Forfatter Emne: QCTP ide.  (Læst 13850 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: QCTP ide.
« Svar #30 Dato: April 23, 2017, 19:54:26 »
Det ved jeg ikke med Rapid, ligner jo godtnok Dixon på en prik. :)



Måske det bare er mig. Men hvor vigtigt er det at sideholderen trækkes perfekt tilbage hver gang.  Er det ikke mere vigtigt med højden er præcis?

Nå men jeg bruger også selv dickson, og med den nogle billige Kina kopi sideholdere til 150kr stk. Og til dét jeg kan præstere, og maskine kan præsterer er det altså alt rigeligt.   Nogle gange skal vi vist også passe på det ikke bliver liiidt for meget hightec 😁

nah -muligheden for højdeindstilling er kun en bonus - det eneste vigtige er gentagelsesnøjagtigheden. Når du drejer produktion, altså 8)

Det med at kunne låse skruen til højdereguleringen er jo også vigtigt, ændres stålhøjden, ændres den drejede diameter jo også.   ;D ;D ;D ;D ;D
Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: QCTP ide.
« Svar #31 Dato: April 23, 2017, 21:05:03 »
Det ved jeg ikke med Rapid, ligner jo godtnok Dixon på en prik. :)



Måske det bare er mig. Men hvor vigtigt er det at sideholderen trækkes perfekt tilbage hver gang.  Er det ikke mere vigtigt med højden er præcis?

Nå men jeg bruger også selv dickson, og med den nogle billige Kina kopi sideholdere til 150kr stk. Og til dét jeg kan præstere, og maskine kan præsterer er det altså alt rigeligt.   Nogle gange skal vi vist også passe på det ikke bliver liiidt for meget hightec 😁

nah -muligheden for højdeindstilling er kun en bonus - det eneste vigtige er gentagelsesnøjagtigheden. Når du drejer produktion, altså 8)

Det med at kunne låse skruen til højdereguleringen er jo også vigtigt, ændres stålhøjden, ændres den drejede diameter jo også.   ;D ;D ;D ;D ;D

Tja - de fleste har en simpel kontramøtrik - Tripan har en stabil friktions-lås på en moppedreng af en møtrik - der er et godt greb i når der skal skiftes 8)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #32 Dato: April 24, 2017, 09:58:18 »
Citat fra: Bjørn H
Tja - de fleste har en simpel kontramøtrik - Tripan har en stabil friktions-lås på en moppedreng af en møtrik - der er et godt greb i når der skal skiftes 8)

Jeg skal ikke blande mig i jeres diskussion om hvad der er bedst - det ville vist være meget uklogt. ;D

Men jeg kan ikke se at en friktionsbremse (en lille fjeder inde i fingerskruen) kan have de store fordele frem for en kontraspænding med en møtrik eller pinolskrue. Undtaget måske lige hurtighed i produktion.

Det der afholder mig fra Tripan er, at hvis du ikke vil bruge ene sideholdere (og dreje blokken når du skal plane) så er man bundet til de trekantede holdere, der ikke kan glide ned lang siden af fortsætteren, som ved en kvadratisk blok der i størrelse passer med slæden.
Igen - når det er produktion, har man sikkert altid værktøjet til opgaven, men i hobbyverdenen er det nu rart, hvis tingene er lidt universale.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #33 Dato: April 27, 2017, 08:19:31 »
Nå - Så fik jeg min klump 45CrMo4 + qt som var beregnet til QCTP blok.
Jeg ved ikke rigtigt. Det er sejhærdet, men man kan altså både file og ridse i det. Ellers ville jeg vel heller ikke kunne fræse i det.

Det virker ikke meget anderledes, en den stump uhærdede C-45, som jeg bestilte til sammenligning. Min automatkørner laver også ca. det samme mærke i begge dele. Det stykke rustfri Ø 32, som jeg havde beregnet il stempel/antræk er væsentligt mindre modtageligt.

