Forfatter Emne: Slagloddetråd med støbejerns kerne  (Læst 4764 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Slagloddetråd med støbejerns kerne
« Dato: August 15, 2017, 17:39:19 »
Jeg købte en blandet forsamling af slag/sølv-lod på dba.
Der var nogle tråde med fluz, som har en støbejernskerne, eller noget der ligner, det brækker som var det støbejern.
Er der nogle som kender de tråde, og måske endda ved hvordan og til hvad de kan bruges?
Der står intet på pakningen udover Castolin, og på trådene er der heller intet.
Husk altid at skille tingene ad.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Slagloddetråd med støbejerns kerne
« Svar #1 Dato: August 15, 2017, 20:37:32 »
Hej nu siger du brækker som det var støbejern, kan det tænkes at det "bare" er en pulvertråd?

Mvh

Rathje

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 36
Sv: Slagloddetråd med støbejerns kerne
« Svar #2 Dato: August 15, 2017, 20:51:48 »
Ud over at være heldig at finde det på DBA hvor køber man ellers de der lodde og flux ting henne..?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Slagloddetråd med støbejerns kerne
« Svar #3 Dato: August 15, 2017, 21:23:16 »
Det kan da godt være det er en pulvertråd, jeg må jo prøve at give den lidt varme, og se hvordan det ser ud, min ilt flaske er ved at være tom, men må prøve om der er nok til et lille forsøg.

Jeg mener at Bauhaus har lidt til slaglodning, ellers er det jo nok Sanistål, og lignende, der har det.
Der er også Ebay, der er et pænt udvalg.. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xbrazing.TRS0&_nkw=brazing&_sacat=0
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Slagloddetråd med støbejerns kerne
« Svar #4 Dato: August 16, 2017, 19:42:15 »
Så fik jeg prøvet at varme lidt på tråden..
Først prøvede jeg med en MAPP gasbrænder, den kunne ikke smelte tråden.
Så prøvede jeg med Ilt og Gas (jeg bruger almindelig flaskegas, som ikke giver helt så meget varme, som acetylen) det kunne fint smelte tråden, men der skulle rigtig meget varme til, jeg brugte en stump 2 mm plade, til at lodde på.
Det ser sådan her ud, det sidste billede viser hvor jeg brækkede lodningen over, nok ikke så nemt at se på billedet, men bruddet er finkornet, som når støbejern brækker over.


Måske det er noget lignende denne tråd, som dog er uden fluz ? http://www.mtfca.com/discus/messages/29/44849.html?1199883647

 
« Senest Redigeret: August 16, 2017, 19:58:50 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.