Forfatter Emne: båndav  (Læst 3296 gange)

tekker

  • Gæst
båndav
« Dato: November 19, 2009, 09:40:33 »
Hej

Jeg står og skal købe en båndsav, jeg har kikket på flere i prisklassen omkring de 8000-10000 kr er der nogen der kan anbefale en

Jesper62

  • Gæst
Sv: bångodav
« Svar #1 Dato: November 24, 2009, 12:53:00 »
Angående hvor og hvad du skal købe af båndsav kan jeg ikke svare på.
Men her en lille historie fra det pulserende og højt kvalificerede danske erhvervsliv
Jeg blev ansat som maskinarbejder på et lille maskinværksted som var gået i arv fra farfar til far til søn.
Da jeg første gang startede drejebænken lød den som en betonblander og trekloen vibrerede
så kraftigt grundet de "manglende lejer" at enhver overflade endte op i en perfekte rulletering
Da drejebænken var smurt ind i mange års skidt og møg var de forskellige skueglas ligeledes
umulige at finde hvorpå jeg spørger mester om han har en tegning over maskinen så jeg kan finde de forskellige skueglas
Hvortil han svarede "Hvad er et skueglas". 5L gearolie senere kan jeg begynde at se olie i bunden af gearkassens skueglas.

Jeg fik så til opgave at dreje nogle Ø50 lejepasninger på nogle rustfri aksler
Jeg spurgte så mester hvordan han havde tænkt sig at jeg skulle kunne lave noget som helst på disse aksler
som blot havde antydningen af en pasning involveret
Nemt sagde han du stopper bare et par tiendedele før tolerencen og filer resten ned.
Efter så at have filet 35 aksler ned på lejetolerencen hvilket faktisk lykkedes forbavsende godt
kom han så ud og ville kontrollere pasningerne og op af lommen trækker han så en gammel polsk skydelærer
hvor tallene var helt slidt af
Han siger så "Pasningerne er noget snært på" hvorpå jeg tilbyder ham den micrometer skrue jeg havde brugt , peger på tegningen
og siger "De ligger da lige midt i tolerencen" hvortil han svarede "ja men de må godt ligge et par tiendedele under tolerencen
så de er nemmere at montere og så kan de jo bare bruge noget locktite.

Et par måneder senere købte mester så en helt ny båndsav.
pave stolt som han var over dette køb , forklarede han mig at den aldrig skulle have olie
da den var selvsmørende.
Her sluttede så mit ansættelsesforhold da den kreative måde at tænke på ikke harmonerede med min ide om hvor
Meget/Lidt man kan tillade sig vide og samtidig være arbejdsgiver.

Så når du nu går ud og køber en selvsmørende båndsav så husk at sikrer dig enten at maskinen indeholder en lille kineser
der automatisk henter olie fra olierummet eller at savens smøre- telepatiske evner har en rækkevidde så den kan telepatere olie fra dit olierum
og ned i oliebeholderen på saven.
Og endeligt sørg for at skueglassene er polerede udvendigt så kineseren inde i maskinen kan kigge ud.