Forfatter Emne: Adcock & Shipley fræser  (Læst 13157 gange)

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Adcock & Shipley fræser
« Dato: December 28, 2015, 10:12:44 »
Hej Forum

Er der nogen af jer kloge hoveder der ved noget om Bridgeport fræser der er lavet i England af Adcock & Shipley?

Jeg har fået fingre i en, desvære mangler der nogle dele til den i selve hovedet til tilspænding i Z retningen, tror at den har været ude for et uheld tidligere og at man ikke har villet lave det, og så bare fjerne de stumper der var defekte.

Nu står jeg og vil gerne have fat i stumper til den, og så melder der sig spørgsmålet, passer Bridgeport stumper der er lavet i USA direkte over i min der er lavet i England?

Billedet er et jeg har lånt fra Ebay da jeg ikke lige har et ved hånden af min.

Mvh.
Elneff
« Senest Redigeret: December 28, 2015, 12:08:18 af elneff »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #1 Dato: December 28, 2015, 14:35:49 »
Så vidt jeg ved så passer de stumper sammen. Faktisk så passer stumperne fra mange af kopierne af Bridgeport også i dem. Vi har en Johnford kopi på job, den ser nøjagtig mage ud. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #2 Dato: December 28, 2015, 20:46:27 »
undskylder på forhånd dette lille sidespring.

Jeg er selv lidt lun på sådan en bridgeport. - Den virker til at være rimelig alsidig.

Men hvordan er den?  - er den så god som de alle skriver i usa, eller er den hypet op :D

Kom gerne med for og imod hvis i kender til den/dem :)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #3 Dato: December 28, 2015, 23:06:45 »
Alt - jeg mener ALT, kan laves på en Bridgeport maskine... Mere fleksibel maskine, på godt og ondt, tror jeg ikke findes. Den kan jo stilles i alle mulige vinkler.
Der kan så heller ikke køres med store knivhoveder og kæmpe fræsere.. Men det er jo en UNIVERSAL fræser, og den er super til et hobbyværksted. Den er dog for høj til mit desværre..
R8 spindlen begrænser også en del, men tængerne er billige. De kan også fåes med BT30 konus, hvilket jeg klart ville foretrække.
MHT til viden om Bridgeport kan jeg klart anbefale dette forum : http://www.practicalmachinist.com/vb/bridgeport-and-hardinge-mills-and-lathes/
« Senest Redigeret: December 28, 2015, 23:14:24 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #4 Dato: December 30, 2015, 08:07:06 »
Hej Søren

Tak for svarrene :-)

Jeg havde også den formodning at stumperne passer sammen, men rart at høre din mening om det også :)
jeg har satset og bestilt nogle ting hjem til fræseren, så får vi at se  ;)

@ RH :  helt i orden :) jeg har ikke brugt min endnu da jeg gik i gang med at renovere den fra starten af,
men grunden til at jeg købte den er lige som Søren er inde på, at den er meget alsidig maskine, jeg glæder mig til at se min igang :-)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #5 Dato: Januar 13, 2016, 08:40:41 »
Tak for svarene :-)

Jeg er siden sidst blevet tilbudt denne til 8000kr
Dog med defekt tilspændings motor.

Hvad mener i om dét tilbud?

Ps,  har ikke set den endnu.
-måske sælger endda er herinde?? :-)

Mvh

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #6 Dato: Januar 13, 2016, 10:09:39 »
Det jyder meget billig. Skyn dig at købe den inden sælger fortryder

SZIM

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #7 Dato: Januar 13, 2016, 11:33:41 »
Jeg ville også skynde mig noget med at slå til hvis jeg var dig, er det kun er en motor der skal skiftes og alt andet er ok er det jo ikke så galt, den ser jo rigtig godt ud og kan se der er digital på, alene det er jo meget vær.
Men en ting er at få købt en fræser, noget andet er udstyr, det løber op  :) er min erfaring.

M.v.h.

SZIM

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #8 Dato: Januar 13, 2016, 16:20:28 »
Ja ud fra billederne ser den fin ud. - Men tænker om der mon er en årsag til den lave pris?

Den står desværre et stykke fra mig, så skal lige have arrangeret en 'tur' før jeg stikker afsted for at se den med fingrene :)

Jeg har læst at nogle modeller har 'R8' spindel?  - Hvordan er R8 i forhold til feks. Morsekonus?
Hvis jeg kunne vælge, ville jeg self. helst have iso40, men en MK kunne nok bruges.  Men er de der R8 noget man skal holde sig fra?
Har en del værktøjer i MK

Og ja som du skriver SZIM så løber det hurtigt :)
Jeg har dog det meste i forvejen, så det er minimalt hvad jeg skal tilkøbe :)

mvh

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #9 Dato: Januar 13, 2016, 19:03:43 »
Hvis du ikke køber den, så er jeg bestemt isterreneret :-)

Ved du hvad du skal kigge efter på den ?

Hvor i landet står den henne?

 
« Senest Redigeret: Januar 13, 2016, 19:34:14 af elneff »

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #10 Dato: Januar 13, 2016, 19:44:43 »
Nej ikke rigtigt :-)

Kun at de kan være slidt på glidefladern til planet?

Mvh


elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #11 Dato: Januar 13, 2016, 20:21:18 »
Husk også at kigge efter at tilspændingen i selve hovedet virker!!
jeg fandt ud af at min ikke virkede, men desværre først for sent :( men det kommer den til :)

Her er et link hvor de fortæller lidt om en magen til
       

           
       


Adcock & Shipley er bare lave i England ellers er de stort set magen til

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #12 Dato: Januar 14, 2016, 07:53:12 »
R8 er klart den almindeligste i de gamle Bridgeport. De har en øvre begrænsning i diameteren de kan spænde på, 20-25 mm mener jeg det er. R8 tænger koster ikke mange basseører i England. Får du en med Iso, er det nok kun en 30'er, der er du også begrænset af diameteren. Min Aciera har Iso30, det er rigeligt stort til den lille maskine.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #13 Dato: Januar 17, 2016, 09:57:28 »
Har nu fået svar på at det er R8 spindel.

Jeg har søgt lidt på nettet, og man kan alligevel få en del holdere osv i R8.

Både til knivhoveder, klembøsninger og rodehoveder, adaptere/overgange til Morsekonus, så mon ikke de fleste behov er dækket?


Sælger har også oplyst at der er tilspændingsmotor på både X og Y, og at de begge er defekte. Han mente at det måske var elektronisk/et print der var defekt

vh

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Adcock & Shipley fræser
« Svar #14 Dato: Januar 17, 2016, 11:54:50 »
Jeg synes ikke du skal bekymre dig så meget om at det er R8 spindel på maskinen, som du selv er inde på så findes der mange forskellige holdere i R8 og det er muligt at købe meget i England til en fornuftig pris, og så undgår man jo også import moms & told :)

Ligeså er det muligt at købe reservedele i England http://www.sorted-uk.com/

Selv om maskinen ser meget godt ud på billederne og ikke ser ud til at være forknoklet, så er det jo ikke til at vide hvad der er galt med tilspændingen "power feed" det kan jo være mange forskellige ting der er galt. På min maskine er det en anden type af power feed der en monteret.