Så jeg er i tvivl. ???
Kan jeg hærde en af delene? - Esse/Havegrill-metoden med kul, gasbrænder og kompressor, til det er kirsebærrødt og så ned i en spand vand. Der skal jo ikke nødvendigvis være gevind i, men der er 2 gennemgående huller på 12 og 32 mm + de to svalehaleføringer, som jeg jo nok kun kan håndslibe. :-\

Jeg bestilte også en klump støbejern (grauguss) til noget andet, og det er væsentligt hårdere (Meget hårdt faktisk). Kan sådan noget evt. bruges. Er det stærkt nok [quest]
« Senest Redigeret: April 27, 2017, 08:25:57 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: QCTP ide.
« Svar #34 Dato: April 27, 2017, 09:24:01 »
Det rustfri stykke kan du ikke hærde,( med mindre det er martensitisk rustfri). De andre to typer er hærdbare.
Smed af guds nåde

Bjørn H

  • Gæst
Sv: QCTP ide.
« Svar #35 Dato: April 27, 2017, 09:34:20 »
Hvis du har købt det i sejhærdet tilstand skal du ikke bekymre dig.
Sejhærdet ER beregnet til at være bearbejdeligt.
Hvis du vil vide noget om det så gå ind på Uddeholms side og søg på "Impax supreme"
Improviserede hårdhedsmålinger kræver en høj moral, lidt som at sælge elastik pr' Meter.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #36 Dato: April 27, 2017, 11:05:31 »
Det rustfri stykke kan du ikke hærde,( med mindre det er martensitisk rustfri). De andre to typer er hærdbare.
Det runde rustfri er noget jeg fik fat i ved en tilfældighed og jeg kender ikke efternavnet. ;)
Jeg har brugt det til et par andre småting, og er både hårdt, stærkt og "slagfast, så jeg regner med at jeg kan bruge det til antræksstempel, som det er. Det er trods alt en solid dimension.

Citat fra: Bjørn H
Hvis du har købt det i sejhærdet tilstand skal du ikke bekymre dig.
Sejhærdet ER beregnet til at være bearbejdeligt.
Hvis du vil vide noget om det så gå ind på Uddeholms side og søg på "Impax supreme"
Improviserede hårdhedsmålinger kræver en høj moral, lidt som at sælge elastik pr' Meter.

He he. Med mit materialekendskab er det hele vist en god blanding af elastik, tyggegummi og modelervoks. :-\
Uddeholms side var lidt beroligende - selv om de bruger mange svære ord.
Der står noget om "lokal flammehærdning" for at mindske risikoen for overfladeskader. Det kunne måske udføres på "hjemmefusker plan" med i det mindste en eller anden effekt.

Tak begge to.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Rathje

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 36
Sv: QCTP ide.
« Svar #37 Dato: April 27, 2017, 20:08:18 »

Jeg bestilte også en klump støbejern (grauguss) til noget andet, og det er væsentligt hårdere (Meget hårdt faktisk). Kan sådan noget evt. bruges. Er det stærkt nok [quest]


jeg har skrevet lidt frem og tilbage med en gut fra Canada som er en af de få der har en bænk magen til min. Og han har lavet sin toolpost i Støbejern, og grunden til det var at det var det han havde i en stor nok klods. værktøjsholderne har han lavet i "mild steel" hvad det så dækker over.

her er så langt jeg er nået.. ;D det er en ø160 klods.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: QCTP ide.
« Svar #38 Dato: April 27, 2017, 20:31:27 »
Mild Steel svarer "cirka" til st37 - dvs alm. skøjtejern

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #39 Dato: April 27, 2017, 21:32:27 »

Jeg bestilte også en klump støbejern (grauguss) til noget andet, og det er væsentligt hårdere (Meget hårdt faktisk). Kan sådan noget evt. bruges. Er det stærkt nok [quest]


jeg har skrevet lidt frem og tilbage med en gut fra Canada som er en af de få der har en bænk magen til min. Og han har lavet sin toolpost i Støbejern, og grunden til det var at det var det han havde i en stor nok klods. værktøjsholderne har han lavet i "mild steel" hvad det så dækker over.

her er så langt jeg er nået.. ;D det er en ø160 klods.

