Forfatter Emne: Aksel lamel  (Læst 3912 gange)

BoN

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Aksel lamel
« Dato: December 27, 2016, 15:58:06 »
Hej alle
God jul og godt nytår til jer allesammen.

Er der nogen herinde der ved hvad aksel-lameller er, og hvilken funktion de har ?

Der sidder en i tilspændings-gearkassen på min fræser.

Pludselig kunne jeg ikke køre automatisk tilspænding og jeg kan simpelthen ikke finde fejlen.

Den kan fint køres manuelt, men det bliver altså lidt sej for mine " tynde arme " i længden.  :)

Håber der er nogle herinde der kan hjælpe

Mvh Bo

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Aksel lamel
« Svar #1 Dato: December 27, 2016, 18:50:16 »
Ved godt, at det ikke har noget med en fræser at gøre, men en "aksel med lamel" er åbenbart bare en aksel tilsluttet en lamelkobling. Så mon ikke det er en form for beskyttelses / glide kobling.
Er det noget der står i manualen?
« Senest Redigeret: December 27, 2016, 21:16:27 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Aksel lamel
« Svar #2 Dato: December 27, 2016, 21:19:31 »
UPS :-[ glemte links i sidste indlæg.

Sidder der evt. ligesom vist nok på Pedersen, en "kraftoverføring" fra en motor over til tilspændings-gearkassen?

http://www.oieparts.dk/Produkter/vv-aksel-med-lamel-frihjul-1002710902

http://www.oieparts.dk/Produkt/vidvinkelaksel-med-lamel-1-3-8-6-noter-w65-(41840)?sectionId=1002710909
« Senest Redigeret: December 27, 2016, 21:24:58 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

BoN

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Sv: Aksel lamel
« Svar #3 Dato: December 28, 2016, 10:16:03 »
Hej Tommy.
Nej mellem motor og gearkassen sidder der en gummibøsning
Denne hersens aksellamel sidder iblandt alle tandhjulene i gearkassen.

Men jeg granskede noget mere i tegninger i aftes og der er åbenbart en reverskobling under bordet der virker på x-aksen
og måske kan det være der er noget der hænger der.

Problemet var at det virkede som om den stod i to gear og derfor kørte fastog efter jeg fik standset maskinen var håndtagene svære at få sat i frigear igen.

Jeg ved så  ikke om det kan være denne kobling men jeg vil lige prøve at skille det ad.

Mvh Bo

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Aksel lamel
« Svar #4 Dato: December 29, 2016, 09:05:15 »
er en smule i tvivl om "lamel" - menes der i virkeligheden mangenot ? (spline) eller klo-kobling?  (sådan en
er ret almindelig i tilspændingsgearkasser - især i valg af tilspændingsretning  :)
en typisk fejl på en klokobling er møg (spåner) og/eller opstukkede grater der forhindrer den i at gå i fuldt indgreb

BoN

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Sv: Aksel lamel
« Svar #5 Dato: December 30, 2016, 10:27:41 »
Hej Bjørn.

Nu kan jeg desværre ikke finde ud af at sætte billeder ind her. :(
Men jeg har fået en manual på Svensk og der står "lamell" ,har prøvet at oversætte og der står det samme.

Det er en Sajo uf52 fræser fra 1968
Jeg har taget pladen af med de 3 håndtag og der følger selve gearkassen med ud, men det er kun til tilspændingshastigheden, og det er deri denne "sjover" sidder.  Troede faktisk bare at det var en af disse håndtag der var noget med, men umiddelbart ser det ud til at fungere som det skal når jeg kører gearene med håndkraft.

Derfor måske noget med tilspændingsretningen på x-aksen hvor der efter tegningen sidder noget der ligner noget "koblingsværk" som måske hænger, eller som du skriver noget skidt der sidder derinde. Men den kunne jo godt sættes i gear den kørte bare fast og motoren beklagede sig :-\

Det kunne være sjovt at komme i kontakt med andre der har sådan en/ eller tilsvarende fræser der måske selv har "rodet" lidt i det.

Mvh.  Bo