Forfatter Emne: ISO 9001:2008  (Læst 6368 gange)

Gordon

  • Gæst
ISO 9001:2008
« Dato: April 02, 2009, 21:45:00 »
Kvalitet og kvalitetsstyring er ikke noget, som normalt forbindes med ”Fagteori.dk” som så. Ikke desto mindre har jeg på fornemmelsen, at det kunne være et interessant emne for flere (specielt de mindre) firmaer at diskutere fordele og ulemper med ISO 9001.
Skal man certificeres eller ej?
Hvorfor skulle man certificeres – er der oplagte fordele eller for mange ulemper?

Kvalitet og kvalitetsstyring bør være et oplagt fag inden for uddannelsessektoren og ikke noget, man skal deltage i specielle kususer eller seminarer for at få noget at vide om.

Kort sagt et sted hvor man har mulighed til at spørge og give svar. Hvem ved, det kunne give anledning til en form for erfaringsmøder mellem ligesindede.

”Professionelle” som tilbyder deres ”assistance” mod betaling, bør holde sig væk, da det er meningen, man skal hjælpe hinanden.

Nogle firmaer har sandsynligvis områder som fungerer virkelig godt og er villige til at ”hjælpe” andre med deres viden – hvis ikke andet med besvarelsen af eventuelle spørgsmål. Selv om de fleste firmaer synes de er unikke, er de ”kvalitetsproblemer”, de slås med til daglig, fælles for mange. Nogle er måske ikke klar over, at deres ”hjul” er opfundet.

Jeg vil afslutte med et par provokerende bemærkninger:
1)   Hvis alle i et firma ved hvad de skal gøre, og arbejder sammen i firmaets interesse, er en kvalitschef egentlige overflødig. Desværre ”som mester så hans svende”, er mere den virkelige verden. Ledelsen (ejeren) skal gå forrest med en god eksempel.
2)   80% af alle fejl begået i produktionen stammer fra dårlige tegninger, ikke fra dårlige produktionsmedarbejdere.


Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: ISO 9001:2008
« Svar #1 Dato: April 02, 2009, 23:08:07 »
Den sidste sagde jeg stort set ordret i en ingenørafdeling i et firma jeg ENGANG var ansat i  ;D

Gordon

  • Gæst
Sv: ISO 9001:2008
« Svar #2 Dato: April 02, 2009, 23:16:00 »
............. men det var som at snakke med en dør - ikke?  ;D

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: ISO 9001:2008
« Svar #3 Dato: April 03, 2009, 09:59:46 »
f.eks. kalibrering af værktøj (som vist er dit område) er da netop
en god ting at have god kontrol på, så en uset fejl ikke
gentagen opstår- for ikke at flere medarbejdere spilder  produktionstid tid med dette
 

Gordon

  • Gæst
Sv: ISO 9001:2008
« Svar #4 Dato: April 04, 2009, 17:51:58 »
Ulf, hvis det er mig du mener siger jeg ”Tak” men det passer ikke helt, at det er mit område. Kalibrering af måle- og kontrolværktøj er blot en lille del af ISO 9001 men, som du er inde på, vigtigt.

Personligt synes jeg, at kalibrering i mange tilfælde har udvidet sig til at være en videnskab, hvor der skydes for mange gråspurve med kanoner i stedet for at anvende sund fornuft. Lad mig give et par eksempler.

DIN 862 er den tyske norm for specifikationer og krav til skydelære. Der findes tre typer almindelige skydelære – nonius, ure og digital. Personligt vil jeg vælge en digital skydelære til hver en tid, da aflæsningsfejl er nærmest ikke eksisterende, samt at det er den type skydelære med de strengeste krav til målenøjagtigheden. Jeg vil tro at årsagen til de fleste målefejl med en digital skydelære skyldes forkert måletryk.

Ifølge DIN 862 skal en digital skydelære have en måleafvigelse på max. 0,02mm op til 100mm, 0,03mm op til 600mm og 0,04mm of til 1.000mm. Disse tolerancer gælder for udvendig måling. Indvendig og dybdemåling har en lidt større tolerance. Det viser sig at langt de fleste digitale skydelære er nøjgtigt til den halve af den speciferede tolerance. Derfor er det en god ide, at checke sin nye skydelære inden den bruges for første gang. Det er meget enkelt. Brug et rundt sleben emne (lokkenål eller lignende), som man ved hvor meget det måler. Fx Ø5mm eller der omkring. Mål tæt på skaftet og trække langsom emnet ned til enden af målekæberne. Måleresultatet bør ikke ændre sig mere end max. 0,01m. Måleklodser er ofte anbefalet til kalibrering, men en måleklods vil ”rette op” på eventuelle slør i kæberne.
De indvendige målekæber på en skydelære er mest ”følsome” ved måling af små diametre, derfor check med en lille prøvering – igen omkring Ø5mm er bedst.

Disse ”test” tager ikke mange sekunder og bør gøres jævnligt.

Det er det samme med en micrometer (tyske norm DIN 863). Check jævnligt.

Hvis man er ISO certificeret, og man ikke har et målelaboratorium, bør/skal man sende kontrol- og måleværktøj til en autorisetet kalibreringsinstitut. Med regelmæssige check behøver man ikke at gør dette så ofte som ellers.

