Forfatter Emne: Bagplade og firklo  (Læst 7849 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Bagplade og firklo
« Dato: September 05, 2017, 19:59:16 »
Blot for at skrive lidt herinde

Jeg har i et stykke tid ledt efter en mindre firklo/kloplan til min colchester drejebænk, da jeg primært bruger denne type.
Men synes den 250mm jeg har er for stor til en del af de mindre opgaver.

Da bænken har en L0 spindel, er det åbenbart begrænset hvad muligheder man har.

Selvom jeg havde kigget google tyndt, og var blevet enig med mig selv om at lave en bagplade selv, og finde en passende firklo, fandt jeg pludselig en billig bagplade hos rgd tools i england. Havde ellers kigget der flere gange
I stedet for at købe et anden kloplan, valgte jeg at ofre min 150mm jeg ellers har brugt på min boxford/southbend bænk.

Nå men jeg blev doven, og bestilte en hjem, selvom det ellers er en god opgave da der både er konus, gevind og notgang i den.

Pakken kom i dag, og må indrømme at den til prisen ser rigtig godt ud. Gevindet er dog en smule for langt. (Ingen betydning) Men den løber inden for 0.02mm. Den skal alligevel drejes af, så det bliver jo kun endnu bedre.
Det eneste minus der er ved den, som også er et stort et, er at jeg glemte at måle hullet i den, kontra det i firkloen.
Og det gør at den slet ikke kan monteres på den

Min plan er så i stedet at lave en plade/skive som med undersænket bolte, boltes på bagpladen, og kloplanet boltes så på denne.   Mon ikke det går? 



Sendt fra min NEM-L21 med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #1 Dato: September 05, 2017, 21:59:19 »
Det går jo nok sagtens med en mellemplade, ellers er det da oplagt at bruge resten af feriepengene på et større klo-plan. ;D
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #2 Dato: September 06, 2017, 11:08:41 »
Kunne du ikke bore 4 nye huller i kloen, og evt. dreje en recess [quest]
Der er jo ikke noget "gemt" i en fireklo, og dem jeg har, er lavet af støbejern.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #3 Dato: September 06, 2017, 14:16:49 »
Det kunne jeg i teorien godt.  Meeen, jeg kan ikke få mig selv til at lave nye huller i et næsten ubrugt pratt burnerd kloplan.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #4 Dato: September 06, 2017, 17:14:25 »
En "Universal Pratt Burnerd" må da ellers være noget ekstra fint.  ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #5 Dato: September 06, 2017, 21:39:19 »
Det kommer vist an på de øjne der ser


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #6 Dato: September 08, 2017, 20:12:56 »
Nå, endelig fik jeg lige et par timers fri, så jeg kunne lege i værkstedet

Jeg har fået skåret mig en 15mm ring, og er begyndt at dreje den til, og lave huller.
Indtil videre forløber projektet planmæssigt

Den får et halvtlangt udhæng, men det går vel nok.




Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #7 Dato: September 09, 2017, 10:47:38 »
Det bliver jo rigtig fint [th] - Selv om du kunne have klaret dig med 4 huller. ;D

En af de ting som kan gøre mig misundelig (ud over din Pratt fireklo) er den lette adgang, profferne har til materialer. Hvor går en glad amatør lige hen og får skåret en 15 mm ring i Ø 250 [quest]
Hvis jeg endelig fandt én, som havde jern i de dimensioner, så ville ringen sikkert koste mere end en ny kineserklo. :o >:(
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #8 Dato: September 09, 2017, 13:56:44 »
Det er rigtigt,  men de fleste maskinværksteder og smede vil meget gerne sælge og lave ting lidt sort.
Og mange forbavsende billigt.
Sådan en ring vil maks koste 100kr, og kun en smule mere, skåret med regning.

Du skriver 4 huller? Er det så med 4 nye i kloen?

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #9 Dato: September 09, 2017, 14:44:45 »
Ja jeg ville også have lavet 4 nye huller i kloen, men så ville jeg lave den bag fra og med gevind så de ikke ses på forsiden. Så kunne du lave nogen fine plast propper og sætte den i de ubrugte huller så der ikke kommer skidt og kanel der ind.
Tommy. Hvis du har brug for noget så sender du mig en mail. På en god dag er det gratis og på en dårlig dag så er det 50-100 kr.
Det bliver skåret ud med en vandstråle under højt tryk. For et par år siden havde jeg ingen husnummer. Jeg skulle bruge et
2 tal i rustfrit. Jeg havde planer med nedstryger fil med mere, men sådan gik det ikke. En vandskære gjorde det på 45 sekunder, og så var der også skrugehuller

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #10 Dato: September 09, 2017, 16:09:20 »
RH. Ja da ;) Jeg har altid dyrket "keep it simple" princippet, men OK jeg forstår nu også godt, at du kvier dig ved at bore i en fin klo. [th] ;)

Tak Hans [th] Du skal ikke blive forbavset, hvis jeg tager dig på ordet. Vores virksomheder her i udkants Danmark er ikke så store, og jeg er ikke sikker på, at vandskærere sådan rigtigt er nået til Mors. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #11 Dato: September 09, 2017, 18:51:38 »
Det er rigtigt, nogle gange skal man ikke besværliggøre tingene.

I får lige et billede af kloen, bagfra. Måske i ændre opfattelse ☺


Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #12 Dato: September 09, 2017, 23:03:05 »
Ja jeg forstår, der er ikke plads til huller. Der kan man se et foto fortæller alt

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #13 Dato: September 10, 2017, 12:33:39 »
Så lykkedes det
Den er super handy at arbejde med, i forhold til den store.


Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Bagplade og firklo
« Svar #14 Dato: September 10, 2017, 17:21:58 »
Supper det ser godt ud, og så har du gjort maskinen pænt rent. Det kan vi godt lide at se