Forfatter Emne: hvor meget forskel betyder 200 watt  (Læst 9852 gange)

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
hvor meget forskel betyder 200 watt
« Dato: April 25, 2016, 20:16:05 »
Hej
Jeg har nyligt købt mig en weiss wm250v drejebænk.
Den skulle være udstyret med en 750 watt motor, men for nyligt opdagede jeg at det kun er en 550watt motor der sidder i den.
Nu er spørgsmålet så, hvor stor betydning har det egentlig ?
Jeg har snakket med forhandleren, og de er indstillet på at der skal findes en løsning, så ingen problem der.
Men hvis jeg ikke vil mærke nogen væsentlig forskel så kunne det jo også være et fint grundlag for forhandling af mere udstyr til maskinen.
Omvendt har det stor betydning vil jeg naturligvis hellere have motoren byttet om til den rette  :)

Mvh
Martin
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #1 Dato: April 26, 2016, 00:23:27 »
Det har da noget at sige den mangler de sidste 200 watt..
Og fremadrettet vil du nok ærgre dig, hvis du en dag mangler trækkraft.
Jeg tror også en større motor vil holde længere, den vil jo ikke være så belastet, og dermed ikke blive så varm..

Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #2 Dato: April 26, 2016, 01:37:45 »
Det har da noget at sige den mangler de sidste 200 watt..
Og fremadrettet vil du nok ærgre dig, hvis du en dag mangler trækkraft.
Jeg tror også en større motor vil holde længere, den vil jo ikke være så belastet, og dermed ikke blive så varm..



Det giver ganske god mening ja, så vil jeg lade sælger fortsætte sin snak med producenten, og afvente hvad de kommer frem til  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

TT

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #3 Dato: April 26, 2016, 08:26:54 »
Hej Neubert

Databladet på din drejebænk siger at den går fra 50-2000 rpm.

Med en 550W motor betyder det et moment på cirka:
v. 50 rpm => 105 Nm
v. 2000 rpm => 3 Nm

Med en 750W  motor giver det et moment på cirka:
v. 50 rpm => 143 Nm
v. 2000 rpm => 4 Nm

Håber det hjælper på din beslutning!

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #4 Dato: April 26, 2016, 15:44:54 »
Det er nu en ret spændende tråd.
Selvfølgelig er din kraft reduceret med næsten 1/3 hvis man sammenligner 2 identiske motorer, og jeg ville da også få den skiftet, hvis det er muligt.

Men helt så enkelt som fremstillet ovenfor er det vel kun, hvis du har en gearkasse, og jeg mener din bænk er elektronisk (frekvens) reguleret.

Hvis det vi kalder en 1HK motor er stemplet til både 50 og 60 Hz, så er ydelsen typisk angivet til henholdsvis 750 og 900 W. og hastigheden vil tilsvarende være ca. 20 % højere.
Hvis samme forhold gælder ved en frekvensomformer (og det må det vel gøre) så er det vel egentlig et spørgsmål om, hvilken frekvens/hastighed de opgiver effekten ud fra ???? eller er der nogen der kan forklare det anderledes?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #5 Dato: April 26, 2016, 17:23:52 »
Hvis maskinen er købt og godkendt her i dk. og har dansk standart og D mærket regner vi med 50 HZ
Og en hk er lig med 736 Watt
Så skal der fra trækkes et tab til gearkasse og leger kilremme så det man får ud til slut er måske mindre end ½ hk. Det kan hvis ikke give ret meget spåner

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #6 Dato: April 26, 2016, 19:12:28 »
Det er rigtig nok Hans. Det rykker selvfølgelig ikke som en stor proff drejebænk. ;)

Men så lad os tage en 5 hk motor på en større bænk.
Hvis den med vores normale 50 Hz trækker bænken med 1000 omdr/min.
Kører du den op på 100 Hz så snurrer bænken med 2000 omdr. - men hvor meget yder motoren?
Og hvor meget yder den ved 25 Hz og 500 omdr.

