Forfatter Emne: Værktøjsstål  (Læst 6856 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Værktøjsstål
« Dato: April 15, 2017, 12:43:39 »
  Kan man bore og fræse i sådan noget stads som det her?

       42CrMo4 +Qt

Så vidt jeg kan finde ud af, betyder +Qt at det er hærdet og sejhærdet (Quenzed + tempered)

Der står sådan her om det.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Værktøjsstål
« Svar #1 Dato: April 15, 2017, 12:48:56 »
jeg plejer at sige prøv. Kan du køre et 5 mm bore i gennem så kan du også fræse, men kør langsom max 10 15 m, så kan du altid sætte hastighed op

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Værktøjsstål
« Svar #2 Dato: April 15, 2017, 13:03:19 »
jeg plejer at sige prøv. Kan du køre et 5 mm bore i gennem så kan du også fræse, men kør langsom max 10 15 m, så kan du altid sætte hastighed op

Joh ;) men pris og porto fra Tyskland gør det til et lidt "pebret" forsøg, hvis det bare æder mit værktøj. ;D
Så hvis nu en eller anden på forhånd ved, at det umuligt, så kan jeg jo købe rødvin for pengene. ;)

Samme sted kan jeg købe noget, der hedder C-45, men det lader til at være meget blødt, indtil man selv hærder det. og det har jeg vist ikke rigtigt mod på.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Værktøjsstål
« Svar #3 Dato: April 15, 2017, 13:13:16 »
Ingen problemer med det, det er i samme liga som Uhb Impax og 34cronimo6 - godt mat.valg til belastede dele

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Værktøjsstål
« Svar #4 Dato: April 15, 2017, 14:01:51 »
Ingen problemer med det, det er i samme liga som Uhb Impax og 34cronimo6 - godt mat.valg til belastede dele

Tak :D  Så følger jeg Hanses råd og prøver.

Nu forstår jeg jo ikke lige det "kinesiske" du skriver ;) men det er betegnet som "werkzeughstahl", så det der bekymrede mig mest, var det der +Qt. Altså at det allerede er hærdet.

"Ingen problemer" forstår jeg, meeen lad os nu se. ;D

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Værktøjsstål
« Svar #5 Dato: April 15, 2017, 15:05:55 »
kinesisk og kinesisk 8) - - det er sejhærdet i leveringstilstand, svarer i hårdhed og styrke til en 10.9 skrue.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Værktøjsstål
« Svar #6 Dato: April 16, 2017, 14:07:52 »
Jamen jeg stoler skam på dig, selv om du bruger svære ord. ;)  Det må vel være noget med krom og molybdæn, ligesom i nogle topnøglesæt - bl.a.

Nu er det bestilt. Så får vi se, om det engang bliver til en hurtigskifter, eller det ender som dyre klumper i brokkassen. 8)

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Værktøjsstål
« Svar #7 Dato: April 17, 2017, 08:56:31 »
PS. Når vi nu er i gang, er der så nogen, der kan fortælle mig, om C-45 er det samme, som man i DK (og herinde) kalder ST-45  [quest]

Begge dele har åbenbart noget med kulstof indhold at gøre.

Edit: NÆSTEN det samme som ST 42  [quest]   ;)

« Senest Redigeret: April 17, 2017, 09:09:38 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Værktøjsstål
« Svar #8 Dato: April 17, 2017, 10:50:10 »
Ikke at jeg har styr på de forskellige ståltyper, men som st42 er det næppe, st42 er kun lige kvaliteten over "havelågejern".
Men hvis du skriver lidt om hvad du skal til at lave, vil du måske kunne få nogle alternative forslag il materialevalg.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Værktøjsstål
« Svar #9 Dato: April 17, 2017, 11:35:37 »
Ikke at jeg har styr på de forskellige ståltyper, men som st42 er det næppe, st42 er kun lige kvaliteten over "havelågejern".
Men hvis du skriver lidt om hvad du skal til at lave, vil du måske kunne få nogle alternative forslag il materialevalg.

He he.  Jah. Det er mest jo det der hurtigskift til drejebænken, som jeg har fablet  om i et par år nu. ;)
Jeg her  godt nok bidt i det sure æble, og købt et "Dickson"t sæt ved RGD. Det virker fint, men er svært at lave holdere til - og så er det vist blevet en fiks ide, at jeg VIL lave mit eget. ;)
Jeg har fundet et "design" lidt ala Tripan, så nu starter jeg med at (prøve at) lave blokken i det der 42CrM-osv.

Og så vil jeg (bl.a.)prøve at lave en patron med flange til drejebænken, så jeg kan bruge spændetænger og samtidig udnytte gennemboringen. +  nogle andre småting i samme stil.

Jeg har ikke rigtig fundet nogle firmaer heroppe, som gør i den slags, og de datablade, som er på nettet, siger mig meget lidt. Men jeg har fundet en tysk side, hvor man kan købe reststumper til fornuftig pris og fragt.
Det hjælper jo bare ikke så meget, hvis ikke jeg ved, hvad jeg bestiller.  :-\
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hsoe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 24
Sv: Værktøjsstål
« Svar #10 Dato: April 17, 2017, 13:22:40 »


Det er vel nærmet bondejern?

Hilsen Hans

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Værktøjsstål
« Svar #11 Dato: April 17, 2017, 14:29:51 »
C 45 kan du nemt dreje i. Også med alm. tool stål. Jeg tror at det er noget aksel stål for det laver lange spåner.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Værktøjsstål
« Svar #12 Dato: April 17, 2017, 14:36:37 »
Det er faktisk ikke så svært at lave holder til Dixon, jeg lavede jo en hel del ca 30 stk, det tog tid men nu er det jo også hobby. ;D
Jeg valgte at undlade hærdning, og det har fungeret fint, jeg varmebehandlede dem så de ikke ruster.

Her i "skæv" udførelse...
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Værktøjsstål
« Svar #13 Dato: April 17, 2017, 16:00:32 »

Jeg har skam nær-studeret din tråd, og der er faktisk en ægte Dickson med 1 holder på DBA. i øjeblikket.
Men det der er svært for den ene - ved du.  ;)

Der er mange arbejdsgange i en Dickson holder, og den er heller ikke så "tilgivende" hvad præcision angår, som nogle svalehaletyper, hvor det udelukkede er blokkens ene side, der bestemmer om den enkelte holder sidder samme sted hver gang - selv om man skulle misse en halv tiendel. 8)

Desuden har jeg brugt så lang tid på at tegne og regne på forskellige blokke, at jeg gerne vil føre een af dem ud i livet. ;D

Tak Hans. Så har jeg styr på det. [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Værktøjsstål
« Svar #14 Dato: April 17, 2017, 17:03:51 »
C45 indeholder cirka 0.45% kulstof