Forfatter Emne: Renovering af koblingsgaffel på gammel Pedersen VPU-0 - sølv/hårdlodning?  (Læst 5473 gange)

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Hej Alle,

Jeg er i gang med at friske en gammel Pedersen VPU-0 lidt op, og det har vist sig, at projektet nok er lidt mere omfattende, end hvad jeg først havde antaget.
Den største hurdle jeg har ramt indtil nu er dog, at skiftegaflen til koblingen er lettere slidt...

https://photos.app.goo.gl/6411aqs9He3E7foM9
https://photos.app.goo.gl/V8bvNbqKJ412rcss5

Umiddelbart er mit gæt, at den er fremstillet i bronze, og, som man måske kan se af billederne, er slidt en anelse ned på nuværende tidspunkt...
Det betyder, at jeg ikke rigtig har andet valg end at skifte den, da jeg er ret sikker på der ikke er mange timers drift tilbage i den.
Desværre har vores gamle venner i Høng nok haft den holdning, at det var en del, der aldrig skulle skiftes, idet den er særdeles vanskelig at komme til. I praksis skal jeg have hele gearkassen ud af kroppen på maskinen for at lave den, fordi jeg ikke kan pille akslen ud den sidder på, og ej heller kan komme til den koniske stift på akslen pga. støbningen.
Så, alt dette skal ud:

https://photos.app.goo.gl/X9cu9fYRE963PKWV9

Nuvel, det leder mig til det egentlige spørgsmål:

Er der nogen her på forummet, der er rutinerede udi lodning af bronze? Jeg har aldrig selv prøvet det og har ingen idé om, hvor slemt det er.

Jeg kan ikke købe en ny gaffel idet designet er begrænset til de gamle VPU-0'ere og restlageret af disse varer er vist for længst forsvundet i tidens baglommer et ukendt sted. Det betyder også, at man ikke kan bruge en fra en VPU-1, da udkoblingen sker på en anden måde. Så jeg skal altså have min eksisterende fikset på en måde!

Der er ikke nogen voldsom præcision på selve delen, andet end at radius på indgrebsgaflen naturligvis skal passe på ståldelen og så skal centerafstanden mellem udrykkeraksel og drivspindel naturligvis passe så den sidder hvor den skal. Jeg har tænkt at skære den gamle gaffel af og så dreje en ny halvcirkel, der bliver loddet på i stedet for den gamle slidte del.

Og ja, projektet er både dumt, åndssvagt og ender sikkert også med at blive dyrt, men jeg har en pladderromantisk idé om, at det er sjovere for en hobbyfusker som mig selv (der dog er maskiningeniør i sit fritidsjob fra 8-16) at renovere en klump gammel dansk støbejern end at købe en anden maskine.


Sidst men ikke mindst, hvorfor er problemet opstået tænker i?
Forklaringen er, at et eller andet genialt individ engang har udskiftet alle olienipler med fedtnipler.  :'(
(Det betyder at alt, hvad der burde være dråbesmurt, ikke har nævneværdig smørelse i alt for lang tid...)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Har du prøvet ved Matias, som jo har stort lager til Pedersen, men nok ikke billigt, men ring og spørg han har en stor viden om Pedersen fræsere.

Matias Lauritzen 23 62 63 63
Slotsbakken 19 6300 Gråsten
Husk altid at skille tingene ad.

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Jeg har ikke snakket med Mathias i denne omgang, nej. Derudover vil jeg sige, at han er vældig flink at snakke med, men jeg synes hans priser er meget høje. Så, med mindre jeg er strengt forpligtet til at handle ved ham, så vil jeg hellere prøve alternativer først.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Jeg er også bare hobbyfusker.
(Elektronikmand)
Der er jo åbenbart til hverdags monteret "noget", der dikterer, at skiftegaflen skal have den forkrøbbede udførelse.
Ellers kunne man jo montere "noget andet" på gaflens udragende akselstump. Lettere at montere udenfor gearkassen.
Men jeg har ikke forstand på Pedersen.
Kender ikke opbygningen, men nogen gange har det været en fordel at være "ikke fagmand" på et område, så det ikke hindrer en i at tænke "lovlig kreativt".

Hvis den gamle gaffel først er fjernet på en eller anden ufagmæssig, måske ret destruktiv måde, er opgaven bare at fiksere en nylavet gaffelenhed på akslen, på en måde, så det kan gøres "udefra".
Når det hele er samlet, er der jo nok ingen der ser det mere, og det kan vel ikke være de store kræfter, der virker på gaflen.

ibot


ibot

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Jeg er også bare hobbyfusker.
(Elektronikmand)
Der er jo åbenbart til hverdags monteret "noget", der dikterer, at skiftegaflen skal have den forkrøbbede udførelse.
Ellers kunne man jo montere "noget andet" på gaflens udragende akselstump. Lettere at montere udenfor gearkassen.
Men jeg har ikke forstand på Pedersen.
Kender ikke opbygningen, men nogen gange har det været en fordel at være "ikke fagmand" på et område, så det ikke hindrer en i at tænke "lovlig kreativt".

