Forfatter Emne: Hjælp til plan fræsning  (Læst 619 gange)

alex simonsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 31
  • Lokation: Hjørring
Hjælp til plan fræsning
« Dato: Juli 15, 2021, 20:37:42 »
Hej alle
Skal have fræst Ca. 3 mm af et stykke solidt jern.
Har en 125 mm 8 skærs plan fræser.

Jeg oplever at i den smalle ende af jernet, går det helt fint. Men i den brede ende er der voldsomt mange vibrationer, og dårlig finish.
Emnet er spændt op i 2 store skrue stikke. Og hvor vibrationer er værst er lige over den ene af dem.
Har lagt mærke til at fræseren tager lidt mere på bag kant ens for til. Kan det. Være årsagen?
Jeg kører med Ca 400 rpm og 50 mm/minut tilspænding.
Fræser fra venstre mod højre.

Har prøvet at dele emnet op i 2-3-4 baner for at reducere skære. Bredden. Uden succes

Pt. Tager jeg kun 3 hundrede dele, men ville gerne tage noget mere.

Nogle der har et forslag?
Tak

PS. Den smalle ende er den med hullerne, den brede er den med den elendige finish

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1188
Sv: Hjælp til plan fræsning
« Svar #1 Dato: Juli 15, 2021, 21:23:31 »
Hej

Det kan være dine lejer er særlige i spindel.  Men også andre årsager.

Prøv evt at sæt omdr ned til det halve. Og måske tage en lidt større spån.  Ofte skal HM platter have et vist spåntryk for at arbejde bedst.

Jeg kører næsten altid fra højre mod venstre. Primært for at sprøjte spånerne væk fra mig. Men knivhovedet er ligeglad. Så længe du ikke kører op af en kant. Så kan du opleve lidt problemer a la medfræsning.

Men så vidt muligt så kær altid med så stor del af diameteren i indgreb.  Og er det det for stort, så kør ikke med det i midten, men forskudt. Dog stadig så det tager det i en spån.


Kig evt YouTube, der har jeg en video liggende med en Pedersen fræser der kører med et 100mm knivhoved i horisontal spindlen.  Den kører ret godt trods sin alder og slid. Og tager 6mm i spån dybde, og 380mm/min.  Og ca 200omdr.  Kører jeg over 220omdr. Så kan det gå i voldsom selvsving og vibrere helt vildt..
Ikke at du direkte kan bruge det til noget. Men omdr på spindlen kan have utrolig meget at sige.
Især på gamle maskiner. 



Ps.
Dine platter.  Har de nogen form for spånbryder? Det ligner næsten nogle til støbegods eller lign?

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2321
  • Lokation: Randers
Sv: Hjælp til plan fræsning
« Svar #2 Dato: Juli 15, 2021, 21:24:40 »
Hvordan er kanten du spænder på, er det er rå kant kan det være svært, at få en stabil opspænding, jeg har sommetider brugt at ligge et stykke 3 mm alusvejsetråd imellem, det deformere og tilpasser sig emnet.

Hvis fræseren tager på for eller bagkant skyldes det den ikke er rettet 100% op, så bliver den fræste flade heller ikke helt plan.
Husk altid at skille tingene ad.

alex simonsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 31
  • Lokation: Hjørring
Sv: Hjælp til plan fræsning
« Svar #3 Dato: Juli 15, 2021, 21:59:54 »
Tak for svar

Hej

Det kan være dine lejer er særlige i spindel.  Men også andre årsager.

Prøv evt at sæt omdr ned til det halve. Og måske tage en lidt større spån.  Ofte skal HM platter have et vist spåntryk for at arbejde bedst.

Jeg kører næsten altid fra højre mod venstre. Primært for at sprøjte spånerne væk fra mig. Men knivhovedet er ligeglad. Så længe du ikke kører op af en kant. Så kan du opleve lidt problemer a la medfræsning.

Men så vidt muligt så kær altid med så stor del af diameteren i indgreb.  Og er det det for stort, så kør ikke med det i midten, men forskudt. Dog stadig så det tager det i en spån.


Kig evt YouTube, der har jeg en video liggende med en Pedersen fræser der kører med et 100mm knivhoved i horisontal spindlen.  Den kører ret godt trods sin alder og slid. Og tager 6mm i spån dybde, og 380mm/min.  Og ca 200omdr.  Kører jeg over 220omdr. Så kan det gå i voldsom selvsving og vibrere helt vildt..
Ikke at du direkte kan bruge det til noget. Men omdr på spindlen kan have utrolig meget at sige.
Især på gamle maskiner. 



Ps.
Dine platter.  Har de nogen form for spånbryder? Det ligner næsten nogle til støbegods eller lign?

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Det passer bedst med at tage fra venstre mod højre, da jegså kan komme fri af emnet.

jeg er i yderste vandring af bordet i begge ender.

jeg vil prøve at sætte rpm ned, og måske sætte nye platter på.

Platterne burde være til stål, de skærer fint, så længe musikken spiller.

skal jeg prøve at tage 1 mm i dybden ? og skal jeg starten i "midten" af det smalle stykke, og der efter tage en streg i hver side på det brede stykke? så har jeg hele hovedet i indgreb første træk, og hver side derefter. kan lige nøjagtig ikke nå hele bredden i 2 træk.

Hvordan er kanten du spænder på, er det er rå kant kan det være svært, at få en stabil opspænding, jeg har sommetider brugt at ligge et stykke 3 mm alusvejsetråd imellem, det deformere og tilpasser sig emnet.

Hvis fræseren tager på for eller bagkant skyldes det den ikke er rettet 100% op, så bliver den fræste flade heller ikke helt plan.

