Forfatter Emne: Boxford "væk med fortsætteren"  (Læst 8207 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Boxford "væk med fortsætteren"
« Svar #15 Dato: Juli 27, 2018, 19:40:42 »
Fortsætteren er vel altid "det svageste led", fordi det er den er giver længst afstand og flest bevægelige forbindelser mellem vangerne og skæret.

Så hvis ellers det laves, så det er rimeligt nemt at skifte, så er der vel god logik i at betragte den som et slags tilbehør, som kun bruges/slides når der er brug for den. Og så oven i købet have noget ekstra stivhed, når den ligger på hylden.

Det er bare aldrig rigtig blevet så naturligt  som at skifte andet tilbehør på fræser og drejebænk.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Boxford "væk med fortsætteren"
« Svar #16 Dato: Juli 28, 2018, 00:35:24 »
Min forsætter slæde har en skruge i hver ende, og løsner jeg den ene og spænder den anden, så går den fast. Så forskyder jeg en trekante kile. Sådan står den når jeg ikke bruger den. Skal jeg så lave en konus så er det bare at løsne og spænde i modsat række følge.
Var der ikke en debat på siden her om at vende stikstålet omvendt. Så skulle det hvis gå meget beder var der nogen som påstod og køre baglens

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Boxford "væk med fortsætteren"
« Svar #17 Dato: Juli 28, 2018, 00:43:25 »
Jo det er rigtigt.  Det hjælper mod at den vil prøve at trække stålet indad.  Det samme kan gøres ved store rundings stål.  Bruger det dér med stor succes.  Afstik har jeg intet problem med, men har dog prøvet det for sjov den gang jeg havde en Boxford, og det hjælper da.


Jeg vil som sagt lave tilsvarende på min sr80.  Men kommer nok til at savne forsætteren. Der er nogle gange hvor det er lækkert lige at have en fin justerbar Z akse ved hånden. 
Men det er nok bare mere et spørgsmål om tilvænning.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Boxford "væk med fortsætteren"
« Svar #18 Dato: Juli 28, 2018, 00:51:42 »
Ja det hjælper at vende stikstålet på hovedet, men det kan være et problem at få det i centerhøjde..
Da jeg drejede produktion spændte vi også altid kilen helt til, og her var ikke noget der gav sig...

Og når du har det samme system på din drejebænk Hans, kan det jo næsten ikke blive mere stabilt.

Fortsætteren på Boxforden er ikke med en kile, men med et lige skinne, der spændes ind  med 4 skruer, så derfor ikke så effektiv som en kile.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Boxford "væk med fortsætteren"
« Svar #19 Dato: August 01, 2018, 21:06:34 »
Nu kom der så lige en ver 2 til  ;D
Den første blok, var jeg meget fokuseret på, at få så lidt udhæng som muligt, på stikstålet. Det har så den ulempe, at ved store emner, er man nødt til at have ca 20 mm mere udhæng, ved brug af udborestål.

Så lavede jeg en ny blok, der har trukken stålholderen ca 25 mm frem, testede lige med det samme stikstål, det køre stadig fint, uden at den knurre af mig.

Rensede gradskalaen helt i bund, og gav den bruneringsvæske, så står den dejlig tydelig.

Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Boxford "væk med fortsætteren"
« Svar #20 Dato: August 06, 2018, 18:19:24 »
Så fik jeg fabrikeret et afstands stykke til den lille nye hurtigskift holder fra paulimot.de

Jeg har lavet den så sideholderen kan justeres ned under grundholderen, 360° rundt. Ikke at det giver mening

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Boxford "væk med fortsætteren"
« Svar #21 Dato: August 06, 2018, 19:08:24 »
Det ser godt ud, fint at "klodsen" kan drejes, så kan du jo rettet stålet 100% ind..
Og en super god stålholder du har dig der  [th]
Har det givet en mere stabil maskine at "slippe af med fortsætteren"?
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Boxford "væk med fortsætteren"
« Svar #22 Dato: August 10, 2018, 17:48:45 »
Tak

Ja den virker ret godt.  Selvom det bare er en kina kopi

Jeg har ikke nået at fået prøvet den endnu.