Hvis den gamle gaffel først er fjernet på en eller anden ufagmæssig, måske ret destruktiv måde, er opgaven bare at fiksere en nylavet gaffelenhed på akslen, på en måde, så det kan gøres "udefra".
Når det hele er samlet, er der jo nok ingen der ser det mere, og det kan vel ikke være de store kræfter, der virker på gaflen.

ibot


ibot

Det er altid godt at være hobbyfusker, men ind i mellem kommer kompetencerne jo lidt til kort. ;)
Omvendt er manglende kompetencer jo bare et udtryk for manglende erfaring, og erfaringen opnår man jo ved at lave fejl... :P

Jeg har overvejet, om det er muligt at lave et alternativ, f.eks. at bolte en ende på, men du har helt ret i, at det er begrænset med plads. Det kunne faktisk godt være, at man kunne lave lidt mere plads ved at slibe/fræse noget materiale væk, men det kan jo potentielt give anledning til andre problemer.

Min umiddelbare tanke er, at sølv/slaglodning vil være det letteste. Så vidt jeg kan finde frem til, så er det muligt at føje to stykker bronze sammen ved lodning. Jeg kan også finde eksempler på "silicon bronze" fyldmateriale til TIG svejsning, men det lader vist til, at sølvlod er en bedre løsning når alt kommer til alt.

(Ja, der er blevet google't og youtube't en del på det seneste ;) )

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Du kunne jo også ligge et slidlag på den eksisterende gaffel, sølvlodning vil nok være at foretrække, da det har et tilpas lavere smeltepunkt en bronze.
Eller få tig svejset noget slidlag på..
Jeg er desværre ikke ret god til hverken slaglodning, eller tig, så kan ikke hjælpe med det.
(du kan jo altid skære den over, og lodde en ny del på, men der kommer nok rimelig med bræk på samlingen, som vel ikke har så stort et areal i snittet)

Men kan du finde et passende stykke bronze, kan du jo også lave en helt ny arm, der er nok den optimale løsning?
« Senest Redigeret: Juli 28, 2021, 15:37:59 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Så er der endelig lidt fremgang i projektet:

https://photos.app.goo.gl/PwbnrGph8tQsRMML6
https://photos.app.goo.gl/MTjgLpXYFexiztQh6
https://photos.app.goo.gl/9WhuJSHsWDQAAAZ8A

Nu er den da i det mindste ude og jeg har mulighed for at se, hvordan svinet ser ud.
Det viser sig, at der mangler omkring 6-7mm gods i tykkelsen, så stumperne nedenunder denne har kørt i bronzefedt i årevis  :P

Der er indkøbt bronze og TIG tilsats til samme, så nu er det bare et spørgsmål om, at det skal leveres og så skal resten af lejerne ud af gearkassen så jeg kan få skiftet og samlet igen...

Dagens bonusbillede: https://photos.app.goo.gl/LgZeUd9yF7d6UQ1T6 - specialværktøj til at spænde møtrikken på det bagerste leje på hovedspindlen :)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Det var et voldsomt slid, gaflen har været ude for.
Det bliver spændende at se hvordan reparationen udarter sig [th]
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Ja alt kan laves, det er et spørgsmål om pris og vilje
Jeg kunne foreslå at du får lavet en ny gaffel, og bruger den gammel som model. Du må kunne finde en bronce støber, en gørtler eller hvad sådan noget hedder. Og så skal du selv stå for det efterfølgende tilpasning.
En anden ting som Jens siger at på lavet en ring og lægge ned i sporet og så sølvloddet.
En anden ting er. Der hvor den kører i mod, det må være en rille / spor som den kører i. Hvor dan ser det ud? er det også slidt ??

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Husk nogle kørne prikker i samlingen så der er lidt plads til sølvloddet..
« Senest Redigeret: August 06, 2021, 09:53:30 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
@Jens, ja det bliver spændende.

@Hans. Det vil selvfølgelig være optimalt at få lavet en ny gaffel, men jeg nægter at tro, at det er tilnærmelsesvist rentabelt. Jeg har indkøbt bronze og jeg har planer om at dreje en ring, der passer i det gamle slidspor og så sølvlodde den fast.
Gaflen i bronze er blødere end det stål den kører imod, så ståldelen fejler ingenting. Det er jo bevidst designet til, at den ene del skal "ofre" sig. I praksis vil der bare ske meget, meget lidt slid, hvis ellers den bliver oliesmurt som den skal. Så vidt jeg ved er der en tendens til at olien bliver "optaget" i bronzematerialer (vist nok fordi bronze faktisk er porøst i øverfladen?), så det er også med til at reducere slidtagen over tid.

Tak for jeres inputs indtil videre.

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Så skal der snart loddes - bliver spændende, hvordan det kommer til at gå  :D

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Så kom jeg i mål med gaflen, nu både loddet, filet og poleret.
Ja, jeg ved godt den har lidt mærker fra grovfilen, men det er mindre end den er født med  :D

Jeg brugte sølvlod og varmede med gas&ilt uden en alt for voldsom flamme. Sølvlod købte jeg på Amazon sammen med tilhørende flusmiddel.

Det var faktisk ganske nemt, på med flus opvarm og så på med tilsats. Til min store tilfredshed blev alle revner fyldt og man kan næsten ikke se skellet mellem ny og gammel.
Mon ikke den holder min tid ud, hvis jeg husker at smøre med OLIE.  8)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Fandme FLOT arb....Hatten a for det, og dejligt med en teoretiker som kan bruge hænderne........ [th] :) :) ;)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Ja det kan du godt være tilfreds med. Flot arbejde, så skal det bare samles