Forfatter Emne: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?  (Læst 3604 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Dato: Maj 06, 2021, 14:21:40 »
Hejsa,

Som totalt nybegynder har jeg slet ikke haft en båndsav i tankerne - før jeg altså så en bunke videoer hvor den næsten altid er det første værktøj der bruges inden arbejdet i drejebænken eller fræseren starter. Hvis jeg ikke tager fejl, så er den svær at undvære? ALLE pengene er faktisk brugt, så lidt øv at først blive opmærksom på den nu  :'(

Jeg tænker den skal være halvautomatisk så den selv kan skære færdigt mens man laver noget andet, men kan bordmodeller være det? Det er nemlig sådan én jeg helst vil have.

Hvor meget betyder det i praksis om den er med variabel hastighed?

Hilsen Kenneth

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #1 Dato: Maj 06, 2021, 15:51:22 »
Det med halvautomatisk kan klares ved at hænge nogle vægte på håndtaget  :D


Det jeg skriver her er med udgangspunkt i ren hobby brug.
Variabel hastighed kommer meget an på hvad du skal bruge den til, saver du mest jern, alu og så videre er det ikke nødvendigt. (efter min mening)
Saver du meget i rustfri er det absolut rart at kunne skrue farten på båndet ned så holder det noget bedre. Jeg havde engang en gul lille skrammelkasse af en båndsav fra Harald Nyborg og den havde alligevel 2-3 hastigheder ved hjælp af remme.

Det vigtigste med sådan en lille båndsav (igen, efter min mening) smørelse!

Håber du kan bruge det til noget!  :)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #2 Dato: Maj 06, 2021, 17:33:29 »
Det kan jeg helt bestemt  :)

Med smørelse mener du så bare at man husker at bruge noget når man skærer?


Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #3 Dato: Maj 06, 2021, 21:26:23 »
Når det er hobby, kunne man jo finde en koldsav. De er billigt til salg, da de jo har 50% standtid.
De er halvautomatiske i sagens natur, og tit billigt til salg og næsten umulige at slide op.
Med venlig hilsen
Thomas

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #4 Dato: Maj 06, 2021, 22:27:30 »
Jeg synes en båndsav er uundværlig..

Jeg har haft en større. Men til mit brug synes jeg den fyldte for meget.
Så købte denne (se billede)

Den skærer rigtig godt, fylder ekstremt lidt, -kan tages med under armen. Kører 230v, variabel omdr, og så er den meget nem at stille til at skære i smig
Den gamle skulle 'skruestikken' vinkles, og der var besværligt.

Denne går under en af de bedste investeringer jeg har gjort den seneste tid.
Jeg skal bare have taget mig sammen og lavet så den kan skære opretstående, altså som en horisontal sav.

Biltema har en der minder om den til forveksling. Denne er fra Paulimot.de

En koldsav er god, men fylder som regel meget.  Til småting og feks rør er den ikke at foretrække i min optik.   Og så er det heller ikke alle der kan skære i smig.
Feks er nogle kasto (godt mærke) lavet så de skærer lige ned. De kan derfor skære et hak ud af en klods.   Men de er meget sjældne. Men kompakte og kan bruges i de flestes garager


Men ville nok anbefale dig en som min, måske evt. En brugt?
Klinger skal du ikke købe for billige.
Jeg købte nogle tyske fra KJV. De sælger dog kun 10 STK af gangen.  Og jeg kører stadig med den første
Og det er uden køling. Dog altid med lav skære hastighed.

Mvh


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #5 Dato: Maj 06, 2021, 23:08:15 »
Mange tak til jer begge.

Det bliver nok en båndsav - jeg har ikke meget plads :) Paulimot kan jeg godt lide at handle hos, så det vil jeg se nærmere på.

Hilsen Kenneth

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #6 Dato: Maj 07, 2021, 08:08:05 »
Det kan jeg helt bestemt  :)

Med smørelse mener du så bare at man husker at bruge noget når man skærer?

