Forfatter Emne: Hjælp til en reparation  (Læst 3326 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Hjælp til en reparation
« Dato: Januar 30, 2010, 13:56:19 »
Jeg har købt en WM280-VF bænk, og med en del besvær fået den i kælderen.
Det første jeg gjorde var desværre at kludre i det, så det tandhjul, der sidder på Norton gearkassen ikke længere fungerer som det skal.

Konstruktionen er:
Aksel med 6mm hul med gevind. Hullet er 10mm dybt
Bøsning, der er trykker på gennem tandhjulet og ind på akslen. Bøsningen er udformet, så den har en tap, der passer ind i tandhjulet.
Tandhjulet, som er trykket fast på bøsningen.
20mm Ø, 3mm tyk skive med en 6 mm bred udskæring ind til hullet.
6mm Umbracobolt.
Udefra sidder bolten gennem skiven for at sikre, at tandhjulet ikke falder af.

Problemet er, at tandhjulet ikke på nogen måde får fat i akslen. Jeg kan med hånden stoppe de to tilspændingsspindler.
Det andet problem er, at når bænken kører fremad, kører det pågældende tandhjul baglæns, hvilket gør, at når hjulet glider lidt på akslen løsner det samtidigt bolten.

Jeg har en ide om, at jeg kan bore et hul skråt hennem bøsningen og tandhjulet, skære et gevind i hullet, slibe akslen en smule flad og sætte en af de hovedløse umbraco-bolte ind på akslen, men vil det kunne virke? Skruen vil max. kunne blive 4mm tyk.
Alternativet kunne være at bore helt igennem, og banke en låsesplit ind.

Eller er der nogen, der har en bedre ide?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til en reparation
« Svar #1 Dato: Januar 30, 2010, 14:22:02 »
Hej
Kunne du ikke sætte et billede ind, så er det nemmere at komme med gode løsninger.

Det kunne jo være, at systemet er at det skal fungere, som glidekobling ved overbelastning.
Så vil det nok ikke være klogt, at blokere det hele.
Evt. kunne du rense alle berøringsflader for fedt, så det ikke glider så nemt, og så spænde M6 unbracobolten godt til, du kunne evt bruge lidt Loctite, eller lignende lim til boltens gevind, så ben ikke løsner sig når du reversere.

mvh jens

Det ville nok være en god ide, at efterspænde alle de bolte du kan komme til...
« Senest Redigeret: Januar 30, 2010, 14:24:37 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til en reparation
« Svar #2 Dato: Januar 30, 2010, 17:46:51 »
Billedet bliver ikke nødvendigt denne gang - du har givet mig løsningen allerede.

Jeg havde ikke tænkt et øjeblik på, at det kunne være en glidekobling.
Gik ned og spændte skuen med et vandrør på umbraconøglen, hvorefter slæderne kører som de skal.
Tak for svaret, nu kan der leges meget sjovere.