Forfatter Emne: Metrisk gevind tolerence calculator  (Læst 9308 gange)

Jesper62

  • Gæst
Metrisk gevind tolerence calculator
« Dato: November 03, 2009, 13:47:11 »
Hej jeg har nu bygget en metrisk gevind tolerence regnemaskine
og vil i den forbindelse gerne have nogle inputs fra brugere
så hvis du har mod på at evaluere siden gør du  mig en stor tjeneste

http://calc.homepage.dk
http://calc.homepage.dk/metriskgevind.htm

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #1 Dato: November 04, 2009, 20:24:23 »
Hej
Desværre kan jeg ikke hjælpe dig, men umidelbart ser det da ret proff ud.
Hvad med Gordon, var det ikke noget med han pressede på, for at du fik lavet siden?
Så må du få han til at teste systemet :-)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Gordon

  • Gæst
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #2 Dato: November 06, 2009, 14:19:07 »
Jesper,
Enten har jeg misforstået noget ellers er der noget galt. Fx hvis du afprøver med følgende kan du se om du kan få de rigtige svar - jeg kunne ikke.
M16x2-6g/6H (standard)
Delediameter tolerancen for M16x2-6g er max. 14,663 og min. 14,503
Delediameter tolerancen for M16x2-6H er max. 14,903 og min. 14,701 (14,701 er også nominel)
Der er flere andre tinge men la' os start med det grundlæggende.
Jeg har udvidet min hjemmeside www.f-m-s.dk,  så man nu kan printe bl.a. en let gevindtolerance tabel ud.
Det skal nok lykkes til sidst for dig  ;)
Gordon
P.S. Den bedste standard for det du vil med metrisk er ISO 965-3 og er på 16 sider. Desværre skal du bruge mange flere for at give alle de oplysninger du tilsyneladende gerne ville. Det er ikke uden grund, at den type calculator du gerne vil lave, koster normalt flere tusinde kroner.

Jesper62

  • Gæst
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #3 Dato: November 06, 2009, 16:03:56 »
Jeg er bange for at du tager fejl eller har misforstået noget

Den første tolerence  du nævner er da fuldstændig identisk med den som M16x2 6g  der frekmkommer på siden
Den anden tolerence har du "regnet"  forkert
D2 deledia tolerence for M16 x 2 6H 
6 tolerencen er 0,212 H-tolerencen er 0
14,701 + 0,212 er 14,913 og ikke 14,903

hvilket iøvrigt også fremgår af din egen side

Kom du bare med resten af de mange fejl du mener der er , jeg kan godt tåle det
og er ikke som dig interesseret i at skulle trække det ud over flere år

da jeg først havde taget mig sammen tog programmeringen af siden 1 måned
Grunden til at gevindcalculatore koster det du nævner er simpelt hen fordi
markeds underlaget er så ufatteligt lille og de derfor ikke får solgt mere end et par programmer om året

du er da velkommen til at sende mig en check på "flere tusind kroner"




 
 

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #4 Dato: November 07, 2009, 10:03:22 »
Har lige tjekket 6 forsk. gevind og alt ser ok ud herfra.
STOR ros for et godt og nyttigt stykke arbejde.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #5 Dato: November 08, 2009, 12:53:05 »
Jesper,

Jeg sidder med en følelse af, at alt hvad jeg skriver til dig bliver opfattet som noget negativ. Betragt det som forslag og råd, som du kan bruge eller lade være, eller stille spørgsmål til. Mine egne produkter er blevet løbende forbedret på grund af den kritik (som for det meste var bare gode råd) jeg har fået. Heldigvis var der ingen alvorlige fejl, men små forbedringer er ikke at foragte. Det viser også, at folk er interesseret.

Først, som Jens skriver, ser det prof ud, og bl. a. derfor vil jeg, hvis jeg var dig, indlede med en ansvarsfraskrivelse. Hvis nogen skulle rette sig blindt efter dine tal (hvis et eller flere tal skulle være forkerte), og dermed lave en kostbar fejl, risikere du, at de vil holde dig ansvarlig.

