Forfatter Emne: Fiber tandhjul til Strands S68  (Læst 8363 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Fiber tandhjul til Strands S68
« Dato: December 14, 2015, 18:51:02 »
Hej

Jeg vil lige høre eksperterne til råds inden jeg foretager mig noget.

Jeg har fået en Strands S68 boremaskine, hvor det ene fiber tandhjul er gået i stykker.  Efter lidt skriveri med forskellige forhandlere, er jeg kommet frem til at sådan et hjul koster fra 2400-4000kr.  :o

Nu er mine spørgsmål så, - er der en af jer der ved hvor sådan et hjul kan købes billigere?
Hvis ikke, vil jeg prøve at fabrikere et selv.
MEN, kan det laves i nylon?  Jeg har nemlig noget nylon liggende, som passer perfekt i størrelsen, men jeg er i tvivl om hvordan det er slid messigt?

Andet info om emnet tages imod med kyshånd :D

mvh
 


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #1 Dato: December 14, 2015, 19:50:44 »
Tandhjulet det går i indgreb med er det messing? (det skulle jo gerne være 100% ok, ellers holder det nye hjul jo nok ikke så længe)
Jeg tror god nylon kan bruges, er det standard modul tandhjul, kan du sikkert købe et standart, og så selv lave udboring, eller sætte et nav i, eller hvad der nu skal til.

Standart modul tandhjul kan købes mange steder, bla her....
http://www.kjv.dk/katalog/transmissioner/tandhjul_staenger/cylindrisk_tandhjul/
« Senest Redigeret: December 14, 2015, 19:53:03 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #2 Dato: December 15, 2015, 00:10:10 »
Hej RH.Du kan godt lave det i nylon men det holder garanteret ikke ret længe,lav det i fiber jeg har selv lavet et til en Arboga . Eller lav et nyt i stål som foreslået af Jens. Tandhjul kan også købes hos CFT .

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #3 Dato: December 15, 2015, 15:58:56 »
glem nylon eller pom hjul
det eneste der dur' er enten et hjul af "fiber" som er etronax (bomuldsvæv/phenol) ligesom originalen eller et af stål
(tror mest det var støjhensyn der fik svenskerne til at vælge etronax hjul mod stål - alle de svenske boremaskiner jeg har mødt,
Strand's, IMA, Arboga, Vaernamo etc. har haft den kombo)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #4 Dato: December 15, 2015, 16:33:28 »
Okay, - jeg glemmer nylon udgaven så :)

Kan man købe sådanne fiber emner nogle steder?

Jeg har målt lidt på det, og lavet en hurtig tegning, af bredden og dybden af tandhjulet.  Er der nogen er jer der ud fra det kan se om det er i kategeorien standard? :)
det er 51 tænder

Mangler jeg nogle mål?  Måske afstanden ml. tænderne?

mvh
« Senest Redigeret: December 15, 2015, 16:36:33 af RH »

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #5 Dato: December 15, 2015, 17:11:43 »
modul 2 er mit umiddelbare gæt ;)

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #6 Dato: December 15, 2015, 23:30:10 »
Det kan du købe hos Elektro-Isola. Søg Etronax så kommer du til dem.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #7 Dato: December 19, 2015, 20:36:53 »
Tak for alle jeres svar :)

En lille status, - jeg har haft kontakt til en del tandhjuls fabrikanter, og leverandøre. Kun ganske få kan lave i etronax, og her er prisen ret høj. Alm. stål tandhjul vil de fleste også have 7-800kr for.

Jeg har haft kontakt til kjv, og de kan sælge det orginale tandhjul, inkl. leje, og står indsats, som gearvælgeren griber fat i, til 1850kr +moms.
Det er pt. det billigste jeg endnu har kunne finde.

Det ender nok med denne løsning.  Men jeg tror alligevel jeg vil prøve at lave et i nylon, og se hvordan det går.
Dog har jeg ingen tandhjulsfræser, så det bliver noget i stil med :
       

           
       
og så op på mit rundbord. 

Mandag vil jeg lige ringe til Elektro-Isola og høre om de alternativt kan sælge et stykke etronax

mvh

Rasmus

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #8 Dato: December 19, 2015, 21:13:05 »
Du kan jo også lave tandhjulet i aluminium, det er nemt at arbejde i.

Jeg lavede nogle tandhjul til min drejebænk, i alu, og messing begge dele nemt at arbejde i.
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=168.15
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #9 Dato: December 19, 2015, 22:17:57 »
Hej Rasmus. På den side Jens Linker til ser du hvordan,  det er ikke så svært når man kommer i gang og så er det sjovt.  :) Jeg har som Jens også lavet tandhjul til min drejebænk og fik samme gode resultat som Jens.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #10 Dato: December 20, 2015, 08:52:16 »
Tandhjulsfræser er ikke så dyr og nem at få fat i.
http://www.ebay.com/itm/MODULE-2-6-INVOLUTE-HSS-GEAR-CUTTER-35-54Z-1PC-MILLING-GEARCUTTING-H9686-/151892783071
Pom kan købes i korte længder hos Teknoplast.de også for billig penge.

Jens.ews

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #11 Dato: December 20, 2015, 16:49:47 »
Som der står længere nede i dit link skal der 8 forskellige til for at dække alle størrelser tandhjul, og så begynder det jo at blive noget mere kostbart. Men OK, hvis det kun er et enkelt, der skal erstattes, er det da en fin ide.
« Senest Redigeret: December 20, 2015, 16:51:40 af ErlingSj »

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #12 Dato: December 20, 2015, 18:42:37 »
Som jeg læser det, så mangler Rasmus et nyt tandhjul i modul 2, men hvis han har nemt ved at lave en hob, så har han selvfølgelig til alle i det modul. Det var bare et forslag til hvor han kunne få et billigt modulfræser.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #13 Dato: December 20, 2015, 19:15:57 »
Ja så absolut den nemmeste måde, at købe den ene cutter, når det kun er en tandhjulsstørrelse der skal laves.
Og er "fræseren" i hus, kan der jo eksperimenteres med tandhjul i forskellige materialer, hvis etronax ikke er til at skaffe.
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Fiber tandhjul til Strands S68
« Svar #14 Dato: December 20, 2015, 20:37:27 »
Hej

Tak for linket til ebay. - havde ikke i min vildeste fantasi troet at man kunne købe det billigt :)

Om ikke andet, har jeg haft kontakt med steen fra net2l.dk, og han har et mod 2 som jeg kan købe for 200kr.  Det har jeg derfor bestilt.

Jeg forventer ikke at der er andre tandhjul jeg skal lave i fremtiden, derfor vil jeg ikke gøre mere ud af det end dét.
Dog skal jeg lave tandhjul til 2 stk strands ( hvis jeg kan ) :D  så tænker dette tandhjul er bedre end en toolbit 'flycutter' :)