Forfatter Emne: Ny fræser skal ned af pallen, mm.  (Læst 6908 gange)

David

  • Gæst
Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Dato: December 22, 2017, 22:53:32 »
Hej...
Nå, så fik jeg endelig købt mig en boremaskine/fræser, en Supermax YCM 1 1/2 V S fra 1989...
Det er sådan en der er meget som en bridgeport fræser i opbygningen, så vidt jeg ved...
Så jeg søger lidt info. omkring den...Er der måske en af jer der har en sådan stående, etv. forslag til hvor jeg finder en manual billigt, eller køber etv. dele??..
Og ikke mindst, hvordan får jeg den ned af pallen??? Den står hvor den skal, pallen skal bare væk...Den vejer vel 1100 kg...
Mener der var en tråd tidligere, der berørte feks. et treben og andre løsninger, men kan ikke finde den..

Mvh David

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #1 Dato: December 23, 2017, 06:13:41 »
Hej David.

Tillykke med den nye maskine
Lad os se den

Jeg har selv en BP. Og i følge manualen vejer den ~900kg.

Min skulle også ned af en palle. Men samtidig skulle den stå på nogle fødder, som jeg kunne stille i højden, så jeg kan justere den op/ned.
Dette primært fordi at jeg vil kunne køre den op på de gevindstænger den står på, så jeg kan få en pallevogn ind under.

Men jeg monterede først den forreste del, så aflastede jeg i midten, derefter skar jeg palle i stykker i siderne, og så skruede jeg benene ned.  Derefter samme i bagerste ende. Herefter stod fræseren på gulvet

Dette kan du gøre uden at montere den på benene. Men det kræver nogle brækstænger, og godt med klodser/kiler.


« Senest Redigeret: December 23, 2017, 06:17:37 af RH »

David

  • Gæst
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #2 Dato: December 23, 2017, 09:37:40 »
😊

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #3 Dato: December 23, 2017, 09:41:52 »
Den ser ellers fin ud
Den skal du nok få meget sjov med

David

  • Gæst
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #4 Dato: December 23, 2017, 09:45:46 »
Hej...og tak 😊
Tak for info...jeg tænker at det nok også bliver, en lidt af den slags løsning, at gøre det på...og netop det med at kunne få en pallevogn ind under, så den kan flyttes når der er behov, skal jeg også have lavet 👍
Billedet er fra der hvor den stod og før den kom op på en palle...
Nu skal den lige ned og rigges lidt op, så lægger jeg et par billeder op 😊

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #5 Dato: December 23, 2017, 10:18:37 »
Stort tillykke med den...Den ser nogenlunde velholdt ud..må man spørge hva den har kostet.. ]kr[

David

  • Gæst
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #6 Dato: December 23, 2017, 10:40:44 »
Tak 😊
Jamen den kostede mig 8000...og en flink "nabo" med lastbil m.kran kørte den hjem, uden beregning 👍 Så godt, man kan gøre noget for andre, uden at der altid skal penge på bordet...
Så de første 30 km. kørte helt glat, og mangler nu bare lige de sidste 150 mm ned af pallen, som umiddelbart kræver mest 🤔
Der er noget med dro'en der ikke virker, men ellers skulle den vist være ok.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #7 Dato: December 23, 2017, 12:12:58 »
Min fræser kom Pedersen 1200 kg. kom hjem på en auto trailer og en nabo virksom hed kom ned en gaffeltruk og af samme virksomhed lånte jeg en palle vogn. Nu stod den på plads og skulle bare ned at den træpalle.
Der er 4   18 mm huller i fræser fod. Nu tog jeg et langt træbor og borede i gennem fod og palle til jeg ramte gulvet. Så en 16 mm gevindstang og møtrik som jeg kunne skruge på til at palle var fri, men stadig sad fast i de der gevindstænge, så tog jeg en stiksav og skar pakke i stykker og løsnede møtrikker en af gange til at fræser stod på gulvet og fik de rigtig maskinføder under og justeres i højde og i vater. Det tog et par timer

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #8 Dato: December 23, 2017, 12:34:20 »
Jeg fandt lige denne på Yahoo gruppen med Supermax. Ved ikke om den kan bruges?

mvh
Søren

https://groups.yahoo.com/neo/groups/SupermaxMillingMachines/info
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #9 Dato: December 23, 2017, 18:31:10 »
Tillykke med maskineriet  :)

Jeg var oppe ved Tommy i Torsdags efter en scantool 40bk, det er dog kun 360kg, som vi klarede med en talje i loftet, en møbelhund og så taljen ud i garagen og traileren ind under.
Hjemme var udfordringen straks større  :o
Løsningen blev en "portalkran" lavet af 2 stk 3x3stolper, og lidt reglar, samt et trailerspil jeg har udenfor huset.
Rigtig storm P løsning, men det virkede  [th] og Tak Tommy  ;)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Rathje

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 36
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #10 Dato: December 23, 2017, 19:10:37 »
Denne idé kunne måske bruges, godt nok en drejebænk der skal op, men samme idé kan vel bruges på noget der skal ned. hvis man kan finde noget at løfte på/med

       
                   


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #11 Dato: December 24, 2017, 18:48:38 »
Nu fik jeg lige set du var fra Vissenbjerg.
Det er pudsigt, den første Bridgeport jeg kom i besiddelse af, blev hentet i Vissenbjerg
Sjovt som tingene køres frem og tilbage

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #12 Dato: December 25, 2017, 06:50:03 »
Tillykke med "dyret" David, det ligner da et superfund til den pris. [th]
Og den er godt nok stor. Hvis sådan en sagde "BØH" til mig, ville jeg fare skrigende ud af værkstedet. ;)

Men som Neubert skrev. En stump 4x4 eller en "jernting", kilet op mod loftet af to lodrette stolper, og evt to franske bolte op i et par loftbjælker til at holde det på pladsen. Så kan en kædetalje fra "Onkel Harald" løfte den "som en mis", og så får man ikke klemt fingrene af, ved at pille pallen ud i stumper.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

David

  • Gæst
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #13 Dato: December 25, 2017, 13:53:16 »
Tak 😊 og tak for info 👍
Og hvilken herlig ting at bruge denne juledag i værkstedet 😊😊
Maskinen har nu fundet sit sted på min begrænsede plads og er kommet ned på gulvet...
Den blev løftet med palleløfteren, klodset op og pallen skåret i stykker og derefter sænket et brædt af gangen...Og det gik ganske fint...
Nu skal den lige vatres op og så afprøves...


David

  • Gæst
Sv: Ny fræser skal ned af pallen, mm.
« Svar #14 Dato: December 25, 2017, 13:53:51 »
😊