Min klump er noget mindre - men til gengæld firkantet. ;D

Hans`s hammerdyre Toolfix Malcus holdere er jo også lavet af støbejern - blokken ved jeg ikke med. Men om de så er støbt i facon og dermed måske stærkere end hvis de er fræset ud  [quest] [quest] [quest]

Der er jo masser af fræsere, hvor svalehalerne er af støbejern, så egentlig er der vel god logik i, at lave blokken i det.
Holdere der i mod - med "læber" som kan knække af, hvis man spænder for hårdt. [quest]


« Senest Redigeret: April 27, 2017, 21:34:54 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #40 Dato: April 28, 2017, 11:48:27 »
For at kunne virke som hurtigskifte holder skal der være lidt luft 
i svalehalen, typisk 0.3-0.4 mm.
Med en spændeflade der er vinklet som din, er der en reel risiko for at indsatsen vil kunne rotere/rokke over det punkt hvor du har din røde pil - den kraft der skal holde indsatsen mod den brede flade af svalehalen mangler.

Nu skulle du jo nødig tro, at jeg ikke tænker over det du siger, ;) og nu tror jeg, at jeg forstår, hvad du mener med "rotere / rokke".
Det du mener (tror jeg) er at, fordi der skal være den nævnte frigang (slup), ikke kan blive anlæg (spændkraft) på alle tre trykflader (Mellem svalehalens skrå sider, mellem svalehalens bund og blokken, og mellem blokkens front og holderen). Det har du jo naturligvis ret i.

Kigger vi på tegningen, er vi så ikke også enige om, at når jeg trækker ind med et rundt "stempel" midt i blokken, så får jeg hele frigangen bag svalehalen (rød) og fuldt anlæg mellem svalehalens skrå flader og  mellem de "udvendige" flader - blokkens front og holderens bagside - Grøn) og at det er den største samlede støtteflade, som kan opnås.

På de to fotos, kan du se, hvad der sker når en Tripan spænder.
Den splittede stempel"næse" skubber til venstre og væk fra blokken, så du får en "skævt" ophængt holder. Fa samme grund vil svalehalen i begge sider også gribe skævt.

Der bliver en punkt-berøring ved den røde markering, og tilsvarende i den anden ende.  Frigangen mellem blok og holder bliver større hele vejen over, og, som det ses, størst ved den blå markering.
Det må i min optik give en større "rokke-risiko", end når alle flader spændt mod hinanden, og spændkraften er fordelt af svalehalerne.

Jeg siger ikke, at Tripan er dårligt. Det ville jo være noget gedigent vrøvl, når det nu er så gennemprøvet, som det er. Jeg kan også godt se, at geometrien og fysikken i min er anderledes, men jeg kan altså ikke se, at den skulle være ringere.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: QCTP ide.
« Svar #41 Dato: April 28, 2017, 13:26:50 »
nej - vinklen som excenteren/spændestykket trykker med er så spids (30gr.) at den altid vil låse 100%

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #42 Dato: Maj 31, 2017, 12:08:46 »

jeg har skrevet lidt frem og tilbage med en gut fra Canada som er en af de få der har en bænk magen til min. Og han har lavet sin toolpost i Støbejern, og grunden til det var at det var det han havde i en stor nok klods. værktøjsholderne har han lavet i "mild steel" hvad det så dækker over.


Hvis det virker som om, jeg har svært ved at bestemme mig, så er det nok ikke helt forkert. ;D

Rathje har sådan set berørt det, og jeg har på fornemmelsen, at mange ikke har den store "respekt" for støbejern.
Men det der "42CrMo4+qt" :o som egentlig var beregnet til blokken, virker som noget super materiale til holdere, og det går vel ikke at lave begge dele af det samme.

Jeg har godt nok læst mig til, at støbejern også fås hærdet, men hvad med uhærdet :-\ støbejern til blokken [quest]  Det er vibrationsdæmpende og "formfast" (har jeg læst).
Jeg ved godt, at jeg sikkert kan slå et hjørne af med en hammer, fordi det er skørt - men det kan jeg jo også vælge at lade være med.

Jeg synes, det virker hårdt og stabilt, of det der "skal holde" er jo kun to indvendige svalehalespor.
 
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.