Forfatter Emne: Montering af køling  (Læst 3794 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Montering af køling
« Dato: Februar 23, 2010, 23:26:45 »
Jeg har anskaffet et køleanlæg (RCKMEV) fra RC_Machines:
http://www.rc-machines.com/index.php?navi_product_2=coolant+system&navi_1=product&navi_product_1=search

Da den bænk jeg har ikke er forberedt til køling, kunne jeg godt bruge lidt rådgivning.

Skal jeg bare montere et afløb under et (nyt) hul i bordet, eller er det en bedre ide at lave en kasse/bakke til at stille under vangerne, og føre et afløb gennem bordpladen eller ud over kanten på den og ned i tanken?

Skal jeg sætte et filter ind i afløbet til at fange spåner?

Ethvert forslag er velkomment

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Montering af køling
« Svar #1 Dato: Februar 23, 2010, 23:44:30 »
Hej Erling.
Normalt har man en bakke under bænken der er samme størelse som bænken, i den er der et hul monteret med en slange der går direkte ned i beholderen evt. med et filter.
Mvh. Jørgen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Montering af køling
« Svar #2 Dato: Februar 24, 2010, 00:52:41 »
Pladen bænken står på er med en høj kant, men den er helt flad, og der er intet hul.
Er det bare den, jeg skal lave hul i?
Jeg har det med at lægge diverse spændnøgler osv. fra mig på den, og er lidt bange for at det hele ender med at drukne på grund af den manglende hældning.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Montering af køling
« Svar #3 Dato: Februar 24, 2010, 08:15:35 »
En drejebænk behøver ikke at være 100% i vatter i længderetningen, så hæv den en anelse i den ene ende så kølevandet løber hen mod dit afløb. Du kan lave en lille hulning i spånbakken ved at tage et stor rør holde det under spånbakken og slå med små slag med en hanner på oversiden, i hulningen bore du sået antal små huller som virker som grovfilter.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Montering af køling
« Svar #4 Dato: Februar 24, 2010, 10:07:01 »
FInt.
Jeg skal alligevel i gang med at få lavet sokler til bænken, så det med "ikke 100% i vatter" ligger lige for - faktisk var det nok kommet helt af sig selv.
Afløbsslangen passer med en 3/4# flange jeg havde liggende, så den bliver skruet op under bordpladen med en O-ring imellem og et 16mm hul gennem pladen.

Tak for hjælpen til jer begge.