Forfatter Emne: Hvilken temperatur skal der være i et hobby maskinværksted  (Læst 3429 gange)

Dk92

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
Halløj!
Jeg er ny her, og skal til at lave et maskinværksted i mit nye hus, lokalet er bygget som garage i sin tid, og tidligere ejere har brugt det som gildesal & fyrrum (så jeg har mulighed for at montere radiatorer. Det er 64m2.
Hvad er jeres erfaringer mht. temperatur i værksted?
For min skyld behøves der ikke at være super varmt, men jeg tænker mest på mit værktøj, maskiner og materialer iforhold til rust.
Hvilken temperatur vil i foreslå som fast temperatur?

Mvh. Mark

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hvilken temperatur skal der være i et hobby maskinværksted
« Svar #1 Dato: Maj 26, 2021, 15:24:34 »
Hej og velkommen til :)

Det er mere luftfugtighed det kommer an på, i mit lille hobbyrum har jeg kun ca 8 gr, som holdes med en el olieradiator, så har jeg en affugter, men den køre næsten aldrig.
Rummet er helt tæt, det skal det være hvis man vælger at køre med en affugter.

Kan ikke huske hvilken luftfugtighed jeg holder den på, mit hygrometer virker ikke længere men mener affugteren holder den på 65.

Og værktøjet ruster ikke...
Husk altid at skille tingene ad.

Dk92

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
Sv: Hvilken temperatur skal der være i et hobby maskinværksted
« Svar #2 Dato: Maj 26, 2021, 15:57:29 »
Tak :-) jeg skal have skiftet vinduer så det bliver helt tæt, men ellers er det vist fint. 8grader lyder ikke af meget. Tak for svar  [th]

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hvilken temperatur skal der være i et hobby maskinværksted
« Svar #3 Dato: Maj 26, 2021, 20:06:27 »
Et maskinværksted skal være 20c°
Altså, i den virkelige verden.

Hjemme må man nøjes.
Jeg har endnu ikke fået taget mig sammen til at installere varmepumpe, så jeg går stadig rundt med thermodragt når det er koldt.

Men planen er at varme det op til 8~12c°. Og så holde det kontinuerligt.

Der hvor det virkelig ruster er, når man går fra meget kold, til varm. Så kondenserer alle kolde overflader, (stål) og så er det hele rødt dagen efter - jeg har prøvet det. Og alle maskiner er driv våde. - heldigvis er de altid smurt ind i olie på blanke flader, så det går lige..

Går man og arbejder, og har normal påklædning på, så behøver man ikke så høj temperatur.  Men man bliver jo magelig og bekvemt, og ender med at bruge mange timer i værkstedet, så +15 er nok at foretrække.
Og er det ellers isoleret bare nogenlunde, så er forskellen fra feks 10 til 15 ikke så voldsom.  Det er jo ikke så mange dage om året at det er 'rigtig' koldt herhjemme efterhånden.

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvilken temperatur skal der være i et hobby maskinværksted
« Svar #4 Dato: Maj 27, 2021, 09:55:06 »
På et tidspunkt havde jeg et defekt tagnedløb, som kunne holde et hjørne af mit ca. 24m# værksted (incl. toilet og trappe) så fugtigt, at affugteren skulle tømmes flere gange dagligt. Det fik jeg dog lavet. ;)

Toilettet bliver holdt frostfrit med en lille varmeblæser, men ellers har jeg det ligesom RH. Planerne om varmepumpen bliver ikke rigtigt til noget, så det er farven på næsen, der bestemmer, om jeg er i "værkstedshumør". ;D

Man lærer værdien af olieklude.  8)  :)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Dk92

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
Sv: Hvilken temperatur skal der være i et hobby maskinværksted
« Svar #5 Dato: Maj 28, 2021, 17:42:33 »
Tak for jeres svar, jeg har besluttet mig for at isolere indvendigt og skifte til 3lags ruder, så kan jeg også få ført Kraftstik og trykluft inde i væggene i samme ombæring  [th]

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hvilken temperatur skal der være i et hobby maskinværksted
« Svar #6 Dato: Juli 15, 2021, 18:16:06 »
Er der nogen som mangler varme i værkstedet. Så kan i godt få en 10 -15 C af mig, for jeg har 29,5, så bare mød op vi har rigeligt 8) 

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hvilken temperatur skal der være i et hobby maskinværksted
« Svar #7 Dato: Juli 15, 2021, 19:36:56 »
Ja, mit er også ved at være godt lunt. Udhuset ved siden af værkstedet har 800l varmt vand fra solvarmen stående samt  sorte eternit plader, så er døren åben derud,  bliver det endnu varmere.  :D
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Hvilken temperatur skal der være i et hobby maskinværksted
« Svar #8 Dato: Juli 16, 2021, 10:05:21 »
Lige på det punkt er det en fordel at mit værksted ligger i en kælder  :). Der er aldrig rigtig varmt, og næsten aldrig rigtig koldt.

Ulempen er at jeg er nødt til at tænke meget over hvornår og hvor meget jeg støjer. Heldigvis er støjniveauet fra selve fræseren meget lavt  :D

Hilsen Kenneth


JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Hvilken temperatur skal der være i et hobby maskinværksted
« Svar #9 Dato: Juli 25, 2021, 14:48:30 »
Hej gutter.
Jeg har en varmepumpe fra HN den har kørt i ca. 5 år nu, da temperatur skalaen ikke kan stilles under 18 grader
har jeg sat en modstand i serie med føleren så den holde ca 14 grader, det er en fejl ved mange VP at de ikke
kan stilles lavt nok.
Envidere er der et kontaktur som som kun tænder VP om dagen når solen skinner.
De ca 14 grader er fint jeg har nogle få dage sat VP til at køle når temperaturen blev for høj nogle sommer
dage, det er en gratis luksus ved kombinationen VP og solceller.
Læs hodjasblog.one på Nettet