Forfatter Emne: Fremstilling af special nøgle  (Læst 9663 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #15 Dato: Februar 04, 2015, 12:56:21 »
Sig mig hvad er at du skal bruge dette værktøj til, du har lånt det som du har og hvor når skal det bruges igen
Elers kan det laves det skal stanses ud og så hærdes, Prøv at spørge nogle værktøjs fabrikker som laver gaffel og stjernenøgler. Det er bare et spørgsmål om at betale
Hans

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #16 Dato: Februar 04, 2015, 16:31:24 »
Hans, jeg har nu ikke meget lyst til at stanse noget som helst ud i hvad der ligner 1/4" tykt krom-vanadium stål, jeg ville nok snarere vælge at rømme det ud - -hvis jeg havde den rigtige dorn :D
Spøg til side - HVIS du kan finde en andet fabrikat nøgle (der er ret meget gammelt -stjernemotor-æra, Pratt&Whitney, Wright, Lycoming værktøj på ebay) med cirka det samme vrid & forkrøbning i skaftet,
skære det oprindelige hoved af og få trådgnistet splinen i en skive UHB Impax - tegn splinen i autocad -
de fleste gnistere ka' arbejde direkte fra en .dwg fil - og få det svejst på

har selv fundet en gammel 12 punkt's hanefod til cylinderflange møtrikker på ebay -
gammelt P&W grej  :) - -


David

  • Gæst
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #17 Dato: Februar 04, 2015, 16:35:18 »
Det ville nu være et hyggeligt lille projekt at lave nøglen selv som beskrevet i starten af denne tråd. Og "frylunds" papir grad skive er jo som lavet  :) til en sådan opgave i drejebænken.
Jeg bruger lidt det samme til tider, her er det bare en stiv gradskive (til tændings indstilling) med en prop på der så passer ind i gennemborings røret og proppes så bare ind "bagfra" i gennemboringsrøret, på maskinen.
Ved lave den på denne måde, er det oss let at fin passe nøglen til møtrikken, ved jo bare at sætte møtrik i nøglen og mærke pasningen, og ellers bare stikke en runde til, hvis den er lidt stram.

Og du er jo selvfølgelig nok helt klar over at det ikke er sikkert at en sekskantet møtræk kan bruges.
De 40 stråler kommer helt til deres ret, hvis pladsen er meget snæver og der er brug for mindre plads at spænde de grader som henholdsvis 6 kant og 40 kant byder :)
Nøglen med de 40 kan flyttes ned til 9 grader pr. spændtag, og nøglen med 6 er min. bevægelse jo 60 grader.
Mvh David.

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #18 Dato: Februar 04, 2015, 18:23:20 »
Hans : Ja jeg har lånt nøglen, men ikke på ubestemt tid og den er lånt i udlandet, derfor smutter jeg ikke bare lige rundt om hjørnet for at hente den igen når jeg får brug for den, jeg har 2 motorer og det er kun den ene jeg arbejder på lige nu.

PS : Jeg betaler gerne for at få noget lavet eller købte en original hvis jeg kunne finde en. ;)

Bjørn : Din løsning lyder slet ikke tosset, jeg kan faktisk godt finde på at gå efter den. Jeg har kigget meget på EBAY efter den pågældende nøgle og andet værktøj til min Hercules, men aldrig set en til salg, men ja, de andre er der næsten altid nogen af på EBAY

PS : Når du nu har noget P&W værktøj, har du så også en motor som den oprindelig passede på, f.eks. en sød lille R4360?  ;D

David : Du har fuldstændig ret i det med graderne og pladsen, og der er bestemt ikke meget plads skal jeg lige hilse og sige.
Du har også ret i at det kunne være et hyggeligt projekt at lave, men jeg kan godt overleve at jeg ikke kommer til at lave
dette stykke værktøj, der vil komme RIGTIG mange ting der både skal drejes og fræses til mit motor projekt senere hen.


Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #19 Dato: Februar 04, 2015, 19:30:42 »
Kan se at er andre der døjer med det samme. :)
Ideen er jo god, at anvende en møtrik som rømmenål. :D

http://bristol-hercules.co.uk/2013/11/13/cylinder-removal/

Fandt forøvrigt denne flotte animation af principperne i motoren.
Hold da op et stykke avanceret mekanik! :)

https://www.youtube.com/watch?v=_vrvep_YOio

Super fedt projekt du har gang i!

« Senest Redigeret: Februar 04, 2015, 19:42:30 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #20 Dato: Februar 04, 2015, 20:06:33 »
Hej Søren

jeg har set hvordan de har lavet deres værktøj, den metode er selvfølgelig også en mulighed,
men jeg kan nu bedre li metoderne der er snakket om her.

Jeg elsker at rode med sådan noget, jeg kunne simpelthen ikke lade være med at købe dem.
Konen ryster stadigvæk på hovedet og stopper jo nok aldrig.  ;D


ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #21 Dato: Februar 05, 2015, 07:07:32 »
Konen ryster stadigvæk på hovedet og stopper jo nok aldrig.  ;D
Monter den første du har klar på båden, så skal hun nok blive glad, når hun ikke længere skal ro ;)

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #22 Dato: Februar 06, 2015, 13:40:42 »
Det har du nok fuldstændig ret i Erling, men jeg vil nu nok blive træt af at hente benzin til den hele tiden  :o
og hun vil jo så heller ikke få den samme motion som før, man bliver jo nød til at tænke på helbredet også. ::)