Forfatter Emne: Nyt svejseværk  (Læst 3351 gange)

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Nyt svejseværk
« Dato: Maj 06, 2021, 08:05:17 »
Damn

Så stod mit Migatronic MIG 300 af efter 25 års tro tjeneste. Og nu kommer problemet!

Migatronic Omega 300 Classic eller Esab OrigoMig C340 PRO?

De er i samme prisklasse. Esab´ har lige 40 amp mere ved 100% intermittens men kun 5% mere ved 60% intermittens, som for mig er der hvor der skal arbejdes.
Esab´ vejer 2 gange så meget, altså en tungere transformer.

Jeg vil helst købe dansk, og har altid været glad for min Migatronic.

Hvad vil de ærede forum medlemmer anbefale?

På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Thomas

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Nyt svejseværk
« Svar #1 Dato: Maj 06, 2021, 08:41:31 »
Jeg har 3 stk Migatronic i værkstedet, alle rimelig gamle, men de virker upåklageligt. Jeg ville nok personligt gerne have et nyt Migatronic, hvis det skulle blive aktuelt.
Der findes jo også andre anerkendte mærket, f.eks. Kemppi ?

Skal det bruges professionnelt eller kun til hobby?

Uagtet kan jeg se, at du har flere penge i budgettet til svejseværk end mig, med de modeller du kigger på ;)


Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Nyt svejseværk
« Svar #2 Dato: Maj 06, 2021, 09:21:07 »
Du trænger til at få ladet op.. ;)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Nyt svejseværk
« Svar #3 Dato: Maj 06, 2021, 12:06:24 »
Jeg har ikke så meget forstand på svejseværk. Det skal bare virke når det skal bruges. I min tid har det altid været tyndplade, men jeg har den erfaring at det kan godt betale sig at købe noget godt, og så betale prisen, frem for at købe alt det skrammel som bliver but til salg . De to mærker som ovenfor kan jeg godt gå ind for
Får en ide. Kunne man ikke kører til Sverrig og købe en ESAB det var da vær at undersøge

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Nyt svejseværk
« Svar #4 Dato: Maj 06, 2021, 12:48:57 »
Tjaee

Niels:
Det er vel semi professionelt.
Det sidste der blev svejset var et nyt sæt afstrygere til såmaskinen. se billede.
Deraf de 240 Amp når der skal svejses 10 mm plade og opefter. Og så er man nød til at gå op i størrelse på svejse værket.
De 2 jeg kigger på, har absolut ingen tekniske dikkedarer, bare tænd-tryk-svejs. Men kvaliteten er selvfølgelig i top.
Med venlig hilsen
Thomas

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Nyt svejseværk
« Svar #5 Dato: Maj 06, 2021, 13:23:48 »
Kan dit gamle svejseværk ikke repareres, nu når du ikke har brug for alle "moderne" funktioner.

Har selv en gammelt Migatronic co2 svejser jeg har haft fra ny, kan ikke helt huske alderen med det er 45 år +
Så sent som i går, gav jeg det lige et lille eftersyn, med ny trådliner, og service på trådmotoren, da trådfremføringen har været ustabil, på det sidste, men nu fungere det bare 100% igen.
Husk altid at skille tingene ad.

Brian

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 25
Sv: Nyt svejseværk
« Svar #6 Dato: Maj 06, 2021, 18:36:16 »
Hvad skal det gammel værk så

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Nyt svejseværk
« Svar #7 Dato: Maj 06, 2021, 21:22:53 »
Jens.
Jeg ordnede trådfremføringen for et års tid siden. Mender skal en nymotor til nu, hvis den skal køre jævnt. Det er slidt op

Brian
Jeg er blevet budt 500,- for det gamle i handel med et nyt.
Med venlig hilsen
Thomas

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Nyt svejseværk
« Svar #8 Dato: Maj 07, 2021, 09:48:04 »
Tror da godt den kan indbringe mere en 500 kr, der er ofte nogle der søger defekte Migatronic på DBA, det er jo et populært mærke. https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/svejsemaskiner/co2-svejsere/annonce/50399802-defekte-migatronic-co2-svejser-koebe-kemppi-mfl

Jeg har lige haft min trådmotor adskilt, da den var noget ustabil i trådfremføringen, også efter den nye trådliner, trådmotoren fejlede nu intet.
Det viste sig at være det lille rør som går fra trådrullen og ud til svejseslange tilkoblingen, det var galt med, røret er ca 150 mm langt og ø6/ø2 det var helt stoppet med gammelt lidt klistret snavs, så der kun lige er plads til tråden, da det blev renset køre trådfremføringen perfekt
« Senest Redigeret: Maj 07, 2021, 12:35:31 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Nyt svejseværk
« Svar #9 Dato: Maj 07, 2021, 20:26:05 »
Jens. Tak for linket. Ham tager jeg lige en snak med, da jeg også har et Migatronic Tig værk stående, der ikke rigtig virker. Så bliver der rydtet op  ;)
Med venlig hilsen
Thomas

David

  • Gæst
Sv: Nyt svejseværk
« Svar #10 Dato: Maj 09, 2021, 19:30:28 »
Puls værk, vil jeg vælge næste gang..
Kempi frem for Esab ...

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Nyt svejseværk
« Svar #11 Dato: Maj 18, 2021, 20:07:45 »
Så kan vi lukke denne streng.

Det endte med Migatronic`en

Og tak til Jens endnu engang for linket. Jeg solgte ham 2 stk defekte svejseværker for 2400,- og har allerede fået pengene  [th]
Med venlig hilsen
Thomas