Forfatter Emne: Fremstilling af special nøgle  (Læst 9665 gange)

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Fremstilling af special nøgle
« Dato: Februar 01, 2015, 19:33:11 »
Som overskriften siger så ønsker jeg noget input angående Fremstilling af en speciel nøgle.

Jeg har denne cylindre nøgle som jeg ønsker en kopi af, da det er en jeg har lånt i udlandet og jeg ønsker min egen.

Jeg har vedhæftet et billede af hele nøglen, samt et nærbillede af nøglen samt møtrikken den passer på.
Møtrikken har 40 stråler, den måler 17.2 mm. i diameter "på tænderne" og 16.66 mm. i diameter "imellem tænderne."

Selve nøglen måler Ca. 17.5 mm. imellem tænderne. (svarende til "på tænderne" på møtrikken) så Ca. 3/10 slup.

Håber på at der er nogle af jer kloge hoveder herinde på forummet, der har en eller flere ideer om,
hvordan man kan lave eller få lavet en sådan nøgle.  ;D

Mvh.
Elneff

David

  • Gæst
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #1 Dato: Februar 01, 2015, 21:04:55 »
Ku man ikke tilvirke en eksisterende ringnøgle. Etv bruge den firkantede ende af en topnøgle.
Feks. tage en passende nøgle, varme den blød, påhæfte et rør, sætte den i en drejebænk, dreje ud til mindste dia. og stikke strålerne ud med et tilpasset toolbit stål ved hjælp af tværslædens frem bevægelse, og varme og køle igen.
Resten af nøglens form vil jo nok ku svejses op.
Mvh David.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #2 Dato: Februar 01, 2015, 23:33:50 »
Det er jo i princippet bare en indvendig fortandding med 40 tænder så tag et passende stykke stål og lav den selv hvis du har et delehoved.Eller gør som David foreslår.

Mvh Jørgen.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #3 Dato: Februar 02, 2015, 10:13:27 »
Sig mig der hvor du har lånt en, kan de ikke sige hvor den er købt.
En anden muligher er om du kan lave en ny møtrik som har en sekskant
Hans

David

  • Gæst
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #4 Dato: Februar 03, 2015, 12:13:50 »
P.S.
Mærkeligt som det samme billede tager sig helt forskelligt ud.
Så først billedet af omtalte nøgle på smartfone og siden på pc, og mærkeligt at samme billede kan se så forskelligt ud ??? Nøglen har helt anden form når den ses på IPhone.
David

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #5 Dato: Februar 03, 2015, 18:54:22 »
Tak for input  :)

Det nøglen skal bruges til er denne lille motor ;D den er fra 1954 og værktøjet er ikke blevet lavet meget senere.
tro mig jeg har søgt i øst og i vest, selv i nord og syd, sågar har jeg snakket med folk på den anden side af jordkloden,
men intet sted har jeg fundet et eksemplar som jeg kan købe. :-(

De forslag der er kommet vil formentlig jo kunne virke, så det kan godt være at jeg prøver det.  :)

Er det noget som kan gnistes. ?

Mvh.
Elneff

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #6 Dato: Februar 03, 2015, 18:58:34 »
Alt kan da gnistes. :) Men en anden ide, kunne være en topnøgle. Inden i de lidt bedre, der er der også
denne fine fortanding. Måske den kan tilpasses?
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

David

  • Gæst
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #7 Dato: Februar 03, 2015, 20:45:12 »
Hold op en fin gammel motor :) har altid elsket stjernemotorer...
Så og HØRTE en, blive basket af, til traktortræk engang, og fuck, der er musik og kræfter i den...LARM på den helt vidunderlige måde...

Ang. nøglen, så giver det mening med den fine fortanding og den krumme krop på nøglen... (skabt til trange steder og korte arbejds tag)...
Held og lykke med motoren :)


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #8 Dato: Februar 03, 2015, 21:04:33 »
Hvem har dog skruet det monstrum sammen og hvor gammel er den?

