Forfatter Emne: Afhærde  (Læst 4223 gange)

Knud

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 90
Afhærde
« Dato: Februar 21, 2016, 15:41:09 »
Hej
Jeg planlægger at bygge et delehoved, -et simpelt delehoved.
Spindlen tænker jeg udført som en MK3-bøsning, hvori der så kan sættes forkellige spændeanordninger. Jeg har nu skaffet en MK4 til MK3 reduserbøsning, hvorpå der så skal monteres 2 kuglelejer.
For at montere kuglelejer, skal den udvendige konusform ændres til cylinderform i drejebænken, men den er jo hærdet!!
Kan jeg ved opvarmning fjerne hærdningen og så dreje i den? Og hvordan er den bedste fremgangsmåde?
Knudr

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Afhærde
« Svar #1 Dato: Februar 21, 2016, 17:23:41 »
Prøv at læs her...
http://www.fagteori.dk/materialelaere/varmebehandling-af-staal/bloedgloedning.aspx

Har du prøvet om du kan dreje i dornen, ofte er de kun indsatshærdet, så kommer man gennem den hårde skal går det fint med at dreje i det..
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Afhærde
« Svar #2 Dato: Februar 21, 2016, 22:52:01 »
Hvis nu alle vil skrive hvor i landet de kom fra, men jeg går ud fra at du bor tæt på Århus
Så tager du ind til Århus værktøjssliber. det ligger i lystrup.
Så kan de spænde det op i en sliber og få lavet de to punkter hvor der skal være lejer du giver en 100 til kaffekasen

Hvis du selv skal til at brokke med det så er det skæv når du er færdig

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Afhærde
« Svar #3 Dato: Februar 22, 2016, 16:22:53 »
eller du kan bibeholde hærdningen - det bliver noget rod at skulle udgløde -
hvis du vil ha' kuglelejer på (hvorfor? ;)) så drej to ringe med inderdiameteren passende til din konus,
pres dem på og drej færdig mellem pinoler - så har du STADIGVÆK en hærdet og slebet overflade at gå ud fra.
når jeg skriver "hvorfor" er det fordi at gængs praksis på delehoveder er at bruge en hærdet konus direkte
mod støbejernskroppen - det skal jo ikke rotere med en zilliard om/min - du har brug for dæmpning og en smule træghed
ikke en "på kuglelejer " fornemmelse når du fræser i delehoved - tro mig!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Afhærde
« Svar #4 Dato: Februar 22, 2016, 16:31:12 »
Hvis det ikke er et must, at lave det selv, så så jeg det her delehoved på dba..
http://www.dba.dk/delehoved-der-er-hvad-ses/id-1022138077/
Det står til kr 500,-
Husk altid at skille tingene ad.

Knud

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 90
Sv: Afhærde
« Svar #5 Dato: Februar 22, 2016, 23:33:38 »
Jens: Jeg læste straks fagteori.dk. Det er godt nok for viderekomne, men jeg udglødede dornen ved 750 grader, og har nu drejet til lejerne helt uden problemer. Måske studerer jeg til igenhærder i morgen.
Og det gamle delehoved til 500, -det er for stort, men i øvrigt et godt renoveringsprojekt.

Hans: Jeg bor tæt på Grenå, 17km NV, og jeg vil jo gerne selv. Hvor langt er der til Århus:)

BjørnH: Selvfølgelig, sådan skal det gøres BjørnH. Hvorfor var du ikke lidt hurtigere?
Jeg havde kuglelejerne, så det var dem og dornen jeg gik ud fra. Men hvis det mislykkes, bliver det dit forslag næste gang.