Forfatter Emne: Har lige købt ny NOGA holder til måleur  (Læst 3621 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Har lige købt ny NOGA holder til måleur
« Dato: Juni 10, 2021, 10:21:18 »
Hejsa,

Ingen spørgsmål denne gang  :)

Jeg købte et billigt måleur med en stander sammen med min fræser. Standeren er af den "gammeldags" type. Den blev jeg HURTIGT træt af da jeg skulle arbejde med at montere DRO. Jeg tog det store spring og købte en NOGA til en mindre formue (jeg ved godt at Fisso og TP-tec er 2-5 gange dyrere, men jeg synes nu at 1500,- er rigeligt for en holder til et måleur  ;))

Jeg må bare sige at den er intet mindre end fantastisk! Det var egentlig dejligt at have noget skrammel først og så skifte til noget af det bedste man kan få, for så sætter man virkelig pris på sagerne  [th]

Det var denne jeg købte: https://www.globaltools.dk/vaerktoej/Noga-Magnetstande-%20MG10503-med-finjustering-p-base

Med venlig hilsen
Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Har lige købt ny NOGA holder til måleur
« Svar #1 Dato: Juni 10, 2021, 10:53:32 »
Det var et super valg. Har brugt mange af slagsen.. Diesellas skraber godt nok bunden.. Shit de er ringe..
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Har lige købt ny NOGA holder til måleur
« Svar #2 Dato: Juni 10, 2021, 12:58:44 »
Dav i gruppen

Hvad er der specielt ved den holder [quest] Jeg har selv en der ligner den du har købt, men ikke så dyr.

Forklar mig lige hvad der er så godt ved den.

Det er jo nok mig der erlidt til en side ???

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Har lige købt ny NOGA holder til måleur
« Svar #3 Dato: Juni 10, 2021, 13:05:01 »
Hvis du gerne vil vide det i detaljer, så tag evt et kig på Youtube - der er flere gode videoer om NOGA, som nærmest virker som reklamevideoer hvis man ikke ved HVOR gode de rent faktisk er i brug.

Fx denne:        
                   

Men kortfattet:

Magneten er MEGET kraftig
Man skal ikke spænde hårdt
Holderen bliver bare hvor den er
Generelt kvalitetsindtryk

Med venlig hilsen,
Kenneth


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Har lige købt ny NOGA holder til måleur
« Svar #4 Dato: Juni 10, 2021, 16:00:12 »
Forskellen er primært at de billige er mekaniske, hvor de dyre er hydrauliske..

Insize, diesella osv er alle for ringe til prisen.

Bruger kun Noga og Mitutoyo's.  Sidstnævnte er klart de bedste..

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Har lige købt ny NOGA holder til måleur
« Svar #5 Dato: Juni 14, 2021, 01:05:34 »
Jeg bruger også udelukkende Noga standere. Jeg græmmes hver gang jeg får brugt nogle af kundernes elendige standere, eller nogle af de spritnye Insize standere som vi får leveret til dem..

De primære grunde til at jeg foretrækker Noga er den gode kvalitet, de er super nemme at sætte op, der er ikke nogle led der binder og man behøver ikke spænde dem fra sans og samling for at være sikker på at de bliver stående det sted man sætter dem. Min absolut favorit ting er justerings skruen på foden. Jeg har et par Noga'er med både justering ved ur og ved fod. Foretrækker i 99% af tilfælde at bruge fodjusteringen. Man kan 'nulle' måleuret på mindre end fem sekunder uden nogen slinger i valsen. Og jeg kan sætte nul til at være i toppen hvilket er en stor fordel når man skal se måleurene på større afstand. Det er enormt let at miste overblikket hvis alle ens nul punkter ikke er i toppen af måleuret.

Sent from my SM-A515F using Tapatalk