OG - hvorfor kom jeg lige til at tænke på Hans´s "røvskubbere". ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #9 Dato: Februar 03, 2015, 22:33:22 »
Pas nu på sådan en trailer må kun køre 70 km. og der er kommet nye foto vogne
Hans

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #10 Dato: Februar 03, 2015, 23:35:05 »
Motoren er en Bristol Hercules 264 fra en Vickers Varsity, den er fra en gang midt i halvtredserne, ydelsen sølle 1950 hypper.
Den er ikke topventileret som normale 4takts motorer, derimod har den det som englænderne kalder for sleeve valvet.
Jeg har haft motoren og dens søster i nogle år, skruet på den ene i ny og næ, jeg slapper så dejligt af med det,
konen fatter det simpelthen ikke, men det er der nok ikke så mange koner der gør.  ;D

Hans : jeg passede meget på med at ikke køre for stærkt på vej hjem, og den var forsvarligt surret fast, en anden ting var vægten,
den vægt jeg gik ud fra, fandt jeg ud af ikke passede, 500 kg mere end først antaget, godt at man ikke blev stoppet.  ::)

David : Jeg har det på samme måde som du, jeg elsker også stjernemotorer så da chancen  bød sig, så købte jeg.  ;D

Søren : jeg har aldrig set en topnøgle med så fin en fortanding, findes de ?

Lige et billede der viser de tandhjul der får cylinder foringerne til at bevæge sig.



Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #11 Dato: Februar 04, 2015, 07:29:36 »
Jeg ser lidt den yderste yderste del af en skraldenøgle for mig, men mon ikke der skal mere end et mirakel til, for lige at finde noget der passer.
Løsningen må være et stikstål, men dit Pedersen delehoved er vist for stort til at du kan anbringe det på Emcoen. Så hvis ikke du kan vente på, at fræseren kommer op at køre, så kan du jo lave en "Frylund løsning" på drejebænken som på fotoet. En papskive med 40 streger er ret let at lave.

Nu gav du jo ligesom selv bolden op i en anden tråd ;) Må man spørge, hvad du måtte bløde for en million tandhjul og 28 cylindre, når det er samlet i to Hercules motorer?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #12 Dato: Februar 04, 2015, 10:41:25 »
Den løsning som Frylund har brugt vil også virke, den havde jeg slet ikke tænkt på. ::)
Jeg har det sådan at, Pedersen delehovedet skal ikke op på Emcoen, det er lige før at den vil fordoble sin vægt.  :)

Men jeg har ikke så travlt med det lige nu, da jeg har den nøgle jeg har lånt, jeg vil bare gerne
have en lavet til mig selv, lige nu samler jeg ideer sammen, så ser jeg til hvilke jeg går efter.  :)
Jeg kunne selvfølgelig gøre som Hans foreslår, at skifte møtrikkerne, men jeg vil gerne beholde dem så original som muligt.

Selvfølgelig må du spørge om prisen  ;) selve motorerne var billige, 150£ stykket + fragt fra UK til DK, samlet pris Ca. 9000 kr.
De viste sig desværre at være i dårligere stand end først antaget, MEN sådan er det nogle gange når man køber ubeset.

Sometime you win sometime you lose.  ;)

PS : Det skal nærmest være lidt af et mirakel at finde noget der bare lige passer, hvis det ikke er lavet til formålet.

 

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #13 Dato: Februar 04, 2015, 11:49:48 »
Har du prøvet at kontakte https://en.wikipedia.org/wiki/National_Museum_of_Flight
Det kan da være, at de kan hjælpe dig.

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Fremstilling af special nøgle
« Svar #14 Dato: Februar 04, 2015, 12:32:27 »
Hej Erling

Dette museum har jeg ikke haft kontakt med tideliger.
jeg har lige sendt dem en mail med en forespørgsel, så må jeg se hvad de siger. mange tak for linket :-)