Forfatter Emne: Stål til ledeskrue hvad bruger men.  (Læst 4531 gange)

M_Olsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 63
    • M Olsen facebook side
Stål til ledeskrue hvad bruger men.
« Dato: Maj 13, 2015, 18:33:39 »
Hvad forslår i af stål til dette så jeg kan lave en ledeskue til min fræser. Det skal kunne købes på www.sanistaal.com

Jeg skal selv kunne slå trapez gevind på det.

Og hvor får man overflade hærdet den efterfølgene

M Olsen
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Stål til ledeskrue hvad bruger men.
« Svar #1 Dato: Maj 13, 2015, 21:34:12 »
Jeg mener da ikke ledeskruer plejer at være hærdede...
Men vil du havde den hærdet skal der jo være noget med noget kulstof i, eks st. 60, men spørg hvor du skal have den hærdet, du vil vel undgå at den skal slibes efter hærdning/indsætning.

Der findes jo færdige gevindstænger med trapetz..

Du kunne jo også overveje en kuglespindel...
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Stål til ledeskrue hvad bruger men.
« Svar #2 Dato: Maj 13, 2015, 22:22:32 »
Lav den af rustfrit stål. Den behøver ikke at hærdes, men ellers kan du bare varne den med en gasbrænder og så køle af så skal det som nok holde
Hans

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Stål til ledeskrue hvad bruger men.
« Svar #3 Dato: Maj 14, 2015, 08:08:36 »
Lav den af rustfrit stål. Den behøver ikke at hærdes, men ellers kan du bare varne den med en gasbrænder og så køle af så skal det som nok holde
Hans
jeg elsker dine hærdeanvisninger Hans - - -
M olsen: hvis du har mod på det, så drej den i impax (eller hva nu sanistål's tilsvarende vare hedder)
det er sejhærdet ved levering, men ikke hårdere end det kan bearbejdes - styrkemæssigt svarer det
til en 10.9 skrue
drop ideen med hærdning - medmindre du er skrap til, og har mulighed for, at slibe gevind.

Men, mit bedste råd er 'bare' at købe en standard gevindstang med rullet trapezgevind fra Sanistål, Jens S eller brd. Klee
HVIS der skal en hård overflade på, så vælg nitrering frem for hærdning - der er slet ikke den samme
varmepåvirkning, med efterfølgende målændringer og kast
« Senest Redigeret: Maj 14, 2015, 12:31:01 af BjørnH »