Forfatter Emne: Afrensning af støbejern (værktøjsmaskiner)  (Læst 4726 gange)

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Afrensning af støbejern (værktøjsmaskiner)
« Dato: August 03, 2017, 19:34:18 »
Hej, jeg har anskaffet mig denne her spindeldok fra sweitziske Habegger (Neotor) (Schaublin 102 klon) som jeg påtænker skal total renoveres, det indbefatter total adskilligelse (er gjort) samt afrensning af selve støbejernshuset, afrensning af alle dele og ny bemaling.

Selvfølgeligt i en for en sweitzer passende farve, og ikke den kvalmefremkaldende grønne maskinfarve der var på mode i 1960-70erne  >:(

Mit spørgsmål er hvad der er bedst at afrense med? Jeg har browser lidt på nettet og fundet noget der hedder caustic sodic hot pot bath, jeg antager at det på dansk betyder varmebad med kaudisk soda, men hvad skal man neutralisere basen med når det er afvasket?

Nogen her der har erfaring med det?

Jeg har i øvrigt taget billeder inprocessen ind til nu, og regner med at lægge en tråd op med den komplette renovering.

Det er i øvrigt en W20 næset spindel der sidder med et konisk bronceleje ved forenden og et dobbelt (ser det ud til) kugleleje bagerst.

Mvh

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Afrensning af støbejern (værktøjsmaskiner)
« Svar #1 Dato: August 03, 2017, 19:37:21 »
Varm kautisk soda, det er dælme skrappe sager. 😊
Har du ikke overvejet elektrolyse i stedet for? Har en kollega der med stor succes har renset alt muligt på den måde. 😊
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Afrensning af støbejern (værktøjsmaskiner)
« Svar #2 Dato: August 03, 2017, 19:42:39 »
How dat work? 😎

På dansk hvad er det og hvordan gør man?

Det med kautisk soda skulle være noget der gjorde at malingen efterfølgende bedre skulle kunne kemisk binde til overfladen. Fandt det på practical machinist forum.

Mvh.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Afrensning af støbejern (værktøjsmaskiner)
« Svar #3 Dato: August 03, 2017, 19:47:17 »
Et kar, med offeranoder og en billader der kan levere noget jævnspænding. Der ligger mange opskrifter på nettet.
Her er en på dansk. 😊

http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=2382.0
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Afrensning af støbejern (værktøjsmaskiner)
« Svar #4 Dato: August 03, 2017, 19:49:06 »
Okay faldt så lige over den her, elektrolyse.

http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/guider/62520-fjern_rust_og_maling_nemt_og_effektivt_via_elektrolyse

Hmm salt eller kaudisk soda, bobler ren brint op, ved ikke om det er så frygteligt mere sikkert end hot pot metoden, men okay lyder også nemt og hans resultater ser pæne ud 😎👍🏻

Mvh

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Afrensning af støbejern (værktøjsmaskiner)
« Svar #5 Dato: August 03, 2017, 20:00:37 »
Nå jeg har heldigvis adgang til rustne bremseskiver på jobbet, så den står på silvan efter en plastic spand og kaudisk soda i frokostpausen i morgen, så må det testes efter fyraften, skal nok skyde et par billeder under processen, kald mig bare kylling men jeg tester lige metoden først, før jeg lægger mine dyrebare sweitziske stumper i spanden 😎, nogen ide om hvad man skal rense emnet af med bagefter? Varmt vand i rigelige mængder?

Mvh

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Afrensning af støbejern (værktøjsmaskiner)
« Svar #6 Dato: August 03, 2017, 21:23:02 »
Når man afsyrer f.eks. egetræ med kausisk soda, bruger man alm. husholdningseddike til at neutralisere sodaen til sidst.

Men mon ikke vand er ok på en metaloverflade. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.