For det andet bør du angive referencekilder med hensyn til, hvilke normer og standarder du har taget dit udgangsmaterielet fra, så man har mulighed for at checke.

Jeg er i tvivl om hvem din målgruppe er. Personligt finder jeg tabellerne lidt uoverskueligt, da du angiver betydeligt flere oplysninger end 99,99% af din brugere har behov for. Selv om din hjemmeside ser skide godt ud, pas på at du ikke får de fleste til at løbe skrigende bort med så megen information. Feinsmækkeri vil jeg overlade til de professionale programudbyder, som har mange års gevinderfaring og som henvender sig til de professionelle brugere.
Fx diametre d1 på en skrue og D på en møtrik er bestemt af din gevindplatte eller gevindstål og kan derfor, efter min mening udelades – i hvertfald med hensyn til tolerancer.

Som en ”test” forsøgt jeg med følgende gevind M30x2-5G/5g6g (som er meget specielt, men en god test)
Mål og tolerancerne for delediameter var korrekt, men nogle af de andre mål og tolerancer kunne jeg ikke få til at passe med de standarder jeg brugt som kilde. Jesper (og andre), checke om du/I mener de er alle korrekte. I første omgang er jeg ked af at sige hvilke jeg mener er forkerte, for ikke at påvirke nogen.

Des mere jeg ”leger” med din hjemmeside, des lettere bliver den, men jeg kan stadig ikke få alle dine tal til at stemme overens med dem, som står i de normer jeg har. Bl. a. har jeg på fornemmelse, at du har brugt formlen på en skarp trekant profil til at udregne tolerancerne på fx D. Igen, en kildeangivelse vil gøre det let for mig til at bekræfte eller afkræfte denne tanke. Hvem ved, det står ingen steder at standarder er uden fejl. Jeg har selv opdaget et par fejl i standarder gennem tiderne.

Et ”smukt” gevind har en radius på diametre d og D1, men flader forekommer da d ofte bliver drejet til mål (med de tolerancer som er gældende) og man dermed slider mindst på platten. Det er det samme med D1 som bores/drilles ud til det valgte mål inden gevindskæring. Nogle går helt til max. grænsen ved D1 for at reducere platte eller tappe slid så meget som muligt. Det er ikke ulovligt, men man bør tilstræbbe, såvidt muligt, at være midt i en tolerancer når muligt. Tolerancen på D1 er (tommelfinger regel) dobbelt så stor som tolerancen på d2. En tommelfinger regel på samme måde som borediameter er gevindet’s udvendig diameter (d) minus stigningen. Undtagelser er tolerancer som 4g6h (udv. gevind) og 5H6H (indv. gevind) og lignende. Forklaringen følger om lidt.

Hvis man vil investere lidt penge, foreslår jeg, at du køber DS-Håndbog 114.6 på over 700 sider. Denne håndbog er blot en af min samling. Udover mange andre gevindtyper, er det her du vil få de fleste informationer om metrisk gevind. Der er ingen nemt vej fordi, enten skal man læse de relevante standarder selv, eller arbejde sammen med en, som har gjort det. Jeg er fortsat villig til at hjælpe.

Som jeg tidligere har nævnt; Når du tager tolerancer som 4g6h (udv. gevind) og 5H6H (indv. gevind) er disse tolerancer helt specielle og bruges KUN, når der ønskes en ikke standard tolerance på diameter d eller D1 i forholdt til d2 eller D2. Disse tolerancer anvendes uhør sjælden. Jeg har nævnt dette for dig tidligere, men enten vil du ikke forstå eller kan ikke. Jeg har kun set sådan en tolerance brugt en gang i mit liv – og jeg har levet længe.