Det er en laserskåret kant, så den er ikke helt perfekt. Kan bruge at finde noget at ligge imellem. Opspændningen virker dog umiddelbart solid. Men jeg vil prøve det hele.

Gør det noget for fræserens stabilitet at den tager på bagkant? ultimativ præcision er ikke så kritisk.Der skal blot høvles nogle mm af.

Men jeg kan ret nemt få den rettet op.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2321
  • Lokation: Randers
Sv: Hjælp til plan fræsning
« Svar #4 Dato: Juli 15, 2021, 22:20:52 »
Opretningen har ingen betydning for stabiliteten, hvis overfladen ikke er så vigtig, ville du nok få en bedre overflade med en fræser der er mindre i diameter.
Men ellers leg lidt med o/m og tilstændingen, det kan også være vejen frem.
Husk altid at skille tingene ad.

alex simonsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 31
  • Lokation: Hjørring
Sv: Hjælp til plan fræsning
« Svar #5 Dato: Juli 15, 2021, 22:48:34 »
Opretningen har ingen betydning for stabiliteten, hvis overfladen ikke er så vigtig, ville du nok få en bedre overflade med en fræser der er mindre i diameter.
Men ellers leg lidt med o/m og tilstændingen, det kan også være vejen frem.

Okay tak. Jeg vil prøve at sænke RPM en del.

Det undrer mig blot at at det kun er lige over den ene skruestik, problemet er. Måske jeg skulle prøve et stykke tråd eller rundjern imellem.

Tror også jeg sætte nye platter i, kører med dem der var med hovedet.

alex simonsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 31
  • Lokation: Hjørring
Sv: Hjælp til plan fræsning
« Svar #6 Dato: Juli 17, 2021, 09:57:52 »
Lige en opdatering.
Det lykkedes at få høvlet af trækbommem.
Jeg satte rpm til lidt under det halve, og forsøgte mig lidt forskelligt med tilspænding.
Efter min erfaring skal man være temmelig hård ved sådan en planfræser.
Det lød lidt voldsomt for den gamle Pedersen, men fik produceret en fin overflade.
Og 2/100 forskel fra den ene ende til den anden.

Det er dog svært hvis man skal tage et meget lille slet spån. Det ved jeg ikke hvordan man skulle have opnået.

Jeg kørte med 1,5 mm spån dybde og mindste 0,8 mm

Stålet er hardox svejs bart. Så nok heller ikke det nemmeste materiale.

Tak alle sammen

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1296
  • Lokation: Grenaa
Sv: Hjælp til plan fræsning
« Svar #7 Dato: Juli 19, 2021, 15:38:22 »
Man kan lige så godt lære det først som sidst, for man kommer til det. Hvis vi har en 40 mm aksel og den skal ned på 35mm, så tager man 3 mm i en spån og måler efter og finder ud af at nu er akslen 37,4 , så bruger man sin skala og stiller ind på 2,4 og tager en ny spån, så er akslen 35mm. Og det lykkes hver gang. Det at stå med fidel med 0,10 mm som mange nybegynder gør, dur ikke. Det giver en grim overflade og målene passer ikke. Når en drejebænk er udstyret med 4-5-7 eller 10 hk motor, så er det fordi at den skal bruges, den er ikke sat på til pynt. Og det gælder også til fræser. Der er ingen vej uden om.   

alex simonsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 31
  • Lokation: Hjørring
Sv: Hjælp til plan fræsning
« Svar #8 Dato: Juli 19, 2021, 16:13:07 »
Nemlig.
Det er jeg efterhånden ved at have lært på drejebænken. Fræseren er dog stadig et fremmed dyr for mig.
Men du har ret, det giver som regel det bedste resultat at udnytte værktøjet noget der ligner 100%

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1188
Sv: Hjælp til plan fræsning
« Svar #9 Dato: Juli 19, 2021, 20:48:52 »
Både og

Stål kvaliteten har utrolig meget at sige. Og så også det skær man bruger.
I 'dårligt' stål kan man ikke opnå en pæn overflade med lave omdr og spåntryk.

Men i godt crom/nikkel kan man nemt tage 0.X mm og stadig få en god overflade..

Og slutmålet afhænger især af maskinens beskaffenhed.  Uanset hvor stor og stærk den er, - hvis den er slidt og slasket vil det påvirke præcision.
Når man er på jagt efter hundrededele til en pasning så kan det være et sats at hugge X antal mm af i stedet for at fedtspille..

Afhængig af hvilken maskine jeg kører med, så er der forskellige metoder der virker.  På nogle kan jeg tage ~ 5mm og så passer den inden for 0.01mm.  Andre skal sletspånen helst ikke over 0.5mm for at den bliver for 'variabel'

Men det er selvfølgelig noget man skal øve sig i på sin egen maskine.
For der er meget få der opfører sig ens
Og opstilling + materiale har også en del at sige.

Mvh



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 260
  • Lokation: København
Sv: Hjælp til plan fræsning
« Svar #10 Dato: Juli 21, 2021, 08:14:49 »
Jeg er jo kun begynder men tænker også at automatisk tilspænding må gøre det nemmere at få en pæn overflade? Det har jeg (endnu) ikke på min fræser, men glæder mig som et lille barn til at få det. Det bliver dog ikke originalen til >5000 for første akse og ca. 2000 for de efterfølgende  :o

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2321
  • Lokation: Randers
Sv: Hjælp til plan fræsning
« Svar #11 Dato: Juli 21, 2021, 09:17:07 »
Ja der bliver meget nemmer, at finde den rette tilspænding, og få en flot overflade med automatisk tilspænding.
Jeg har kun automatisk tilspænding på X , på min lille fræser det er fint nok til mit brug.
Husk altid at skille tingene ad.