Cos-fi tabet stiger lidt med omdrejningstallet, men lad os bare sætte optaget og afgivet effekt til det samme.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #7 Dato: April 27, 2016, 01:56:29 »
jeg tror nu beslutningen er taget fra min side, hvis sælger når frem til at jeg kan få en anden motor, så siger jeg ja tak  :)
Jeg forventer at høre fra dem i løbet af denne eller næste uge, der ville ham der står for kontakten til producenten være der.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #8 Dato: Maj 05, 2016, 13:02:56 »
nå nu viser det sig at det er en fejl, både på sælgers hjemmeside og i manualen til maskinen, den skal tilsyneladende kun være med en 550 watt motor  :o
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #9 Dato: Maj 05, 2016, 20:25:18 »
Hvis sælger har skrevet at det er en 750 w motor der sidder på maskinen, og du har gemt dokumentation (screendump) så ville jeg personligt ikke tøve med at kræve at salget skal gå tilbage uden omkostninger for dig, han har jo helt klart solgt en vare for noget det ikke er.

Alternativt må han give dig kompensation for det. Om han så kan kræve det af fabrikanten må jo blive hans hovedpine.

Mvh

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #10 Dato: Maj 05, 2016, 20:30:28 »
« Senest Redigeret: Maj 05, 2016, 20:32:11 af ibot »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #11 Dato: Maj 05, 2016, 23:17:22 »
Jeg er helt enig med Bjørn. Den må retur  550 Watt er ikke ret meget
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #12 Dato: Maj 06, 2016, 09:16:21 »
Der er da ingen tvivl om, at du ikke har fået den vare, du har købt. Hvad du så vil bruge det til, afhænger vel af, hvor tilfreds du er med bænken, som den er nu.

Men helt ærligt, "lugter" det så ikke lidt af en søforklaring fra sælger - uden at jeg nogensinde har handlet med ham.
Lige i øjeblikket er min bore/fræsemaskine på tilbud som en discountmodel (iflg. tlf.samtale med Scantool, som er "fabrikant" selv om den bliver lavet i Korea) med en 1 hk motor i stedet for den normale 2 hk med 2 hastigheder med samme navn/type.  Den kvittering jeg så, da jeg købte fræseren sagde også 2 hk, men den har kun 1 hastighed, og efter rengøring siger typeskiltet altså også 1 hk. :( Jeg købte den brugt af et konkursbo, så jeg lever med det.

Fabrikanten angiver din drejebænk til 750 w. Alle forhandlere skriver, 550 w og det gør AJ også (måske rettet efter din henvendelse, det er jo ikke til at vide). Har han ikke bare "glemt" at fortælle, at der er tale om en lidt billigere indkøbt tilbudsmodel.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #13 Dato: Maj 06, 2016, 09:38:50 »
det er ganske rigtigt at der på siderne nu står 550w det blev rettet i onsdags efter jeg snakkede med AJ, som også levere dem vcfyn sælger.

Jeg føler mig også noget snydt da jeg netop valgte nummeret større grundet det mere effekt.

Jeg kan desværre ikke direkte dokumentere at der stod 750w på sælgers side, men kan dog i form af vore mail korspondancer og som sagt så står det også i manualen til drejebænken.

Jeg prøver at hive fat i dem igen, så må vi se hvad det kan følge med sig.

I alt fald skal i have foreløbig tak for jeres svar  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: hvor meget forskel betyder 200 watt
« Svar #14 Dato: Maj 06, 2016, 15:59:58 »
Held og lykke. Vi bliver vel holdt orienteret?
Der er jo da 1056 medlemmer og nogle tusind gæstelæsere herinde, som gerne vil vide hvor de skal/tør handle næste gang. -  Hvis nu forhandlingerne skulle komme op i det røde felt. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.