Forfatter Emne: Nigatronic Automig 200 XE.  (Læst 5525 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Nigatronic Automig 200 XE.
« Dato: Juni 05, 2016, 17:51:57 »
CO 2 svejser.
Jeg havde en co2 svejser i mange år som blev brugt til at svejse i gamle biler. Den hed LF 160, men så kom der nogen som mente at de havde mere brug for den end jeg havde.
Men jeg syntes selv at have en rimelig rutine med at svejse med co. 2.
Så for end 4-5 år siden købte jeg en brugt på DBA Nigatronic Automig 200 XE.
Jeg har aldrig været tilfreds med den. Det ser farlig ud det den laver. Med en det slibearbejde til følge.
Jeg har prøvet mig frem med spænding og tråd føring, men det dur ikke
I går skulle jeg svejse en 5 mm plade Spænding på 7 og tråd føring på 8. Det lignede noget som katten havde slæbt ind på en dårlig dag og så var det end ikke brændt i gennem.
Det er 08 tråd og den brænder hele tiden fast i dyssen, trods det at den har været skiftet flere gange, og så må man skille det ad for at få det løs.
Det er som om at den mangler noget strøm. Noget ampere Den køre på 3 faser og det er kontrolleret.
Eller også er det noget med keds kortet som ikke fungerer.
Det jeg efterlyser, er om man kan sende den et sted hen og få den målt i gennem for at se om alt er som det skal være, eller noget skal skiftes. Eller er det måske beder at finde en anden
Hans

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Nigatronic Automig 200 XE.
« Svar #1 Dato: Juni 05, 2016, 20:40:44 »
Migatronic har montører der gerne kommer og kigger på det :-)

Har du den rigtige gas på?

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Nigatronic Automig 200 XE.
« Svar #2 Dato: Juni 05, 2016, 20:44:46 »
Jeg ville skifte til spænding 8 og tråd 6-7

BoN

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Sv: Nigatronic Automig 200 XE.
« Svar #3 Dato: Juni 05, 2016, 21:01:18 »
Jeg har på fornemmelsen at der ikke er det rigtige tryk på trådfremføringen.
Det kan du tjekke ved at køre ca. 10 cm tråd ud, løsne de to ruller der fører tråden frem, hold ved tråden med to fingre og
spænd så rullerne lidt efter lidt indtil tråden slår en krølle, så har du det korrekte tryk på tråden.

Og forøvrigt så skal migatronic som regel køre med ca et tal mindre i trådfremføring end spænding.
Bo
« Senest Redigeret: Juni 05, 2016, 21:08:21 af BoN »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Nigatronic
« Svar #4 Dato: Juni 05, 2016, 21:05:02 »
Det med den brænder tråden fast, tror jeg skyldes at du skal justere  efterbrændingstiden som bestemmer
tiden, fra trådfremføringen standses, til lysbuen slukkes, er den for kort brænder tråden fast i dysen hver gang du stopper med at svejse. Den skal være justeret så der er, et trådudstik på 10-15 mm uden for dysen.

Når en svejser, køre dårligt skyldes det ofte, at der er brændt en eller flere dioder i ensretterbroen.
Det kan nemt testes hvis du har et voltmeter der kan måle vekselstrøm, det må højst vise et par volt, er det mere er der brændte dioder.

Min havde på et tidspunkt kørt elendigt længe, med grimme svejsninger og dårlig gennembrænding, jeg prøvede så at måle vekselspænding, den lå på 11-12 volt, der var brændt 3-4 dioder da de blev skiftet køre det igen som en drøm.
« Senest Redigeret: Juni 05, 2016, 21:15:40 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Nigatronic Automig 200 XE.
« Svar #5 Dato: Juni 07, 2016, 21:23:49 »
Jeg siger tak for svar. Jeg tror mest på det som Jens siger at der er noget som er brændt og det skal jeg forsæge at se nermer på

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Nigatronic Automig 200 XE.
« Svar #6 Dato: Juni 07, 2016, 23:18:27 »
Sidder der ikke en knap, hvor du kan justere efterbrændingstiden ?
Så vil du da i det mindste slippe for tråden brænder fast hver gang..



Hvis den ligner denne her, mener jeg det er knappen ved den røde pil..
« Senest Redigeret: Juni 07, 2016, 23:22:30 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Nigatronic Automig 200 XE.
« Svar #7 Dato: Juni 08, 2016, 01:03:32 »
De knapper har jeg ikke. Jeg har hun de to store runde ,En til spænding og en til trådfrenføring
og så tænd / sluk
De knapper du viser er blændet af med plast propper

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Nigatronic Automig 200 XE.
« Svar #8 Dato: Juni 08, 2016, 06:19:05 »
På nogle skal man ind og trimme med en skruetrækker, prøv at pil plastproppen ud, og se om der er en lille skrue bag.

Husk altid at skille tingene ad.