Forfatter Emne: Tlk Svejser  (Læst 11652 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Tlk Svejser
« Dato: Juli 21, 2015, 17:57:44 »
Jeg overvejer at købe en tiksvejser, men er meget i tvivl. Hvad skal den kunne og hvad betyder AC og DC og alle endre tybe betegnelser

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Tlk Svejser
« Svar #1 Dato: Juli 21, 2015, 22:32:57 »
Du bruger DC til rustfri, sort jern, kobber, messing.
AC bruges udelukkende til aluminium..
Husk altid at skille tingene ad.

David

  • Gæst
Sv: Tlk Svejser
« Svar #2 Dato: Juli 21, 2015, 23:26:12 »
Hvis du bruger søgefeltet og skriver TIG, kommer der en del frem...
Privat har jeg en Migatronic LTE Lehf 200 A og det er en kobberspole model, der brummer lidt når den kører rigtig godt og er til at reparere på, oss økonomisk...
På arbejdet er feks. en Migatronic pilot 1600/160 A meget brugt og virker super, det er en fysisk noget mindre svejser og tæt på lydløs...Men den er dyrere at reparere på, feks. hvis printkortet skal skiftes, koster det ca. 3500.- mener jeg...
Begge er DC=Jævnstrøm..
AC=Vekselstrøm er som sagt nødvendig til Alu, for at slå igennem Aluminiums hinden.
Hvis du planlægger at svejse med mange A, i tykt gods,i lang tid af gangen, er vandkøl at foretrække...Håndtaget uden vandkøl kan blive pænt varmt og kobber klembøsningen der holder Wolframmen bliver hurtigt træt...
Med 150-200 A vil du kunne svejse det meste og til almindelig brug er et TIG værk uden vandkøl alt rigeligt...
Jeg ville ikke købe et hvor slangen er hullet, voldsomt slidt eller skadet...Håndtaget skal være i orden og nemt kunne holde på Wolframmen uden at skulle knokkelspændes og koppen skal have intakt gevind...
2,4 mm Wolfram og 1,6 mm tilsatstråd, så er du godt i gang....

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Tlk Svejser
« Svar #3 Dato: Juli 22, 2015, 00:15:48 »
Denne side fra USA, er rigtig god, der kommer en ny video hver uge.
Mange tips til tig svejsning, men også andre svejsemetoder...

https://www.youtube.com/user/weldingtipsandtricks/videos
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Tlk Svejser
« Svar #4 Dato: Juli 22, 2015, 12:10:56 »
Tak for svar ,nu er jeg blevet meget kloger og skal nu på jagt på nettet for at finde dt rigtig udstyr. Det skal ikke bruges så meget ,men når det skal bruges så skal det virke

cgj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 65
Sv: Tlk Svejser
« Svar #5 Dato: Juli 22, 2015, 21:43:32 »
Hej Hans
Hvor store emner skal du svejse ? Er det sort eller skal du også svejse rustfast stål ?
Jeg sætter stor pris på et lille tig håndtag da det er lettere at finde støtte når jeg svejser med et lille håndtag end et stort - hvilket giver en pænere svejsning.
Jeg bruger et vandkølet Migatronic PI 250 - dette syntes jeg er et af de bedste allround svejsværker der findes
Mvh.
cgj

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Tlk Svejser
« Svar #6 Dato: Juli 23, 2015, 10:33:42 »
Ja det er kun til hobby brug. Det ser så nemt ud når andre gør det, og det kunne jeg godt tænke mig at lære. Og hvis det går godt så er det min tanke at min co2 bliver smit ud eller solgt
Det jeg skal bruge er noget som skal kunne så meget som muligt. Det skal være DC jævnstrøm og AC vekselstrøm og så omkring 200 A. Og så betale hvad det koster. Jeg vil ikke sparer en tusse og badefter sige at jeg skulle havde købt noget andet.
Sort jern, rustfrit, og alu så skulle jeg hvis være dæket ind
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Tlk Svejser
« Svar #7 Dato: Juli 23, 2015, 12:38:43 »
Skulle jeg ud at købe en der kunne det hele, så er sådan en Kemppi et godt bud.
(på arbejde har vi mange forskellige håndværkere, til at lave ting i rustfri, jeg har kun set Kemppi svejsere, i deres montørbiler.)