”Den første tolerence,  du nævner er da fuldstændig identisk med den som M16x2 6g  der frekmkommer på siden
Den anden tolerence har du "regnet"  forkert
D2 deledia tolerence for M16 x 2 6H 
6 tolerencen er 0,212 H-tolerencen er 0
14,701 + 0,212 er 14,913 og ikke 14,903”

Du har ret i, at jeg tastede en fejl, og det skulle være 14,913 for D2 max. delediameter men, bortset fra det, har jeg været inde på din hjemmeside igen og kan stadigvæk ikke se alle de rigtige tal. Med ”rigtige tal” mener jeg de tal som angives i de standarder jeg har. Apropos tastefejl – det staves tolerance og ikke tolerence. Du har det rigtig i din overskrift men ikke derefter. Det tog mig for resten lidt tid til at kom frem til at K og T i dine kolloner betyde Klasse og Tolerance – men måske er det bare mig som er langsom i optrækket. Ingen af os er fejlfri og derfor er ansvarsfraskrivelse vigtig. For resten, de tal jeg gave var et eksempel til ”kontrol” og mener ikke at jeg skrev at alle dine tal var forkerte. Kun at jeg ikke kunne få det hele til at passe.

Jeg kunne tænke mig at andre lige checkede nogle gevind i din hjemmeside og skrev hvad de fik. Jeg indskyder at jeg har lige læst at Frylund har checket - men blev ALLE mål og tolerancer checket og fundet rigtig?

Din bemærkninger - du er da velkommen til at sende mig en check på "flere tusind kroner"- samt ”Kom du bare med resten af de mange fejl du mener der er , jeg kan godt tåle det
og er ikke som dig interesseret i at skulle trække det ud over flere år” er noget jeg ville have fået en skideballe for tidligere, da det virker noget sarkastisk. Som alle andre er min først reaktion til kritik (som altid føles negativ) ikke positiv men, efter jeg har talt til 10 (eller lidt mere) tænker jeg mig om, og tager det fra en positiv vinkel.

Fremfor at sende dig en check på ”flere tusinde kroner” vil jeg tro, jeg kunne købe et program med meget mere information (og om mange flere gevind typer) , samt være temmelig sikker på, at informationen var korrekt. Jeg kender en (civilingeniør og har været afdelingsleder for måletekniskafd. på Teknologisk Institut i Århus for en del år siden), som har udarbejdet sådan et program og sælger eller har solgte det), men det tog ham, mig bekendt ca. et år. Når du gerne vil have den informationsmængde du har kan det undre lidt at du ikke også tager tolerancerne på flankevinkel og stigning med. Jeg vil dog stærk fraråde disse. At du vil gør det gratis er prisværdigt og det var derfor jeg var mere end villig til at hjælpe – også gratis. Et komplet program med mange flere gevind typer end bare metrisk vil jeg gætte på kunne købes for ca. Kr. 3.000 til 4.000. Nej, jeg sælger dem ikke selv, men kender flere firmaer som har dem. I Danmark vil de ikke kunne sælges i tusindtal, men der er en (stor) verden udenfor Danmark.

Længden af dette (kort?) svar viser hvorfor jeg ikke ”bare kan komme med det hele på en gang”, hvilket jeg håber du har forståelse for. Godt nok ved jeg en del om gevind, men vigtigere er, at jeg ofte ved hvem (eller hvor) jeg kan kontakte, når jeg er usikker eller simpelhen ikke ved det.

Det er ikke for at genere dig jeg ikke sender det til din privat email, men for at give andre mulighed for at følge med. Du vil gerne have så mange meninger som muligt går jeg ud fra. Det kan være jeg får mere kritik end dig  ;D

Ingen tvivl, din hjemmeside er god, men om jeg vil turde brug til igangsættelse af en masseproduktion som vedrører gevind på nuværende tidspunkt, ved jeg ikke. Når jeg føler mig tryg ved den (og den bliver på engelsk) vil jeg meget gerne brug den som en link på min hjemmeside. Det er bl. a. derfor jeg vil meget gerne hjælpe.