Ham der fik min båndsav efter hængte en flaske med kølevand op over saven og satte selv saven i et kar! Det fungerede rigtig fint, jeg stod selv med en lille sprayer med en eller anden type olie og den fik så et bette pift fra tid til anden og det blev for det første noget glat og trælst noget at rode med og for det andet glemte jeg det også hele tiden. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #7 Dato: Maj 07, 2021, 09:23:51 »
Jeg har en ældgammel koldsav, den er fin til store emner med noget gods i, men til tyndvæggede rør og lignende fungere det ikke så godt.
Så har da overvejet at anskaffe en lille båndsav, som ligner den RH viser billede af, men det er så ikke lige blevet til noget endnu.

Jeg har ingen køling på min koldsav, som regel bruger jeg bare lidt skærepasta, som jeg kommer på klingen med en pensel.
Skal jeg skære større ting, har jeg sådan en luft injektor som kan blæse lidt kølesmøre væske på, det fungere fint og sviner ikke.
 
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #8 Dato: Maj 07, 2021, 10:44:55 »
Det ser ud til at saven fra Paulimot er den de har i Biltema også?

Det er så allerede skrevet tidligere   :)

Hilsen Kenneth
« Senest Redigeret: Maj 07, 2021, 10:52:44 af Kenneth »

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #9 Dato: Maj 09, 2021, 15:17:07 »
Har 2 x Harald Nyborg save Nr1. som jeg købte brugt havde exentrisk drivhjul til klingen så den fik en tur i drejebænken, det varede
ikke længe så var gear kassen slidt op snekke hjulet var ca.1,5 mm for langt ude så gearkassen var fyldt med messingsuppe, boret
lejeføringerne og og pressede stålrør ind så tænderne kom tættere sammen, så justerede jeg klingeføringerne så kunne den også
skære lige, derefter satte jeg en 2 tons dunkraft på  til 90 kr til kontroleret sænkning, nu kunne den også skære tyndvæget rør.
Så nu kan den køre uden tilsyn og pleje, den kører vistnok i laveste hastighed, har savet syrefast 100mm med en afvigelse på 2/10mm
Så en masse hyggelig forbedrings arbejde.
Nr2. købte jeg også brugt, jeg brugte bordet til noget andet og stillede saven på højkant og satte gummiben under den kører med
umodificeret gear kasse , så den dag var kineserne heldig.
Båndsaven er absolut en vigtig maskine, man sparer en masse knofedt med nedstrygeren også det røde der kommer ud af knoerne
når man banker dem ned i skruestikken ved det sidste snit.
man skal have en kasse med alle mulige størrelser i klodser med mere, så kan man spænde skæve og små ting op.

Ps: Betjening af hydralikken: Man løfter bare sav armen og hvis man stiller skalaknappen på kl.12 holdes armen oppe, drejes knappen
til venstre sænker armen sig.
« Senest Redigeret: Maj 09, 2021, 19:36:15 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

David

  • Gæst
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #10 Dato: Maj 09, 2021, 19:25:57 »
Jeg har haft et par Kasto koldsave, både med kile snit og vandret snit...
Den vandrette snit, ku jeg godt til tider savne, da den gør det nemt, som andre har nævnt, at fjerne feks. et stort hjørrne, uden at det skal fræses helt til spåner  men jeg klarer mig dog uden. Kombien båndsav og skæreskive  fjerner meget...
Nu har jeg en båndsav, og med den, bliver selv de små stumper til at skære = mindre skrot og spild...Den har paralelle kæber...
Og båndsaven leverer et ensartet tryk, som jeg foretrækker,  på emnet, som koldsaven ikke gør...
Koldsav er ovre, i min verden (hobby 😂).
Jo højere klinge, jo bedre.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #11 Dato: Juni 21, 2021, 20:40:01 »
Nå det blev til en fabriksny Optimum båndsav s100g på auktion til 2200 med momme og salær  :)

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Båndsav - en nødvendighed til fræsning og drejning?
« Svar #12 Dato: Juni 22, 2021, 14:37:58 »
jeg har optimum ja det er nok kina skrammel ,men den funger rigtig godt også i tynde rør og rustfrit ,der er køling og stopper når den er i bund. Der er 4 hastigheder så der er muligheder nok til at få den rette skærer hastighed