Forfatter Emne: Selv centrerende patron/klo - duer det?  (Læst 4947 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Selv centrerende patron/klo - duer det?
« Dato: Marts 27, 2021, 09:55:35 »
Hej,

Jeg skal have en måde at spænde op på på mit kommende delebord. Er de selvcentrerende klør gode nok? Hvad bruger I?

Jeg tænker under alle omstændigheder på én med 4 kæber så den kan bruges til det hele.

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Selv centrerende patron/klo - duer det?
« Svar #1 Dato: Marts 27, 2021, 10:26:13 »
Jeg ville vælge et kloplan (firklo med individuelle justerbare klør) så har du alle muligheder, for at rette emnet op, også excentrisk.
En selvventrerende firklo har det med kun at spænde med to klør, hvis emnet ikke er helt perfekt rundt/firkantet.
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Selv centrerende patron/klo - duer det?
« Svar #2 Dato: Marts 27, 2021, 11:10:23 »
Tak Jens, jeg havde ikke lige tænkt over at det ikke kun var kvaliteten af kloplanet der afgjorde det, men også emnet. Man skal lige huske at tænke på det hele  :)

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Selv centrerende patron/klo - duer det?
« Svar #3 Dato: Marts 27, 2021, 13:09:35 »
Til et dele hoved vil jeg vælge en tre klo den centerjjer selv

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Selv centrerende patron/klo - duer det?
« Svar #4 Dato: Marts 28, 2021, 15:45:03 »
Selvcentrerende tre eller fireklo er jo ok hvis man sliber kløerne , og alt det vås med at man
skal have/lave værktøj til at holde kløerne er jo overhovedet ikke nødvendig , man skal bare
køre stærkt nok så skal centrifugalkraften nok holde kløerne hvor de skal være under slibningen ,
selvfølgelig skal patronen være ren så kløerne ikke hænger fast i skidt og møg.
Hvis man har en gammel slidt patron man ikke tør lade køre fordi man er bange for flyvende
kløer i værkstedet, skal man nok ud og købe noget nyere , eller rulle lidt gaffa tape omkring
patronen.
Min nuværend drejebænk som var fire år da jeg købte den , den var med nyslebne kløer i tre-
kloen men den ene var ½ mm for kort men den kom også fra en maskinmester skole og iøvrigt
stærkt mishandlet på konusen til patronen , det tog nogen tid at få den iorden , og så klager
folk over kinesisk kvalitet.
På mit delehoved har jeg i øvrigt en Svensk tre klo fundet på en losseplads , men den kan
justeres lidt exentrisk med skruer i kanten , så burde det jo være helt sikker at man kan ramme
center.
« Senest Redigeret: Marts 28, 2021, 15:50:11 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Selv centrerende patron/klo - duer det?
« Svar #5 Dato: Marts 29, 2021, 09:46:53 »
Selvcentrerende tre eller fireklo er jo ok hvis man sliber kløerne , og alt det vås med at man
skal have/lave værktøj til at holde kløerne er jo overhovedet ikke nødvendig , man skal bare
køre stærkt nok så skal centrifugalkraften nok holde kløerne hvor de skal være under slibningen ,
selvfølgelig skal patronen være ren så kløerne ikke hænger fast i skidt og møg.
Hvis man har en gammel slidt patron man ikke tør lade køre fordi man er bange for flyvende
kløer i værkstedet, skal man nok ud og købe noget nyere , eller rulle lidt gaffa tape omkring
patronen.
Min nuværend drejebænk som var fire år da jeg købte den , den var med nyslebne kløer i tre-
kloen men den ene var ½ mm for kort men den kom også fra en maskinmester skole og iøvrigt
stærkt mishandlet på konusen til patronen , det tog nogen tid at få den iorden , og så klager
folk over kinesisk kvalitet.
På mit delehoved har jeg i øvrigt en Svensk tre klo fundet på en losseplads , men den kan
justeres lidt exentrisk med skruer i kanten , så burde det jo være helt sikker at man kan ramme
center.

aprilsnar?

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Selv centrerende patron/klo - duer det?
« Svar #6 Dato: Marts 29, 2021, 09:54:44 »
Nej det er jo ikke April endnu.
Læs hodjasblog.one på Nettet

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Selv centrerende patron/klo - duer det?
« Svar #7 Dato: Marts 29, 2021, 18:01:27 »
Kan godt forstå at men ikke gider at svarer på tosse spørsmål

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Selv centrerende patron/klo - duer det?
« Svar #8 Dato: Marts 29, 2021, 18:15:28 »
Jeg her netop bestilt Vertex delehoved, og jeg valgte så en treklo til det. Hvis jeg får behovet for en 4’er må jeg så investere igen, men der er SÅ meget at forsøge at holde styr på her i starten at jeg simpelthen bare må tage nogle beslutninger på et eller andet tidspunkt :)

Så snart jeg får det opdaterede tilbud fra Wabeco bliver min F1210 bestilt. Pengene fosser ud  ;D

Tak for jeres råd og kommentarer :)

Hilse Kenneth