Jesper62

  • Gæst
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #6 Dato: November 08, 2009, 17:34:50 »
Du har helt ret når du får følelsen af at jeg opfatter alt hvad du skriver som negativt!
det skyldes den måde du fremlægger og komplicerere tingene på.
Du antyder at du er et hjælpsomt menneske men når det kommer til stykket
skinner de værste fordomme jeg har om skotter igennem.
I din verden er du selvfølgelig den klogeste en egenskab du sansynligvis har været årevis om at lære og ingen skal derfor komme ind og forenkle på et par måneder

Du foreslår at der bliver lavet en gevind calculator og sender mig så et latterligt udvalg af tolerancer
når jeg så beder om resten af tolerancerne vil du ikke hjælpe da du kun vil give mig de tolerancer du har måleværktøj til.

En mere venligsindet person forærer mig så en masse oplysninger.
og jeg får lavet et program helt uden din medvirken hvilket jeg godt kan se må være et nederlag for dig da du jo allerede flere gange har sagt at det var umuligt.
Som respons for det nederlag du har fået kommer du med et indlæg som du enten med eller uden vilje forsøger at vildlede andre brugere med.

At du så tillader dig at skrive  en så alternativ intelligent sætning som "du skal nok lære det en dag" fik mig helt op i det røde felt.

Du bliver ved med at væve om fejlberegninger men der er ikke ET konkret tal i dit indlæg
som kan bevise eller retfærdiggøre din nedgørelse ud over et e som skulle have været et a i ordet tolerance

Det at du bliver ved med at væve om at jeg skal købe den ene ISO latterlighed efter den anden
får mig til at tro du er på procenter.

Med hensyn til fraskrivelse af ansvaret for de tal som fremkommer på siden/siderne
Hvorfor skulle jeg dog det. Jeg er 99,99999% sikker i min sag
og forpligter mig herved af egen lomme at erstatte konstruktioner bygget på mine beregninger
såfrem selvfølgelig mine beregninger er brugt RIGTIGT.

Lad være med at skrive "forkerte tal" Skriv for H...... hvad du mener tallet skal være.
for hvor latterligt er det at skrive "jeg bliver ved med at få nogle forkerte tal"
uden at skrive hvad du får
for med det svar bekræfter du bare at du er en uforbederlig kværulant
hvis eneste våben er miskreditering.

Hele den smøre du kommer med kunne kortes ned til et par sætninger.
"He he din side er helt forkert men jeg vil ikke fortælle hvad der er galt for det er min hemmelighed
og skotter udlevere jo ikke noget gratis desuden er den alt for omfattende på den anden side kan jeg kan købe et program som
er mere omfattende og så mangler du en masse tolerancer som også er min hemmelighed æv bæv"

Amerikanerne har et godt udtryk som jeg ikke er klar over om jeg må skrive men her er det
"Put up or fuck of".

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #7 Dato: November 08, 2009, 18:48:35 »
Jesper62 og Gordon

Jeg stopper jeres private diskussion nu.
I kan fortsætte den via PM, men ikke her i forum.

Frylund
Administrator
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Jesper62

  • Gæst
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #8 Dato: November 08, 2009, 18:57:25 »
Jeg undskylder den forhøjede stemning men har desværre en til tider for kort lunte
og vil for fremtiden gøre mit yderste for at besinde mig.

Gordon

  • Gæst
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #9 Dato: November 08, 2009, 23:34:41 »
Bare rolig Frylund, diskussionen er slut  ;D

Gordon

  • Gæst
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #10 Dato: November 12, 2009, 12:05:24 »
Ifølge diverse standarder er tolerancerne for d1 og D i hjemmesiden's gevindtabeller forkerte.

