Forfatter Emne: Korte metalbor der ikke kræver forboring?  (Læst 6488 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Dato: Juli 29, 2021, 11:22:51 »
Hejsa,

Jeg har lige set en video med ham Adam fra Mythbusters. Han gennemgik forskellige bor, og nævnte bl.a. at han brugte korte hærdede bor i sin fræser da han så kunne slippe for at forbore med et centerbor.

Er det virkelig præcist nok(og hvilke bor er det?), og hvad gør I i det virkelige liv?

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #1 Dato: Juli 29, 2021, 12:25:02 »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #2 Dato: Juli 29, 2021, 12:56:11 »
Jeg tror at de hedder stub bor

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #3 Dato: Juli 29, 2021, 21:17:20 »
Afhængig af hvad jeg skal lave, bruger jeg forskellige fremgangsmåder.  Men som udgangspunkt med et bor der er slebet perfekt, med skærene 'i midten'. Og dette er med en søjleboremaskine med gear.

Enten mærker jeg op med en kørnerprik eller et NC eller pinolbor.
Alt under ~16mm kører jeg direkte i, uden at bore for med et mindre bor.
Skal hullet værre større, lad os sige 40mm, og jeg har et 40mm bor.  Så ville jeg bore for med et bor, som har størrelse som kernen på det næste bor i rækken. 
Det er en fordel at boret borer så meget som muligt. Så er det bedre styret. Altså så du ikke går 2mm op i størrelse hele tiden.  Men måske springer 20mm

Borer jeg med firmaets store radial maskine, så får den en kørner eller et pinolhul, og så bare direkte i med et stort bor. ~50mm er intet problem uden forboring.
Præcisionen er alt rigeligt til hvad man forventer af et HSS bor

Borer jeg med en håndboremaskine, så er det ofte en fordel at tage den i bidder, for at man ikke skal presse så hårdt.

Der er også forskel på om du skal bore ned i en ret flade, eller en rund.  En lille aksel vil få boret til at løbe meget let. Og derfor er en kørner eller pinolhul nødvendig.

Borer du på en vandret flade, så vil du sagtens kunne køre ned uden noget, og stadig få et godt hul.  - vel at mærke at opstilling og maskine osv er I orden


Men kort sagt : bruger du et pinolbor til at åbne op med, så kan du sagtens køre ned i ét huk.
Er boret styret godt fra start, bliver hullet altid godt..

Vh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #4 Dato: Juli 29, 2021, 22:30:11 »
Takker.

Jeg fik måske ikke forklaret nøjagtigt hvad mit behov er, men jeg taler om at bore med fræseren uden centerbor først for at spare en arbejdsgang  - specielt når man skal lave flere huller.

Det vil kun være mindre huller - op til fx 12mm.

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #5 Dato: Juli 29, 2021, 23:04:50 »
Hvis dit bor ellers er i orden, så kan du sagtens.  Jeg gør det tit når jeg borer på fræseren..

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #6 Dato: Juli 30, 2021, 08:14:35 »
Super, takker :)

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #7 Dato: Juli 30, 2021, 13:47:31 »
en af de bedste investeringer i min "karriere" var et sæt Wedewåg stub-bor 3 til 10 med 0.1 spring - -
hvis du vil investere - så køb for himlens skyld kvalitet - Guhring, Dormer,Wedewåg, Titex, YG - - -

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #8 Dato: Juli 30, 2021, 13:58:31 »
en af de bedste investeringer i min "karriere" var et sæt Wedewåg stub-bor 3 til 10 med 0.1 spring - -
hvis du vil investere - så køb for himlens skyld kvalitet - Guhring, Dormer,Wedewåg, Titex, YG - - -

Det prøver jeg også altid :)

Har et sæt YG spiraltapper + tilhørende bor, men tænker stubbor er bedre hvis jeg skal undgå centerboret først.

Har kig på Dormer bor, og i de små størrelser er de da til at betale - det bliver dog desværre ikke et sæt med  0,1mm spring - det rækker pengene ikke til :|

Hilsen Kenneth

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #9 Dato: Juli 30, 2021, 17:55:31 »
vil lige høre - når du skriver "centerbor" mener du så pinolbor? (typisk et kombi-bor f.eks Ø2.5 og en 60gr.forsænkning til Ø8) - dem skal du ikke bruge til opmærkning -de knækker ofte fordi de har en lousy spånafgang - et godt valg er altid det tykkeste 120gr.  "NC-forbor" du har plads til  - de er meget mere robuste - og 120 gr "kørnerprikken" de laver, fanger  det "rigtige" bor meget sikkert

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #10 Dato: Juli 30, 2021, 18:09:40 »
vil lige høre - når du skriver "centerbor" mener du så pinolbor? (typisk et kombi-bor f.eks Ø2.5 og en 60gr.forsænkning til Ø8) - dem skal du ikke bruge til opmærkning -de knækker ofte fordi de har en lousy spånafgang - et godt valg er altid det tykkeste 120gr.  "NC-forbor" du har plads til  - de er meget mere robuste - og 120 gr "kørnerprikken" de laver, fanger  det "rigtige" bor meget sikkert

Ja, jeg så en video fra Stefan Gotteswinter og fandt ud af at pinolbor ikke er det bedste. Lige nu er det bare det enste jeg har, og da jeg helst vil købe god kvalitet så er de ikke helt billige (altså NC forborene)

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #11 Dato: Juli 31, 2021, 09:46:29 »
Hej Kennet
Har du bemærket den spesielle slibning af NC borene, kan ses på Jenses Thurmer
link.
mvh jensoc
Læs hodjasblog.one på Nettet

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #12 Dato: Juli 31, 2021, 13:37:19 »
Jeg har godt set en del på YouTube der siger at man ikke skal bruge et pinolbor.

Omvendt, - hvad bruger man/vi i drejebænken?

Selvom jeg har NC bor til rådighed, så bruger jeg 9 ud af 10 gange et pinolbor når jeg laver huller på fræser eller søjleboremaskine. Og det virker fint.
Har aldrig knækket et på denne konto



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #13 Dato: August 01, 2021, 02:36:55 »
Kenneth Jeg tror at du skal til at læse nogen fagbøger, Så kan vi andre bore de huller vi har lyst til

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Korte metalbor der ikke kræver forboring?
« Svar #14 Dato: August 01, 2021, 11:15:25 »
Kenneth Jeg tror at du skal til at læse nogen fagbøger, Så kan vi andre bore de huller vi har lyst til

Jeg tror ikke helt jeg forstår den kommentar? Jeg spørger til korte bor der måske/måske ikke kan erstatte centerbor - om de giver et acceptabelt resultat. Har du en bog hvor jeg kan læse svaret på det spørgsmål? Hvad hedder den i givet fald?

Kan du også angive hvor i bogen jeg kan læse hvad andre gør ‘i det virkelige liv’, som jeg jo også spørger til?

Og hvis vi bare skal læse svarene i en bog, hvilket formål er der så med “faglig debat” forummet? Er det så ikke tid til at lukke det?

Hilsen Kenneth