Forfatter Emne: forkobring af jern og stål  (Læst 7372 gange)

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
forkobring af jern og stål
« Dato: November 30, 2016, 14:41:48 »
hej. jeg har købt en gammel vesuv drejebænk ,fra fyrrerne vil jeg tro, den går jeg nu og renser og maler på. jeg ville gerne have håmdgreb og håndhjul til at stå blanke, og dertil har jeg anskaffet et lille hobby-forniklingsanlæg. desverre ser det ikke ud til at det lever helt op til reklamen, når det gælder jernemner, mens det går fint med messing og kobber. det fik mig til at tænke tilbage på de første 11 mdr. af 1971 da jeg gik på fileskole (forskole). der havde vi en beholder med en opløsning af kobbersulfat og en væske, som vi neddyppede emnerne i inden vi lavede opmærkningen til den vidre bearbejding . nu er spørgsmålet så hvad var det for en væske som kobber- sulfatet blev opløst i ? der må være en del af jer som også har anvendt denne metode til at forkobre med.
  hilsen teddy
teddy

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #1 Dato: December 01, 2016, 10:59:50 »
   hej igen. naturligvis var vi ikke 11 mdr. på fileskole. der skulle stå 11 uger.
 hilsen teddy
teddy

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #2 Dato: December 01, 2016, 20:18:58 »

Du kan vel bare bruge vand.
Blåsten (kobbersulfat) købt i flydende form er en vandopløsning, og det virker udmærket.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #3 Dato: December 04, 2016, 11:25:00 »
  hej tommy !  jeg vil forsøge med vand, mulivis nar det også det vi brugte dengang, men det ligger efterhånden 45 år tilbage, og hukommelsen svigter ind i mellem.  jeg har søgt på nettet og der var det noget med salpetersyre. og set vil nok være svært af skaffe i disse tider hvor folk selv fremstiller eksplosiver.
  mvh. teddy
teddy

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #4 Dato: December 04, 2016, 14:54:52 »

Jeg ved ikke rigtigt, om jeg læser dit første indlæg rigtigt.

Du kan jo ikke bare dyppe emnet i væsken, men er nødt til at lægge et ganske tyndt lag kobber på med en galvanisk forkobring. Ellers ved jeg ikke, hvilken væske, du skal bruge.

En spand med blåsten, et bilbatteri og noget udglødet ledning som anode. ;)



Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #5 Dato: December 05, 2016, 11:04:41 »
  dengang i 70erne lagde vi det emne, som vi havde retfilet, ned i denne blanding af kobbersulfat, og en eller anden væske. og efter nogen tid kunne vi tage det op igen, nu havde det en tynd kobberoverflade, hvor det var let at se de opmærkninger som man nu lavede efterfølgende. der var ikke noget med at der skulle tilsluttes nogen form for strøm!
    mvh. teddy
teddy

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #6 Dato: December 05, 2016, 11:40:58 »
  dengang i 70erne lagde vi det emne, som vi havde retfilet, ned i denne blanding af kobbersulfat, og en eller anden væske. og efter nogen tid kunne vi tage det op igen, nu havde det en tynd kobberoverflade, hvor det var let at se de opmærkninger som man nu lavede efterfølgende. der var ikke noget med at der skulle tilsluttes nogen form for strøm!
    mvh. teddy

Så melder jeg pas, det tror jeg ikke du kan med vand.

Men det andet er nu ganske nemt. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #7 Dato: December 19, 2016, 15:51:11 »
kobbervitriol, (blåsten udrørt i vand)
en OK opmærkningshjælp - vi smurte det på de affedtede emner med en lille tot twist eller en stump (ren) klud, og fik en fin kobberfarve med god kontrast til div. streger.


tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #8 Dato: December 20, 2016, 14:17:36 »
     Det lyder fint, så er det jo ikke mig der er blevet helt senil endnu. Det må jeg prøve, efter nytår, når jeg får fru fra alle jule forberedelsene. Nu har jeg også endelig modtaget pakken med blåsten.
    mvh. tedy
teddy

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #9 Dato: December 20, 2016, 15:54:15 »
Hvor fik du fat i blåsten henne ?
Husk altid at skille tingene ad.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #10 Dato: December 22, 2016, 14:14:19 »
hej jens!  efter at ha søgt en del i dk, tyede jeg til uk, som med alt andet. der fandt jeg et firme som hedder INTRA LABORATORIES.  de har det og en del andet af denne slags varer.
       
             hilsen teddy
teddy

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #11 Dato: Marts 16, 2017, 06:18:25 »
Faldt lige over denne her.
Han snakker meget, men ved også meget. ;)


       

           
       
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #12 Dato: Marts 16, 2017, 14:33:26 »
           tak for dit link.
    ja, han taler uafbrudt. det gør at man ikke er særligt i tvivl om hvad han mener når man har fået sådan en forklaring.
   men nu fik jeg da en ide om hvad blandingsforhold man skal bruge.

teddy
teddy

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #13 Dato: Marts 17, 2017, 18:19:41 »
mrpete222 er også med i mine Youtube favoritter, ja han snakker en del, men det synes jeg nu er ret generelt for mange yotubere.
Men på mrpete222 videoer er der ingen musik, det er ret befriende synes jeg.
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: forkobring af jern og stål
« Svar #14 Dato: Marts 17, 2017, 21:58:05 »
Denne bog, på tysk, omhandler bl.a. lidt om kobberbelægning og den slags

http://www.sandcastle.dk/artikler/Galvanisieren.pdf