Forfatter Emne: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon  (Læst 9230 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Dato: Januar 05, 2016, 23:38:47 »
Hej
Som lovet en tråd om de hurtigskiftholdere jeg er ved at lave.

Jeg fandt en Dixon centerblok, som er den originale til den type Boxford drejebænk jeg har, så den passer perfekt, og den er dejlig høj, så der er gode justerings muligheder (også plads så holderene kan gå lidt under blokken), den har mulighed for holdere på 3 sider.

Jeg har valgt ikke at hærde/indsætte holderene, da de ellers skulle slibes på anlægsfladerne efter hærdning.
Samt jeg havde materiale i st42/st50..
Jeg har så valgt at lave en del holdere, og af forskellig udformning.
Nogle til de 16 x 16 mm skafter der passer til drejebænken
Nogle til 20 x 20 mm og til 25 x 25 mm skaft, har enkelte stål, som jeg så kan bruge uden at skulle fræse af skafterne, samt jeg har nogle toolbits fasonstål i samme dimensioner. (og alle kan fint komme i centerhøjde, på de to vigtigste sider af holderen.)
Så satser jeg også på at lave nogle holdere til runde skafter, og nok også en med en indsats til MK.

Det vigtigste mål er V-sporene og deres indbyrdes afstand, der styre holderen, dem har jeg skrubfræst. Sletfræsningen er lavet i en opspænding.
Desværre havde jeg kun en 45 gr. skivefræser, så den blev flyttet på langdornen. Men det gik nu fint, og sporene blev testet på Centerblokken med mærkeblot for at sikre alle flader lagde an.

Jeg skal nok opdatere lidt, når jeg får tid.

« Senest Redigeret: Januar 05, 2016, 23:51:29 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #1 Dato: Januar 06, 2016, 04:25:49 »
Sidder dit stål på siden af forsætteren? På min bænk kan jeg ikke bare lige sætte et stål op der skal have bunden 4 mm længere nede.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1378
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #2 Dato: Januar 06, 2016, 19:15:47 »
Det ser rigtig godt ud Jens !

Hvad koster sådan en, stykket :D ;)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #3 Dato: Januar 06, 2016, 22:40:56 »
Der er 25 mm fra fladen på forsætteren, hvor stålholderen spændes fast, og op til centerhøjde.
Og holderene kan gå et godt stykke under, undtagen den position der vender bag ud, mod pinol.
Så med et stål med 25 mm skaft kommer jeg ca 10 mm under. (tykkelsen på bunden af holderen)


Ja sådan en holder koster jo ikke mange kr. medmindre man regner timerprisen med. ;D ;D ;D


Jeg var i gang med en holder til et ø 20mm udborestål i dag, udboringen er lavet, nu overvejer jeg lidt, om den skal slidses op, eller om der bare skal skruer i toppen og så spænde direkte på stålet, hælder mest til sidste løsning.

« Senest Redigeret: Januar 07, 2016, 06:17:00 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #4 Dato: Januar 07, 2016, 08:32:24 »
Lækkerier :D

Godt med lidt liv herinde :D (jeg er ikke kommet videre med min toolpost endnu :( )
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #5 Dato: Januar 07, 2016, 14:21:00 »
Det ser supergodt ud Jens :) Misundelse er en grim ting. :-\

Jeg har aldrig haft sådan en Dickson i hånden, men har jeg ret i, at når du løsner den store møtrik, så løsner du både blokken fra fortsætteren og alle 3 holdere fra blokken?
Og de "dybe" holdere kan kun gå på, hvis blokken sidder lige på slæden?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #6 Dato: Januar 07, 2016, 14:58:36 »
Den store møtrik, løsner kun selve centerblokken.

Ja hvis man drejer centerblokken, kan hurtigskiftsholderen ikke gå længere ned en blokken. Men så kan man jo dreje fortsætteren, hvis der brug for det, men de holdere til 16mm skaft og udborestål går ikke under blokken.

Hurtigskiftholderen spændes hver for sig. (og der kan sidde holdere, i alle tre positioner på en gang)

Holdren spændes på "1"
Det trækker skiven "2" ind mod centerblokken. (når man sætter holderen på går den runde skive "2" ind i T-sporet på hurtigskiftsholderen, som så trækkes ind mod blokken, så den ligger an med de to V-spor.
Husk altid at skille tingene ad.

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #7 Dato: Januar 07, 2016, 19:34:59 »
Misundelse er som sagt en dårlig ting, men at lyve ved at sige at jeg ikke kunne tænke mig sådan en er hvis ikke bedre. Dejligt med en god forklaring hvordan den virker.
Jørgen
Jørgen Neess

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #8 Dato: Januar 10, 2016, 23:11:37 »
Det endte med jeg slidsede holderen op, jeg har også lavet en til 16mm stål, og mangler nu at lave en til stål med Ø25mm skaft.
Jeg har nogle små udborestål til 10 og 12 mm, den regner jeg med at bruge en indsatsholder, så kan den trækkes lidt frem og stabilisere stålet.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #9 Dato: Januar 11, 2016, 10:09:42 »
Jah. Misundelsen bliver jo da ikke mindre og mindre. ;D

Hvor dybe laver du udfræsningerne i holderne til 20 og 25 mm. firkantstål? Altså vandret ind mod blokken.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #10 Dato: Januar 11, 2016, 16:11:23 »
Jah. Misundelsen bliver jo da ikke mindre og mindre. ;D

Hvor dybe laver du udfræsningerne i holderne til 20 og 25 mm. firkantstål? Altså vandret ind mod blokken.

Ja det bestemmer jeg jo sådan set selv, men jeg kan godt lide, at skaftet stikker en anelse uden for.
Så hvis det er et stål med 20mm skaft, laver jeg ud fræsningen  ca 18 mm.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #11 Dato: Januar 18, 2016, 21:40:10 »
Så er jeg efterhånden ved at være færdig, har dog 5 blokke i stor størrelse, som jeg regner med skal være en med MK4 konus, og så måske en med bevægelig indsats til gevind skæring med tap/bak.
Og så måske en H og V holder i 30 gr. så man kan "vinkle sit stål" uden at dreje centerblok, eller fortsætter.
Jeg er ved at komme i tvivl om jeg laver en overfladebehandling af holderne..

Billed 1 med de forskellige holdere..

Billed 2 er med et par ekstra lange holdere, som lige mangler en sletfræsning, der er gevind på begge sider, så de kan bruges både H/V, nok ikke holdere der bliver det helt store behov for.
Men drejes centerblokken så holderen kan monteres udad, kan den bruges til drejning på store diametre, samt nedstik bag på emnet.
« Senest Redigeret: Januar 18, 2016, 21:45:25 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #12 Dato: Januar 19, 2016, 06:59:36 »
Mundlam :o - - - - - - og MEGA misundelig ;D

Hold da k*** hvor ser det godt ud Jens.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #13 Dato: Januar 19, 2016, 22:40:52 »
Jeg må sige, det ser sku godt ud :) og modsat Tommy så er jeg slet ikke misundelig, slet ikke  ::)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: fremstilling af Quick Change Toolposts Dixon
« Svar #14 Dato: Januar 20, 2016, 08:58:38 »
Det jeg mest lægger mørke til er at der er rent og pænt, det var der nok nogen som kunne lære noget af
Jens flot arbejde