Forfatter Emne: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.  (Læst 18984 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #60 Dato: Juni 08, 2021, 15:01:37 »
Hvis ikke støbejern, så bronce da. :)

Ja bronze er også en mulighed.
Kunne jeg også bruge almindeligt støbejern? Altså noget GGL 25, hvor grafitten ligger kugler og ikke i flager [quest]

Som jeg har forstået det, i det mindste. ???
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #61 Dato: Juni 08, 2021, 18:28:25 »
Tommy: er du klar over hvad en ny sofa koster, og så lader du bare konen løbe rundt med støvsugeren mens du bare ligger der hele dagen. Sådan behandler man ikke koner nu om dage. Se nu at komme ud i værkstedet, vi vil se resultater. Foto og meget mere

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #62 Dato: Juni 09, 2021, 21:01:48 »
Nu må i tage den lidt med RO. Tommy springer ikke i to huller på en gang, det kan godt tage lidt tid. Måske et par år  [quest]
Tjah - Det kan sgu være, at du går hen og får ret Hans. Nu er det første år da smuttet, med noget som meget nemt kunne undværes og som åbenbart ingen ende ville tage. Verden giver desværre ikke frit valg på alle hylder. :(

Meen - nu lysner det da :D og efter 1 års tvungen passivitet = sofaen, er jeg begyndt at snuse i værkstedet -når altså konens meget vigtigere have og malearbejde, som også er forsømt, ikke kommer i vejen. ;)

Hold da op, hvor får man mange skøre ideer i sådan en periode. ;D 8)
HVIS nu jeg skulle finde på at få bommens "vinger" slebet i en eller anden vinkel (lodret naturligvis) kan jeg så bruge f.eks. messing som skråslebne kiler på begge sider [quest]
Eller er jeg nødt til at skulle finde noget "grafitflage støbejern", som de fleste gamle kiler vist er lavet af. [quest]
Jeg har i min søgen rundt efter selvsamme emne ofte set messing omtalt som et godt materiale, men ja nok ingen tvivl om at støbejern eller bronce er det helt gode  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #63 Dato: Juni 10, 2021, 09:55:27 »
Jeg har i min søgen rundt efter selvsamme emne ofte set messing omtalt som et godt materiale, men ja nok ingen tvivl om at støbejern eller bronce er det helt gode  :)

Jeg mener også, at jeg har set messing brugt som "kiler".
Der kan være det at sige til det, at bommen på en shaper jo bevæger sig betydeligt hurtigere end når man kører en slæde eller andet frem og tilbage med en spindel.
Nå! Men det er heller ikke lige i morgen. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #64 Dato: Juni 10, 2021, 10:43:56 »
Jeg har i min søgen rundt efter selvsamme emne ofte set messing omtalt som et godt materiale, men ja nok ingen tvivl om at støbejern eller bronce er det helt gode  :)

Jeg mener også, at jeg har set messing brugt som "kiler".
Der kan være det at sige til det, at bommen på en shaper jo bevæger sig betydeligt hurtigere end når man kører en slæde eller andet frem og tilbage med en spindel.
Nå! Men det er heller ikke lige i morgen. ;)

Det kan der naturligvis være noget om, dog ikke noget jeg har set nogle skrive noget om  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #65 Dato: Juni 24, 2021, 08:47:38 »
Tommy

Du skriver den 08 juni at der skal en kile (eller kunne) i begge sider!
Der skal da kun være en kile i den ene side? Eller er det mig der ikke har forstået projektet?

Jeg har en manual på engelsk til alle shapere for begyndere.
Den er på 325 sider. Er du interesseret? så sender jeg gerne  :)

Hilsen Thomas
« Senest Redigeret: Juni 24, 2021, 08:54:42 af Thomas »
Med venlig hilsen
Thomas

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #66 Dato: Juni 24, 2021, 19:17:07 »
Tommy

Du skriver den 08 juni at der skal en kile (eller kunne) i begge sider!
Der skal da kun være en kile i den ene side? Eller er det mig der ikke har forstået projektet?

Jeg har en manual på engelsk til alle shapere for begyndere.
Den er på 325 sider. Er du interesseret? så sender jeg gerne  :)

Hilsen Thomas

Både og ;) Der er naturligvis en kile i forvejen, men den er firkantet. Slibning af bommens "vinger" i en skrå vinkel  og tilsvarende, trekantede "kiler" skulle modvirke den svaghed, der er ved firkantede føringer - de får let lodret slup, fordi de ikke bliver holdt ned af en svalehale.
Men du har ret i, at jeg lige så godt kunne skrue den fast i den ene side og kalde den en svalehaleføring.

Tak ]tks[ men jeg tror, jeg har tygget mig igennem det litteratur, der er tilgængeligt om shapere - plus alt det Youtube man kan nå på et års tvunget passivitet = sofaophold. >:(  Det eneste, der mangler nu, er vist at finde grænsen, for hvor meget der skal gøres ved den, OG så lige energien til at få det gjort. 8)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.