Forfatter Emne: Hvordan undgår jeg rust på den fine nye maskine og de lækre værktøjer ?  (Læst 4007 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Hej,

Jeg er jo ved at formøble hele min opsparing på fræser og tilbehør, men mens jeg stadigvæk(suk) venter på min fræser så vil jeg lige høre om I har gode råd til at undgå rust på grejet?

Mit grej skal stå i en kælder på ca 25kvm hvor der er ned til ca. +10 grader om vinteren.

Jeg har spurgt i et andet forum og har indtil nu fået flere forskellige råd:

  • Hold temperaturen over 13 gr. så ruster det ikke
  • Sørg for lidt bevægelse i luften i lokalet
  • Brug olie (men måske ikke så brugbart på det værktøj man skal håndtere)
  • Brug en Zeolit affugter (måske helt ned til 30 min/døgn skulle kunne løse det)
  • "Det er måske slet ikke noget problem for dig i din situation var det sidste svar"

Hvad mener de ærede medlemmer herinde?

Med venlig hilsen
Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Jeg ved ikke hvad i andre gør, men mine maskiner står i lokale med gulvvarme og er termostet styret til 20 C året rundt, jeg har ingen rust problemer. Jeg har en fugtighed på 38 % og det er nok der hvor problemet er. Der skal være tørt i lokaler så er der ingen rust problemer og udluftning

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Jeg har ikke varme i mit værksted endnu.
Og det er super træls. Især når der er 2~3c° og man skal stå stille i et par timer ved en maskine.
Så det begrænser meget brugen af værkstedet når det er rigtigt koldt.

Fugt er selvfølgelig også et problem. Og derfor får alt blankt stål et godt olie lag. Det hjælper, og holder rusten væk. 
Det værste er hvis der sker en pludselig temperatur ændring.  Maskinerne holder godt på kulden. Og bliver der pludseligt ~14c° i værkstedet, så løber der vand ned af dem.  Så det er med at undgå dette.
Men en relativt konstant temperatur så sker der ikke noget.  Bare der ikke er meget fugtigt.  Nu ved jeg ikke hvordan din kælder er?

Har du et hygrometer?

Men er den konstant 10c så burde det da være nogenlunde.
Men har du mulighed for at varme bare 5 grader mere op, så er det er helt andet rumaø at opholde sig i. Både for dig og maskinen

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Min dobbelte garage hvor både veteranen og maskinerne står er ikke varmet op, andet end af en fælles væg med fyrrummet.  Den er så til gengæld så tør at der er meget lav luftfugtighed derude. En rå karosseri plade ruster ikke.
Jeg har jævnligt haft nede omkring 2-4 grader derude, men er luften tør nok sker der ikke noget. Der er isoleret med 200 mm på loftet og 50 mm i væggene, så oplever ikke de voldsomme skift i temperaturen.  Det er det værste, når luften kondenserer på vores fine maskiner.. 
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D