Forfatter Emne: Vurdering af Ferax 20 DB bænkbroremaskine?  (Læst 7214 gange)

Hugo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Sv: Vurdering af Ferax 20 DB bænkbroremaskine?
« Svar #15 Dato: December 30, 2016, 09:28:40 »
Jeg kigger efter Aboga eller Strans, men BNMaskiner.dk havde en Ixion - kunne det betyde at Ixion er et mærke der er noget værd?

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Vurdering af Ferax 20 DB bænkbroremaskine?
« Svar #16 Dato: December 30, 2016, 09:34:43 »
Ixion er også rigtigt gode maskiner. De er fremstillet i Hamburg så vidt jeg ved. De er dog gået konkurs i dag mener jeg.
De har lavet mange hurtigtgående maskiner til printboring. Dem kan du slet ikke bruge, de går måske 25000 omdr. på toppen. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hugo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Sv: Vurdering af Ferax 20 DB bænkbroremaskine?
« Svar #17 Dato: December 30, 2016, 09:59:34 »
Vi talte om at 8 timer nok krævede en med gear. Hvis jeg nu tog det lidt roligere gav den en pause i ny og næ  kunne et rem træk så klare mosten?

Grunden til det lige er 8 timer er at jeg har fri en dag om ugen til at dyrke min hobby og derfor bliver alle opgaver samlet på den dag. Jeg har prøvede at et værktøj (tør ikke nævne hvilket) brød samme en et times kontinuerligt brug. Så stod jeg der uden værktøj i tre uger :-( Det vil jeg for alt i verden undgå igen :-)

Maskinerne bliver jo lidt billigere når de ikke er med gear. Jeg har set et par stykker der ser ud til at være over 2 meter i højden. Jeg har knapt 2 meter (ca 198 cm) til loftet. Så det er også en parameter.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: Vurdering af Ferax 20 DB bænkbroremaskine?
« Svar #18 Dato: December 30, 2016, 16:54:53 »
Du vil altså blive glad for en gear maskine, især ved skift af omdr er det lækkert.

Jeg købte denne i sidste måneds, for 2000kr.
Ikke fordi jeg har noget at bruge den til, men den pynter nu alligevel i værkstedet. :-)

Hvis du bare har lidt is i maven, så kommer der helt sikkert den perfekte maskine til dig.

Husk, det er dyrt at købe billigt :-)
Og man sover bedre on natten når man har godt grej :-) hehe




Sendt fra min NEM-L21 med Tapatalk


Hugo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Sv: Vurdering af Ferax 20 DB bænkbroremaskine?
« Svar #19 Dato: December 31, 2016, 13:43:17 »
Det er jo lige sådan en ... hold da op den er flot :-)

Nu har jeg et rigtig godt billed af hvad jeg skal kigge efter.
Og du har ikke noget at bruge den til? Det er næsten ondt at sige ;-) ... med mindre det var en opfordring til at byde på den ;-)

Jeg nøjes med min makita 530W skruemaskine og min borestander indtil den rigtige maskine til den rigtig pris dukker op. Hullerne sejler, men så længe der bare skal bolte igennem så går det.

Er der nogen som har et råd til hvordan man lave præcise huller i hånden?
Jeg tænker det kunne lade jeg gøre med et bor og minus en millimeter og så file med god tålmodighed?
Jeg kan se at mit hulbor virker som 20 file som stå på spidsen - det laver en masse jern pulver.

Godt nytår til jer alle ...

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Vurdering af Ferax 20 DB bænkbroremaskine?
« Svar #20 Dato: December 31, 2016, 14:17:59 »
Huller i hånden er jo altid svært. Men hvis man laver en god boreskabelon evt. med borebøsninger så går det meget nemmere.

Også godt nytår til dig. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Vurdering af Ferax 20 DB bænkbroremaskine?
« Svar #21 Dato: December 31, 2016, 18:26:32 »
Ja for nytår til jer alle :-)

Borebøsninger/skabeloner er en super hjælp, da det som søren skriver kan være svært at lave gode huller i hånden :-)

PS. Den lille Arboga bliver, til trods for at den kun er til pynt. Ikke solgt :-)
Forrige ejer var H.J. Esmann Olesen. Det synes jeg er lidt sjovt :-)


Mvh
« Senest Redigeret: December 31, 2016, 20:06:03 af RH »

Hugo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Sv: Vurdering af Ferax 20 DB bænkbroremaskine?
« Svar #22 Dato: Januar 03, 2017, 17:55:25 »
Ok, så er "den lille Arboga" jo brugskunst ;-)