Forfatter Emne: Er hydraulik bare hydraulik  (Læst 4074 gange)

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Er hydraulik bare hydraulik
« Dato: Maj 16, 2021, 15:32:22 »

Dav i gruppen

Er der forskel på hydraulik til min giraf [quest]

Jeg har købt denne, se link : https://www.biltema.dk/bil---mc/bilreservedele/motorolier/specialolier/hydraulikolie-2000022981

Har det noget at sige om det er iso 36 eller iso 46. Det er jo oliens flyde evne, større tal mindre flyde evne.

Kan ikke bare købe det billigste og bruge det, eller  [quest]

Forsat god søndag

Hi
Ivan

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Er hydraulik bare hydraulik
« Svar #1 Dato: Maj 16, 2021, 16:34:02 »
Som næsten alt anden hænger pris og kvalitet sammen, men til sådan en giraf kran er det ikke kritisk, så brug du bare den billigste, og i den viskositet der anbefales i manualen.
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Er hydraulik bare hydraulik
« Svar #2 Dato: Maj 16, 2021, 19:26:05 »
Helt enig med Hr Jens.....Hyd olie er ikke så kompliceret, som ved så meget andet er det temp som kan gøre en forskel.....

Ikke at jeg kender dit giraf behov, men tvivler stærkt på at olie temp bliver det store problem.... :)

Har et par liter hyd olie stående hvis du kommer forbi det sønderjyske..... [th]

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Er hydraulik bare hydraulik
« Svar #3 Dato: Maj 16, 2021, 19:59:19 »
Hej Ivan

Du skal ikke bruge 365,- på det. Har du ikke en skvat gear eller motor olie stående. Så bare brug det.
så længe det er en hydraulisk hånd pumpe, betyder det absolut ingen ting.
Med venlig hilsen
Thomas

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Er hydraulik bare hydraulik
« Svar #4 Dato: Maj 18, 2021, 21:28:45 »
Jo Jo thomas du har en pointe.....Men tror da bestemt at olivenolie er bedst til madlavning, og symaskine olie er bedst til symaskiner..... :)

Gearkasse olie er nok mest anvendelig til gearkasser, og motor olie, Tja gæt en gang....Osv osv osv  :)

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Er hydraulik bare hydraulik
« Svar #5 Dato: Maj 19, 2021, 11:19:01 »

Dav i gruppen

Jeg har købt to L olie i biltema, af den jer har linket til i start.
Disse kostede 120 kr. Jeg har vel 3/4 L tilbage, og bedst af det hele, girafen virker som den skal. :)

Nu skal jeg så bare have bænk rengjort, så er jeg klar.

Jeg syntes at vi stopper tråden her, med mindre der er nogen der har input, ellers mange tak for indput fra jer alle.

Hi
Ivan

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Er hydraulik bare hydraulik
« Svar #6 Dato: Maj 27, 2021, 12:46:34 »
Jeg fik en 20liters valvoline hy68 olie i thansen for 100kr. Det blev altså hældt på min girafkran. Og det har den bestemt ikke brokket sig over nu virker den endda helt efter hensigten og bommen bliver hvor den skal når man har hævet op.

Lige i sådan et tilfælde er det nok næsten ligemeget hvad du hælder på så længe at det er en slags olie. Tror ikke viskositet spiller den store rolle. Så længe det kan løbe ind i pumpen i hvert fald.

Sent from my SM-A515F using Tapatalk


kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Er hydraulik bare hydraulik
« Svar #7 Dato: Maj 27, 2021, 17:07:51 »
det var satme da billigt :)
Smed af guds nåde

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Er hydraulik bare hydraulik
« Svar #8 Dato: Maj 27, 2021, 17:39:31 »
det var satme da billigt :)
Jeps alle valvoline produkter udgik fra deres sortiment, så de havde dælme nogle gode priser i et par uger. Desværre er der vist renset ud nu, de havde også lidt vangeolie, dog 220 og ikke 68 som jeg havde brug for.

Sent from my SM-A515F using Tapatalk