Forfatter Emne: Endnu en Shaper  (Læst 6214 gange)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #1 Dato: Juni 01, 2021, 15:35:23 »
Jeg er altså ret sikker på, at lige den der har været til salg for ikke så længe siden på DBA eller G&G
Samme pris men med en superfin skruestik.

Min grimme ;) fantasi siger: Måske købt og har ikke svaret til forventningerne - sælges derfor nu "som beset" men uden skruestik.

Kun et væmmeligt mistroisk gæt. 8)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #2 Dato: Juni 01, 2021, 22:43:38 »
Dén shaper har været til salg sammen med et komplet værksted flere gange på facebook.
Man skulle købe det hele, og mindstepris var 175.000kr mener jeg

Nu er det åbenbart endt med at tingene sælges 'løst'..

Jeg tror derfor ikke at denne shaper har været til salg hos en anden sælger. Men måske kan den godt have været slået op på div. Salgssider alligevel.

Mvh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #3 Dato: Juni 02, 2021, 14:20:55 »
Jamen jeg er da ikke 110% sikker.
Jeg mener altså bare bestemt, at jeg har set den samme til 5000 - med en rigtig flot skruestik stående på planet.

"Sælges som beset" behøver jo heller ikke betyde noget negativt, det passede bare lige til mistanken. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #4 Dato: Juli 20, 2021, 22:15:35 »
Og en til.
Kender ikke sælger.
Slå nu til.

https://www.facebook.com/marketplace/item/998595190682762/?ref=facebook_story_share

Vær ikke bange for smitsom virus.
Det er ikke det, Corona betyder i dette tilfælde.

Den grønne bænkboremaskine er en Pollard Corona.

ibot

« Senest Redigeret: Juli 20, 2021, 23:26:00 af ibot »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #5 Dato: Juli 22, 2021, 10:49:18 »
En ordentlig "basse". :)  Desværre med firkantede føringer. "Desværre" er måske kun i min verden, men jeg kan ikke forstå, hvis ikke det giver problemer. [quest]

Ibot - kan du gøre mig klogere på den blå stang forneden. Den der sidder parallelt med stødstangen til "tikkeværket". [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #6 Dato: Juli 22, 2021, 11:14:20 »
Jeg synes det ligner at den har svalehale føringer på selve bommen.

Men selve knæet er rigtig nok med firkantrde vanger. Men det er nødvendigvis ikke dårligt.
Det er der jo mange præcisions maskiner der også har

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #7 Dato: Juli 22, 2021, 12:34:13 »
Knæføringerne er vist altid firkantede, men jeg kikkede på den fri ende af bommen. Det er svært at se, så du kan godt have ret.

Firkantede føringer er helt fint sideværts, men du kan jo ikke kompensere for slup (lodret slitage) som i en svalehale. Som jeg ser det, vil bommen efterhånden "rejse sig" og stige mere og mere, jo længere slaglængde du bruger.
Jeg ved at nogle shaper planet, så det bliver parallelt med stålets vandring, men der er vel ikke en helt optimal løsning. [quest]

Hov - Glemte billedet i første hug. :)
« Senest Redigeret: Juli 22, 2021, 12:36:27 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #8 Dato: Juli 23, 2021, 23:20:15 »
Min lille shaper fra "W.Johansens Enke" også solgt under navnet Dirco (Neuberts) har også firkantede føringer.
Hvilket også har naget mig.
Jeg har spekuleret i at få slebet "rugbrødet's" føringer og så lægge den nødvendige tykkelse shimplader imellem sidestykkernes klemstykker, men det er vist noget besværligt. Dog mindre besværligt end at høvle svalehaleføringer.

ibot



Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #9 Dato: Juli 24, 2021, 08:35:58 »
Min lille shaper fra "W.Johansens Enke" også solgt under navnet Dirco (Neuberts) har også firkantede føringer.
Hvilket også har naget mig.
Jeg har spekuleret i at få slebet "rugbrødet's" føringer og så lægge den nødvendige tykkelse shimplader imellem sidestykkernes klemstykker, men det er vist noget besværligt. Dog mindre besværligt end at høvle svalehaleføringer.

ibot

Joh! Det er MÅSKE mindre besværligt Ibot. - Og så alligevel.
Der er vel slid på mange flader.
Når jeg måler (efter bedste evne) så er bommens vinger tyndere i begge ender end på midten, og dækpladerne er kun slidt tyndere i "forenden" - ikke i bagenden. Yderligere målinger kræver bedre evner og grej, end jeg har, men logikken siger, at sliddet skal være modsat rettet i enderne, fordi bommen presser ned i bag enden, når den løftes op i forenden. Bagtil må det vel så være gået ud over selve "kroppens" glideflader.
Om det er så meget, at det har nogen praktisk betydning - i det mindste til mit brug, ved jeg ikke. Men hvis man høvler/sliber bommens vinger i en skrå vinkel - ikke nødvendigvis voldsomt mange grader, og lægger tilsvarende skrå "kiler" i begge sider, så er et evt. problem vel (så vidt jeg kan se) løst permanent, og både du, jeg og de kommende generationer kan justere sig til en helt lige bane.

I min hjerne altså.  ???

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #10 Dato: Juli 26, 2021, 21:18:49 »
Du har ret Tommy, det er bare fordi jeg prøver at afveje arbejdsindsatsen mod et muligt bedre (høvle) resultat.
Og så utilfreds er jeg ikke. Men hvis nu man kan forbedre tingene lidt.... Såå....

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #11 Dato: Juli 26, 2021, 21:21:10 »
Og så har vi endnu en shaper her.
Den er jo ret interessant, fordi den har et dansk firmanavn indstøbt i maskinen....
Måske nogen kender mere til fabrikatet?

https://www.facebook.com/marketplace/item/2980002768993966/

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #12 Dato: Juli 27, 2021, 07:56:56 »
« Senest Redigeret: Juli 27, 2021, 08:01:32 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #13 Dato: Juli 27, 2021, 11:57:57 »
Knæføringerne er vist altid firkantede, men jeg kikkede på den fri ende af bommen. Det er svært at se, så du kan godt have ret.

Firkantede føringer er helt fint sideværts, men du kan jo ikke kompensere for slup (lodret slitage) som i en svalehale. Som jeg ser det, vil bommen efterhånden "rejse sig" og stige mere og mere, jo længere slaglængde du bruger.
Jeg ved at nogle shaper planet, så det bliver parallelt med stålets vandring, men der er vel ikke en helt optimal løsning. [quest]

Hov - Glemte billedet i første hug. :)
Begge vores Pedersen på jobbet har firkantet føringer på Z og på Y aksen.  Begge har koniske kiler så man kan justere slup/slid væk.

Så bare muligheden for 'opstramning' er der, så burde det, i min optik, ikke have nogen betydning, bare føringen bliver styret vinkelret i den givende retning.

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #14 Dato: Juli 27, 2021, 13:33:53 »

Begge vores Pedersen på jobbet har firkantet føringer på Z og på Y aksen.  Begge har koniske kiler så man kan justere slup/slid væk.

Så bare muligheden for 'opstramning' er der, så burde det, i min optik, ikke have nogen betydning, bare føringen bliver styret vinkelret i den givende retning.

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
Det var også det, jeg brugte en masse ord ;-) på at blive enig med ibot om. "Kilerne" i de fleste shapere med firkantede bomføringer er bare helt flade, og virker kun den ene vej.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.