Forfatter Emne: Teknik til "rille" i blødt jern  (Læst 570 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 260
  • Lokation: København
Teknik til "rille" i blødt jern
« Dato: Juli 19, 2021, 09:57:24 »
Hej,

Jeg skal fræse en rille i jern ('Slot' på engelsk - har vi et bedre ord end 'rille'?). Rillen skal være 4x20mm og 25mm dyb(helt igennem materialet). Rillen skal være i midten af en ø40 cylinder, og går altså ikke ud til kanten.

Hvordan anbefaler I at jeg griber det an? Bør jeg bore en række huller først for at mindske arbejdet med fræseren?

Med venlig hilsen
Kenneth

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 283
  • Lokation: 8653 Salten
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #1 Dato: Juli 19, 2021, 10:42:29 »
Aflang hul.
Jeg ville bore et hul 3,8mm i hver ende, og fræse et par mm af per gang.
mvh jensoc

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 260
  • Lokation: København
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #2 Dato: Juli 19, 2021, 11:23:27 »
Tak :)

Det giver jo god mening. Du ville ikke bore en række af huller?

Hilsen Kenneth
« Senest Redigeret: Juli 19, 2021, 11:26:47 af Kenneth »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1296
  • Lokation: Grenaa
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #3 Dato: Juli 19, 2021, 13:58:31 »
Jeg kalder det en not gang. Det kunne være en aksel til en remskive på el motor. Jeg bruger ikke nogen bor. Det er spilt arbejde. Kør ende fræser ned til et par mm og kør frem og tilbage til du når den ønske bybde. Det er hurtig overstået

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 260
  • Lokation: København
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #4 Dato: Juli 19, 2021, 15:06:48 »
Tak igen :)

Jeg skal lave en håndfuld, så jeg kan jo prøve mig lidt frem med begge metoder  :)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1188
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #5 Dato: Juli 19, 2021, 19:01:17 »
Det hedder bare et spor..

Og undgå for så vidt at lav huller, - så vil dit skærende værktøj skulle slås ned afbrudt spån når du skal igennem hullerne.

Det bedste er at finde en endefræser der er borende (har ét eller flere skær over center) og så bare bore ned med det.  Selvfølgelig med tilpas lav tilspænding, da ofte kun ét skær er skærende..

Hvis ikke det er et kritisk høj præcisions spor, så kan du sagtens bore fri i hver ende.
Og ellers bare fræse det i et huk i bredden ( hvis du har en tilpas bred endefræser )

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 260
  • Lokation: København
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #6 Dato: Juli 19, 2021, 19:29:01 »
Min 4mm fræser er borende. Tænker dog ikke jeg kan fræse 4x20x25mm med min lille fræser (1,5kwh, 100kg) i én omgang, men tak for rådet 😊


Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1565
  • Lokation: Nykøbing Mors
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #7 Dato: Juli 19, 2021, 20:09:42 »
Jeg tror ikke motorstørrelsen er så vigtig, som kvaliteten på dit værktøj. Jeg synes, at jeg har knækket en del billige fræsere ved at fræse nede i lommer.

Ved ikke om det lyder tosset i proffernes ører, men at lade så lidt fræser som muligt stikke ud af spændpatronen og så kun køre én gang, ville vel give mest jævnt "bræk" på fræseren.

men [quest] [quest] [quest] :-\
« Senest Redigeret: Juli 19, 2021, 20:11:21 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1188
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #8 Dato: Juli 19, 2021, 20:13:41 »
Jeg skrev i bredden.    I dybden skal man selvfølgelig tage den over flere omgange..


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1565
  • Lokation: Nykøbing Mors
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #9 Dato: Juli 19, 2021, 20:19:13 »
Det var faktisk dybden jeg mente. :-\ men det er dig der er proff. [th]

Jeg tænkte bare på de gange, det har sagt "knæk" fordi fræseren kun er blevet presset i den nederste ende.

Dårligt forklaret, men du forstår, hvad jeg mener?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1188
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #10 Dato: Juli 19, 2021, 20:57:47 »
Jeg forstår

Endefræsere kan normalt tage et ret dybt snit. Men det kan ofte påvirke sporbredden.  Så det er bedst at tage dybden af flere omgange.
Jeg tager sjældent mere end 3mm selv med halvstore endefræsere, hvis den fræser i færdig bredde.

Og skal det være en hvis størrelse og være mere præcist. Så er det bedst at køre med en et nummer mindre, og så korrigere sideværts.

Men generelt, er maskinen i orden, og er holder og det skærende værktøj i orden, så passer sporet meget tæt på, (inde for meget få hundrededele)

Men man bliver nød til at prøve sig lidt frem. For der er ikke to maskiner der er ens. Og værktøj og det skærende har meget at sige





Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 355
  • Lokation: Sjælland nord og syd
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #11 Dato: Juli 28, 2021, 22:09:50 »
En fim hovedregel siger at du Max tager 1/2 diameter (på fræseren) i spåndybde dvs. 2mm for en Ø4mm fræser.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 260
  • Lokation: København
Sv: Teknik til "rille" i blødt jern
« Svar #12 Dato: Juli 29, 2021, 08:18:29 »
Tak for de gode råd - det ender jo med at jeg bliver i stand til at lave noget uden at ødelægge både emne og fræser :)