?!  - hvad er ideen med at stå i lære, og at lære fra sig...   Hvor hurtigt tror du vores unge lærlinge ville stoppe hvis vi var sådan?

Selvfølgelig skal de lære af deres egne fejl. Men de har altså ikke nød af at lære/lave de samme fejl vi andre har lavet..  Det er jo direkte idioti..
Og hvordan tror du et samfund ville udvikle sig hvis vi bare stod og så på.

Nej fortæl hvad du ved. Glæd andre med din viden, - det er kun dejligt at lære fra sig..


Men jeg kender alt for godt den samme smørre fra alle de gamle r@#huller.
'nej du skal ikke komme her og tro at du er noget' - 'nu kan du prøve selv, så kan vi se hvad du kan' osv osv osv..... 

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: August 01, 2021, 19:57:35 af RH »

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #20 Dato: August 01, 2021, 21:21:22 »
Der findes udmærket bøger, men skal vælge den som er end 40 –50 år gammel. Regn ikke med at de findes hende i kiosken, men de kan skaffes på stats biblioteket og så kan der tages nogen kupire. Det at spørge i øst og vest hjælper ikke noget, men for 10 forskelig svar. Mit bedste råd er, at øvelse gør mester. Hvis jeg skal bruge et kort bor, så er det frem med vinkelsliberen og der efter at slibe det op på ny. Man kan ikke bruge hele dagen på sådan noget, der er også andet som skal laves.
Jeg traf en smed på GL Estrup. Han lavede hestesko Jeg spurte hvor dan han gør. Svaret kom! Det ved jeg ikke, jeg har gjort det i 50 år. Så gå hjem i hulen og prøv dig frem. Det første du laver er noget lort, men som årende går så lykkes det. Både for dig og smeden. Vi skal lærer hele livet

Hej igen Hans,

Tak for rådet, men det har bare intet at gøre med det jeg spørger om. Der findes ikke nogen bog hvor jeg kan læse svaret på de spørgsmål jeg stiller.

Men kan vi ikke bare aftale at hvis du synes jeg stiller dumme spørgsmål så springer du dem over? Så slipper jeg for at svare, og du spilder ikke din tid på mig.

At der bliver stillet nogle spørgsmål her i forummet gør vel ingenting - det er jo ikke ligefrem overrendt.

Hilsen Kenneth



Jmadsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 31
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #21 Dato: August 01, 2021, 21:23:47 »
Hej Kenneth
Bliv endelig ved med at spørge,jeg bliver tit klogere af det andre spørger om og de svar de får,specielt her på forum med så mange (med enkelte undtagelser) hjælpsomme  mennesker.
mvh
Jørgen

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #22 Dato: August 01, 2021, 21:29:44 »
Jeg har aldrig været i lære, og har lært rigtig meget herinde. ??? Nå ja i hvert fald næsten alt hvad jeg kan/ved - det kan måske ikke lige kaldes rigtig meget. ;D ;D

Men jeg må da også indrømme, at jeg engang i mellem er blevet skrup forvirret af modstridende svar, som Kenneth også har fået her.
Selvfølgelig skal man spørge, det er nerven i forum. Men at to svar er forskellige, betyder ikke nødvendigvis at det ene er forkert. Noget funker for den ene og andet for den anden, og det er som regel måden, man selv fumler på, der bestemmer. DET lærer man kun ved at øve sig - SHIT hvor har jeg knækket mange bor og fræsere og fået mange huller placeret en anelse forkert. :o 8) ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #23 Dato: August 02, 2021, 00:53:30 »
SHIT hvor har jeg knækket mange bor og fræsere og fået mange huller placeret en anelse forkert.
Ja Tommy nu har du lært det og ved hvor dan man gør [quest]

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #24 Dato: August 02, 2021, 10:12:19 »
SHIT hvor har jeg knækket mange bor og fræsere og fået mange huller placeret en anelse forkert.
Ja Tommy nu har du lært det og ved hvor dan man gør [quest]

En lille smule, håber jeg da Hans. ;)
Men det har jo været en kombination af at læse svar (fra dig og andre "gamle rotter) på mine og andres spørgsmål herinde - og så derefter gå ud i værkstedet og fumle med det svar, som man synes passer bedst til ens udstyr og evner.
Jeg laver stadig ud- og indvendigt gevind på drejebænken med toolstål og hjemmelavet borestang, som du forklarede mig for år tilbage. Og jeg har efterhånden øvet og fumlet så meget med det, at det som regel også lykkes. ;D ;D
Det skal du have tak for ]tks[ så giv nu også andre samme chance. :) [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.