Forfatter Emne: Justering af vertikalhovede  (Læst 12055 gange)

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Justering af vertikalhovede
« Dato: April 23, 2017, 19:21:15 »
Vedrørende justering af en fræsers vertikalhovede - altså så spinaksen står vinkelret på planet på alle leder -
efter det princip, som er vist her:

http://www.fagteori.dk/fraeseren/fraeserens-tilbehoer/vertikalhoved.aspx

Findes der et færdigt værktøj til dette. Selvfølgelig kan man lave et selv, men tiden ...

Mvh
Niels


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #1 Dato: April 23, 2017, 19:49:41 »
Som vist på Fagteori, spænd et ur op..
Der findes et værktøj med 2 ure, men nu nemt at rette op bare med et ur.
(modellen med to ure, har jo en unøjagtighed i opspænding/justering)
« Senest Redigeret: April 23, 2017, 20:02:41 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1374
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #2 Dato: April 23, 2017, 19:51:34 »
Du skal bare bruge et standard måleur enten den "stive" type, med pinde der kan justeres,  eller den nyere type med kugleled i hængslerne.  Det ene ur på billedet er også vist bagfra af samme årsag. 
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #3 Dato: April 23, 2017, 20:00:17 »
og, et lille fif: la' være med at taste af direkte på planet - brug en måleklods, en lille parallelklods, en stump blanktrukket etc. til at "skubbe" ind under tasten
i begge stillinger - (alle fire, hvis du er så uheldig at ha' en brigdeport ::))
det gir' en mere sikker (mindre vibrerende) tur for dit måleur/ din vippeindikator
« Senest Redigeret: April 23, 2017, 23:30:11 af Bjørn H »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #4 Dato: April 23, 2017, 20:04:47 »
Steen / net2l.dk har sådan en her til små penge, som "næsten" ikke er til at undvære. ;D
Den er nu rent faktisk tit fiks at have ved hånden, hvis man har et ur eller vippeindikator siddende i den hele tiden.  ;)
 http://net2l.dk/markedsplads.html

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #5 Dato: April 23, 2017, 22:49:05 »
@Bjørn H:

Jeg forstod ikke pointen med klodsen under tasten. Fordi planet er ujævnt? Der må være noget i proceduren, jeg ikke ved. Vil du skære det ud i pap?

Mvh
Niels

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #6 Dato: April 23, 2017, 22:59:26 »
@Bjørn H:

Jeg forstod ikke pointen med klodsen under tasten. Fordi planet er ujævnt? Der må være noget i proceduren, jeg ikke ved. Vil du skære det ud i pap?

Mvh
Niels

Nok nærmere for ikke at ramme noget med målespidsen når man flytter den.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #7 Dato: April 23, 2017, 23:19:18 »
Præcis :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1378
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #8 Dato: April 24, 2017, 06:29:57 »
@Bjørn H:

Jeg forstod ikke pointen med klodsen under tasten. Fordi planet er ujævnt? Der må være noget i proceduren, jeg ikke ved. Vil du skære det ud i pap?

Mvh
Niels

Nok nærmere for ikke at ramme noget med målespidsen når man flytter den.
Problemet løses hurtigt ved at løfte pinden/målespidsen op, og væk fra planet 🤔

Nu skriver du at man er uheldig hvis man har en Bridgeport.  Jeg vil mene man er mere uheldig hvis man har et HURON hoved på.  Dét kan godt være drilsk at rette op på begge 'akser'.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #9 Dato: April 24, 2017, 10:15:50 »
Ja, i teorien 😉  i praksis er det klogt at betragte måleur-- holdere som ustabile & undlade at hive mere i dem end højst nødvendigt,  (med vippeindikakatorer gir' det sig selv)- derfor mit råd om at holde nallerne væk fra uret/indikatoren - og dreje spindelen oppe fra antræksbolten - så er man på rimelig sikker grund.
Ang. Huron😎😎😎 jo tak - jeg har haft fornøjelsen ( dog på en motherfucker-stor Takeda med huronhoved) Heldigvis var der en præcis indeks-bolt til 45gr. aksen - så det var overskueligt☺

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #10 Dato: April 24, 2017, 13:47:36 »
Tak for diverse input.

Nu nævner I en vippeindikator. Hvad er forskellen på en sådan og et måleur? Og hvad foretrækkes i denne forbindelse?

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #11 Dato: April 24, 2017, 13:57:58 »
Se linket i Tommys post i denne tråd.
Jeg vil til en hver tid foretrække en vippeindikator,  jeg vil nok vælge at købe en "mellemklasse" model ( læs: Mitutoyo) -  rimelig pålidelig i rimelig tid) og  en "billig" (læs: Kina) holder - den med den buede arm i linket fungerer OK☺

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #12 Dato: April 24, 2017, 14:08:50 »
Nu kan jeg jo kun svare for mig selv, jeg bruger kun vippeindikator, hvis det kniber med pladsen,(tastning i små huller eks.) ellers er det almindelige måleur det jeg bruger.

Jeg synes vippeindikatoren er lidt bøvlet at bruge, men jo nok smag og behag, og på mange måder er det jo mere flexibelt. (og husker jeg rigtigt, skal man tage sig i agt for parallakse fejl målinger) og det er et Mitutoyo, samt Tesa ure jeg har..

De almindelige måleure har jeg i 3 forskellige "finheder" i en div 0,001mm 0,01mm samt 0,1mm
1/1000 del uret, er fint til helt nøjagtige "opretninger"
1/100 del uret kan jo bruges til det meste
1/10 uret er fint til grovopretning, da viseren ikke fare rundt, så har det også større bevægelses område.
« Senest Redigeret: April 24, 2017, 14:11:31 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #13 Dato: April 24, 2017, 14:10:29 »
Se linket i Tommys post i denne tråd.
Jeg vil til en hver tid foretrække en vippeindikator,  jeg vil nok vælge at købe en "mellemklasse" model ( læs: Mitutoyo) -  rimelig pålidelig i rimelig tid) og  en "billig" (læs: Kina) holder - den med den buede arm i linket fungerer OK☺

Jeg syntes også godt om vippeindikatoren, jeg har en kinersermodel, den fungere nu lige så fint som de Tesa modeller jeg lærte at bruge for over 40 år siden. Dog har jeg en gang set et "almindeligt" måleur med skala på begge sider, egentlig genialt når man skal lave den slags opretning. Dog kan jeg desværre ikke lige huske hvor det var jeg så den model.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #14 Dato: April 24, 2017, 14:14:02 »
Her har de et "dobbelt måleur" dog noget dyrt synes jeg.
https://www.globaltools.dk/vaerktoej/maalevaerktoej/maaleur-tilbehoer/dobbelt-mleur-0-10-mm-x-001

Og lidt om Vippeindikatore, sakset fra Mituoyo.
« Senest Redigeret: April 24, 2017, 14:22:04 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.