Som ved så meget andet, lidt sundt fornuft og omtanke er ikke at foragte.

Hvis der er nogen, som er uenige, i hvad jeg skriver, hører jeg meget gerne hvorfor.

Jeg vil igen afslutte med et par ”provokerende” bemærkninger.
Et firma med stor indgangskontrol må have dårlige leverandører. Typisk her bliver der købt ind, hvor indkøber kun går efter den laveste pris. Indkøbsprisen er kun en del af indkøbsomkostninger. Der skal lægges tid og ressourcer til indgangskontrol, eventuelle produktionsstop og leveringsforsinkelser til indkøbsprisen. Jeg kender et firma, som havde for vane at låne deres leverandører kontrol- og måleværktøj, hvor leverandøren ikke self havde hvad var nødvendigt. Disse udlånte værktøjer blev ikke altid behandlet godt. Da firmaet besluttede at stoppe udlån påpegede én leverandør (arrigt), at deres pris vil blive forøget. Kvalitetschefen svarede promte, ”Godt, fordi vi kan så få en korrekt tilbudssammenligning”.

Hvorfor, for eksempel,  står der blot sådan noget som Ø100H8 på en tegning, når det vil tage konstruktøren sekunder at tilføje +0,054/-0, så den der arbejder med tegning, ikke behøver at skulle slå det op – hver gang tegningen er i værkstedet?  >:(

Der må være mange med eksempler fra det virkelige liv, som kan hjælpe andre. Hvis ikke andet, give andre noget at tænke over. Jeg har meninger om mange ting, uden at jeg nødvendigvis har ret hver gang.  ::)

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: ISO 9001:2008
« Svar #5 Dato: April 09, 2009, 13:32:59 »
såmænd enig , jeg tror dine eksempler er almindeligt forekommende
 hvad mente du hentlig med sammenligningen mellem gråspurve og kanoner
hvor er pointen?

mvh

Ulf

Gordon

  • Gæst
Sv: ISO 9001:2008
« Svar #6 Dato: April 09, 2009, 15:23:47 »
Ulf,

Nogle kan få enkle tinge til at være kompliceret, mens andre kan få komplicerede tinge enkelt.

Jeg mente blot, at målekursuser er ofte 95% teori og "kun" 5% sundt fornuft. Ikke alle har et målerum til rådighed og de firmaer, som har anskaffet sig et 3D koordinatmålemaskin, kan pludselige ikke måle med andet.

Gevindmåling er egentlig meget nemt, men eksperter har overbevidst de fleste, at det kræver en doctorgrad.

ISO 9001 er meget mere end blot måling og kalibrering, og det var mest alt det andet jeg vil gerne finde nogle, at diskutere med.

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: ISO 9001:2008
« Svar #7 Dato: April 13, 2009, 22:20:36 »
ja jeg var engang på målekursus
det var nærmest for doktorer,
men egenylig ret interessant

et måleudstyr jeg ofte bruger 
når jeg kan  er dybdemåleren (større anlægsflade) den synes mere stabilt i hånden
end skydelærere

men jeg er vist ikke så vidende om ISO 9001
til at mene noget iøvrigt herom.
sjov nok en virksomhed jeg var på stod måleudstyret i røg kulde og støv
indtil målemanden sagde, nu ville han ikke længere-
mvh
Ulf 

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: ISO 9001:2008
« Svar #8 Dato: April 14, 2009, 00:00:23 »
Jammen jeg har da også, engang for mange år siden været på målekursus.
Det har jeg haft stor fornøjelse af,ofte fungere teori også i praksis ;)
Hvis man ikke kender den grundlæggende teori, vil man ofte være dårligt stillet.

Men stadigvæk skal man da lige bruge sin sunde fornuft.
Husk altid at skille tingene ad.

Gordon

  • Gæst
Sv: ISO 9001:2008
« Svar #9 Dato: April 14, 2009, 12:21:36 »
Måleværktøj er måske højst 5% (med lidt god vilje) af hvad ISO 9001 handler om, så jeg ved ike rigtig hvad jeg skal svare når der henvises "kun" til måling og måleværktøj.

Jens, jeg tror målekursuser var engang mere praktisk lagt an end idag. De som har en måletekniker uddannelse er ofte langt fra realiteternes verden og det er som om "målenøjagtigheden" og "måleusikkerhed" er langt vigtigere end et realistisk resultat. Selvfølgelig skal de to punkter have relevans, men det er som om det afskrækker de "frelste" fra, at brug sundt fornuft.

Hvis ikke man har læst ISO 9001, men kun hørt om den, vil man ikke kunne give den slags indlæg jeg havde håbet på. Sagt med en smil.

Gordon

  • Gæst
Sv: ISO 9001:2008
« Svar #10 Dato: April 23, 2009, 10:45:32 »
Tavsheden er larmende. Er der virkelig ingen som har gode og dårlige erfaringer med certificering til ISO 9001 som er værd at dele?
For eksempel:
Hvad er normal "gennemløbstid" fra opstart til gennemførelse?
Er ledelsen altid aktiv - på en positiv måde?  ???
Er medarbejderne positive eller negative?