Fx jfr. DS 683 er d1 for M60x4-6g min. 54,643 og max. 55,033

Hjemmesiden's tabellen for samme gevind viser min. 54,642 og max. 55,61

Skidt med den ene tusinddele. Det er værre med d1 max. Jeg tror det skyldes en udregning hvor der bruges en skarp trekant. En skarp afslutning på enten D eller d1 indebærer en alvorlig risiko for kærvvirkning.
« Senest Redigeret: November 12, 2009, 14:04:29 af Frylund »

Gordon

  • Gæst
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #11 Dato: November 12, 2009, 14:09:14 »
I forbindelse med D i hjemmesidens gevindtabel;  Jeg kan ikke udelukke, at en sådan findes, men jeg kender ingen standard for metrisk brugsgevind som angiver en max. tolerance for D. Når delediameter D2  tolerance overholdes, vil et korrekt sleben gevindstål (eller gevind platte) men en korrekt radius, umuligt kunne lave et gevind hvor D var udenfor max. tolerance.

Faren ved kærvvirkning kan ikke fremhæves nok, da den kunne være livsfarlig på en bærende konstruktion.

Jesper62

  • Gæst
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #12 Dato: November 12, 2009, 22:14:40 »
For det første mener jeg at kunne læse at du lovede at stoppe diskussionen.

For det andet TILLYKKE enten har du fundet en fejl i DS eller også
forsøger du IGEN at vildlede mig og alle andre med "forkerte/falske tal"

du skriver at der i minimum tolerancen for d1 er en tusindedel til forskel for DS
du har delvis ret , fejlen er en oprundingsfejl som jeg ikke kan forklare men vælges der 4 decimaler
får du det rigtige tal.

DEN MINDSTE SKRUE DIAMETER DIAMETER d1 fremkommer som følge af en formel og kommer ikke fra nogen tabel
Fremgangsmåden er at man først finder d1 max og siden frætrækker følgende formel for at få d1 minimum

((tan(PI / 180 * 60) * ((pitch / 4) - -(((d2klasse / 2) / tan(PI / 180 * 60)) * 2)) / 2) - (0.14434 * H)) * 2
 
Da hele siden bruger denne formel vil ikke kun denne men alle d1 min/max tolerancer være forkerte.
og d1min ville i givet fald afvige betydeligt mere end den oprundingsfejl som er i kun at bruge 3 decimaler

Følgende side angiver d1min/max nøjagtig som det fremgår af min side
http://mdmetric.com/tech/M-thead%20600.htm

Nu har jeg måtte bruge 3 timer på igen at skulle fejlfinde noget som ikke indeholder fejl
så nu stopper det GORDON.

Gordon

  • Gæst
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #13 Dato: November 21, 2009, 17:49:55 »
Jeg har været i kontakt med flere, som ved en del mere om gevind, end jeg gør. Først, tallene i hjemmesiden er rigtige, dog med en lille bemærkning. En max. for D og en min. for d1 er ikke for skruer og møtrikker men for beregning og fremstilling af faste kontrolværktøjer (gevinddorne og –ringe). Måske skulle der gøres opmærksom på dette, så folk ikke tror det er noget, som skal måles?

I tabellen hvor rækken for d1 værdier findes, skal teksten ændres til max. d1 / min. d3 og så er alt i den skønneste orden, og jeg tager hatten af for et godt stykke arbejde.

Hvis nogen ønsker indsigt i min korrespondance (alt sammen på engelsk) for ovennævnte kan det lade sig gøre, men er temmelig kompliceret og kræver en del viden om gevind.

Ref.: ISO 965-1
D = basic major diameter of internal thread
D1 = basic minor diameter of internal thread
D2 = basic pitch diameter of internal thread
d = basic major diameter of external thread
d1 = basic minor diameter of external thread
d2 = basic pitch diameter of external thread
d3 = minor diameter of external thread

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Metrisk gevind tolerence calculator
« Svar #14 Dato: November 21, 2009, 19:25:12 »
Gordon!

Hvad er det lige du ikke forstår i jesper62 sidste sætning til dig:

>Nu har jeg måtte bruge 3 timer på igen at skulle fejlfinde noget som
>ikke indeholder fejl så nu stopper det GORDON.

Det er da tydelig for enhver at jesper62 ikke ønsker en fortsat dialog med dig, så acceptere og respekterer det dog, og STOP dine indlæg i denne tråd, som kun kan ses som et forsøg på at generer jesper62.























/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!