Nyprisen på sådan en her er ca 28000 incl moms, men så kan den også alt..
http://www.dba.dk/svejsevaerk-kemppi-mastert/id-1017080748/

Det er mulighed for at sætte en fodpedal til, så er det nemmere at styre svejsningen, man skruer op og ned for strømmen med pedalen under svejsningen.
Til  aluminium er der mulighed for at justere frekvensen, så man kan få den optimale renseeffekt.
Samt indstilling af AC balancen, også for at få den bedst mulige svejsning.
Den har puls så den kan stilles til at køre op i strøm og ned igen, eks hvert sekund.

Ulempen ved en så avanceret maskine, er alle de indstillingsmuligheder der er, det kan være svært at finde hoved og hale i..
« Senest Redigeret: Juli 23, 2015, 12:42:08 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

David

  • Gæst
Sv: Tlk Svejser
« Svar #8 Dato: Juli 23, 2015, 16:05:23 »
Ja, tænker du skal nok blive rigtig glad for et TIG værk....Men et co2 er nu rart at have hvis emnerne ikke er rene, feks. rust/gammel bil...
At give 28000 er i min verden en høj pris til et "begynderværk", og ikke nødvendigt....Det må vel ku gøres for måske ca. 7500.-...Men hvis pengene ikke er et problem, ville det da være super lækkert...
Og det med al den digital styring, er i min verden ikke det fedeste...Det er for kompliceret, men man lærer dem jo at kende med tiden...Værkerne med drejeknapper er lige til at gå til...

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Tlk Svejser
« Svar #9 Dato: Juli 23, 2015, 17:04:17 »
Nu er det fine værk jo brugt og står til 15000 kr. som vel kan forhandles lidt, men ja mange penge, langt over hvad jeg selv ville ofre på det.

Når det skal kunne svejse alu, er udvalget jo ikke så stort, og typisk nogle gamle skrumlede maskiner, hvor printkort mv. ikke er nemme at skaffe, og pænt dyre hvis de kan støves op.
Og ofte køre de kun på to faser og kræver 32 ampere sikring for at køre 200 ampere ud i svejsestrøm.
Hvor de nye er meget mere effektive, og ofte kan køre på 230 volt.

Jeg har selv en rigtig gammen Migatronic  AC/DC her er der ikke rigtig noget elektronik der kan gå i stykker, men så har de jo så ikke alle de moderne finesser.
Min er med et kondensatorbatteri, som gør svejsning i aluminium noget lettere.
Det er ikke blevet til så meget svejsning, men det køre fin også i alu.
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Tlk Svejser
« Svar #10 Dato: Juli 23, 2015, 18:23:12 »
Ja jeg har afsat end 5000 og 7000 med flaske, og hvis det ikke kan fås til det, så kan det være lige meget

Brye

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Tlk Svejser
« Svar #11 Dato: Juli 23, 2015, 18:55:41 »
Prøv at se på svejsevaerk.dk  der kommer du langt for 5000

cgj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 65
Sv: Tlk Svejser
« Svar #12 Dato: Juli 23, 2015, 22:37:22 »
Jeg ville købe dette værk.
Dertil ville jeg købe et lille tig håndtag ( tig 300 )
http://www.dba.dk/tig-svejser-migatronic-pilot/id-1016989396/
Mvh.
cgj

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Tlk Svejser
« Svar #13 Dato: Juli 23, 2015, 23:20:05 »
Den kan jo så ikke svejse alu..
Husk altid at skille tingene ad.

David

  • Gæst
Sv: Tlk Svejser
« Svar #14 Dato: Juli 23, 2015, 23:28:23 »
Var det måske en mulighed at køre med alu tråd i dit co2 værk når der skulle alusvejses(og bruge argon som beskyttelsesgas) og dermed kunne "nøjes" med et DC værk der jo ikke kan svejse alu, men er lettere tilgængeligt (økomomisk)...