Forfatter Emne: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?  (Læst 6565 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Hej,

Jeg har haft kig på en Optimum bore/fræsemaskine, men er nu faldet over Wabeco som er dyrere, men til gengæld produceret i Tyskland. Ud fra det jeg har kunnet finde indtil nu så bliver det en F1210 jeg køber.

Men nu til mit spørgsmål: Jeg kan ved køb vælge ISO30 eller MT3 i stedet for MT2. Tillægsprisen er 1500,- Jeg har ikke selv nogen praktisk erfaring, men har læst mig til at ISO30 er nemmere at skifte, hvor MT2/3 kan sidde fast og i øvrigt være mindre egnede til belastningen ved fræsning end ISO30. OM det betyder noget på en lille maskine som min ved jeg ikke?

Jeg har derudover to bekymringer - den ene er arbejdshøjden da ISO30 fylder mere, og det ER en lille maskine, og den anden er at jeg ikke kender udvalget(gerne brugt) og priserne på ISO30 ift. MT2/3. Hvad er jeres erfaringer og anbefalinger?


Med venlig hilsen
Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #1 Dato: Marts 11, 2021, 10:18:36 »
Morse konus har det med at sætte sig utrolig godt fast, så ofte skal der bankes godt til for at få dem ud, især hvis det er en lille maskine med små hovedlejer, kan lejerne tage skade.
Jeg har en lille fræser med MT4, det fungere, man skal ikke banke konusen for hård i, eller spænde antrækket voldsomt, og så skal man ikke sætte en kold konus i en varm maskine. :D

Vælger du alligevel MT konus, så vælg MT3, og vær sikker på det er med antræk.
Og du kan jo evt. understøtte spindelen med en klods, når konusen skal bankes ud, så det ikke er lejerne der tager skraldet.

Men det mest optimale er iso 30, og holderne er nemme at finde til rimelige priser, og tror ikke du mister så meget højde, hvis du køber de rigtige holdere.
« Senest Redigeret: Marts 11, 2021, 10:20:35 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #2 Dato: Marts 11, 2021, 10:27:30 »
Mange tak for et hurtigt - og meget brugbart - svar, Jens  [th]

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #3 Dato: Marts 11, 2021, 18:33:55 »
Kort sagt :. ISO.   

MK, Morse konus, som det hedder i Danmark, hører fortiden til når vi snakker fræsere.

I øvrigt, - er det ikke en meget høj pris for den lille maskine?

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #4 Dato: Marts 11, 2021, 19:36:38 »
Tak for svaret  :)

Jo den er alt for dyr, men de små maskiner er bare uforholdsmæssigt dyre, og denne er lavet i Tyskland, ikke i Kinesien, og er dermed endnu dyrere.

Jeg har desværre ikke plads til en større fræser, som ellers ikke ville være meget dyrere  :-\ og en væsentligt tungere er et problem i sig selv, også hvis den ikke fylder mere.

Hilsen Kenneth

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #5 Dato: Marts 13, 2021, 10:13:38 »
problemet med den type maskiner er ofte at lejedimensionerne er givet - dvs. den er født til en morse 2 - en større konus blver noget der rager langt udenfor lejet, og som koster arbejdshøjde og stivhed. se snitbillederne på wabeco's ekstratilbehørs-side

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #6 Dato: Marts 13, 2021, 11:04:38 »
Ja det var også min tanke Bjørn. Spørgsmålet er bare om MK2/3 så er et bedre valg  [quest]

Jeg hører Wabeco hvor meget forskellen er.

Hilsen Kenneth

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #7 Dato: Marts 13, 2021, 11:56:18 »
morse 3 rager også slemt ud - jeg ville "nøjes" med en morse 2, og en god ER16 tangholder - så kan du spænde op til Ø10 - kort og (relativt) stift -

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #8 Dato: Marts 13, 2021, 12:42:56 »
Takker - jeg må i tænkeboksen. Hader dilemmaer  :D

Hilsen Kenneth

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #9 Dato: Marts 14, 2021, 06:13:33 »
 Jeg begriber ikke du vælger at købe en ny..Vent da og se om ikke der dukker en brugt arboga eller strands eller anden gammel europæisk bordmodel op et eller andet sted..
Meget mere stiv og solidt håndværk... :) ]kr[
« Senest Redigeret: Marts 14, 2021, 06:17:57 af Villy »

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #10 Dato: Marts 14, 2021, 10:46:48 »
Jeg er jo ny i den her verden, så jeg kendte ikke til de maskiner du nævner før i dag.

Alle forslag er velkommen - jeg har bare ikke ret meget plads, og tunge maskiner kan jeg ikke få ned i kælderen hvor den skal stå, men jeg tager et kig på dem du foreslår.

Hilsen Keneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #11 Dato: Marts 14, 2021, 11:52:46 »
De fleste kender nok Mr.pete ~ tubalcain eller hvad han hedder.

Han har slæbt en Bridgeport fræser ned i sin kælder.  Så alt kan lade sig gøre
De kan jo skilles ad i mindre bidder. 

Der findes modeller som jeg personligt hellere ville have, end sådan en du kigger på

Ham jeg solgte min lille Prvomajska til havde en fiks lille bordmodel. Med ISO 30 og gearkasse.  Tror det var en Taiwan model.
Ulempen var at den kørte på en rund søjle.  Det skal helst være en anden form for føring, da den godt kan dreje sig lidt når man justerer højden, og det er ret træls

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #12 Dato: Marts 14, 2021, 11:56:58 »
Denne var på Facebook for noget tid siden.
Det var en ok maskine. Selvfølgelig ikke europæisk.
Men bygget noget kraftigere end de små Kina maskiner til 15~20.000

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #13 Dato: Marts 14, 2021, 15:20:32 »
Helt enig rh...Jeg vil dog mene en kraftig søjle boremaskine kan klare kenneths fræser opgaver uden problemer...
Her tar jeg udgangspunkt i det taiwan /kina crap han har kikket på...Den du viser er jo meget kraftigere,og rigtig fin... [th]
På dba er der en fin arboga til ca 13 kilo, en rigtig fin maskine...Og ja jeg går ud fra at en voksen mand kan komme ned i kælderen, så kan en søjleboremaskine sikkert også.... [th] :)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #14 Dato: Marts 14, 2021, 16:17:15 »
Tak for jeres forslag. Jeg er helt enig med jer i at det ville være optimalt med en maskine med noget mere masse i. Dog vil jeg sige at den jeg ser på nu (Wabeco) er en maskine der er lavet i tyskland, og optimum modellerne er som udgangspunkt droppet helt, så kina skrammel er det ikke  :)

Jeg har lige taget mål og der er en dør på 145X71cm som maskinen skal ind igennem i en kælder. Derudover skal den først fra stueplan og ned i kælderetagen via en almindelig bagtrappe i en gammeldags beboelsesejendom.

Nede i rummet har jeg mere plads end jeg havde forventet - der kan stå maskiner på ca 80 i dybden, 200 i længden og 212 i højden. Jeg ville på sigt dog gerne have en lille drejebænk ved siden af fræseren, så bredden på den ER begrænset, men dybden er nok det største problem ud over det med at få den ned i kælderen. Hvordan er sådan nogle maskiner at skille ad?

Jeg har også set arbogaen i DBA, men den er lidt smadret i krydsbordet, og et andet af mine problemer med en brugt maskine er at jeg ikke ved hvad jeg skal tjekke når jeg ser på den.

Hilsen Kenneth