Forfatter Emne: Gear og/eller rem på Weiler lz330 drejebænk?  (Læst 6484 gange)

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Gear og/eller rem på Weiler lz330 drejebænk?
« Svar #15 Dato: December 18, 2020, 21:38:11 »
Det er helt sikkert at det er i der at forskellen primært ligger imellem LZ 330 modellen og Condor modellen. Jeg læste på lathes.co.uk at lz-330' er lavet siden 1950'erne og så engang i 1960'erne er blevet opdateret med det anderledes system til tilspænding og en anden gearkasse i stedet for Norton gearkassen. Derved er den så blevet til Condor modellen. Begge modeller blev dog stadig lavet sideløbende.

Man kan så åbenbart ikke skifte mellem gear og rem uden at skulle pille et af gearene af. Skal du så afmontere remmen for at skære gevind?

http://www.lathes.co.uk/weilerlz330/

Sent from my SM-A515F using Tapatalk


Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Gear og/eller rem på Weiler lz330 drejebænk?
« Svar #16 Dato: December 18, 2020, 21:44:03 »
Nej, men som du kan se på billedet mangler der et tandhjul på udgangen af remskiven, så jeg skal flytte rundt på noget.
Jeg skal indrømme at jeg ikke har brugt den ret meget endnu, så jeg er ikke 100% på hvordan det skal sidde.

Jack B

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
Sv: Gear og/eller rem på Weiler lz330 drejebænk?
« Svar #17 Dato: December 18, 2020, 21:53:31 »
Hej Niels,

Tak for billederne, de viser fint det jeg ønsker. Jeg vil prøve denne opstilling, og se hvordan det virker.
Hvorvidt det er muligt at skifte direkte mellem gear- og remtræk, tør jeg ikke gøre mig klog på, men det være vel være muligt

Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk


Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Gear og/eller rem på Weiler lz330 drejebænk?
« Svar #18 Dato: December 22, 2020, 10:25:40 »
Fik du tingene til at virke? :)

Jack B

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
Sv: Gear og/eller rem på Weiler lz330 drejebænk?
« Svar #19 Dato: December 22, 2020, 11:27:28 »
Hej Niels,

Tja, jeg har på nuværende fået gear træk med tilspænding til at virke, og kan for så vidt også slå over på remtræk, men så mister jeg muligheden for tilspænding.
Her må det være nødvendigt at flytte et tandhjul for at få tilspænding. Hvis dette er det kompromit, der skal til, lever jeg nok med det
Bare man ikke skal ændre hele gear opsætningen, hver gang man går fra det ene til det andet. Billedet viser det nuværende setup.

Mvh. Jack

Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk


Jack B

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
Sv: Gear og/eller rem på Weiler lz330 drejebænk?
« Svar #20 Dato: December 22, 2020, 11:35:18 »
Jeg glemte helt at spørge til manualerne...

Niels, jeg får en fejl, når jeg forsøger at åbne dit link til Dropbox. Jeg får en fejl med ugyldig pdf-format. Hvis jeg kopiere linket over i en browser, før jeg en fejl på Dropbox siden. Er det kun mig, der har problemer med at åbne linket?

Mvh. Jack

Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk


Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Gear og/eller rem på Weiler lz330 drejebænk?
« Svar #21 Dato: December 22, 2020, 12:31:55 »
Pas, jeg ved ikke hvorfor den driller. Prøv evt. igen? https://www.dropbox.com/s/7329tlehnc0vr3z/weiler_lz330_manual_sec_wat.pdf?dl=0
Det tandhjul du mangler til tilspændingen sidder bagved dobbelt tandhjulet der går på dit 120 tands hjul.
Hvis du ikke skærer gevind i øjeblikket kan du flytte det og så er tilspændingen mere stille, når gearene ikke benyttes.