Forfatter Emne: boxford drejebænk, mangler lidt dele  (Læst 10806 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #15 Dato: Januar 31, 2015, 19:42:20 »
Et M12 gevind er med 1.75mm stigning, så du skal bruge et 50 tands tandhjul som hjul G, og bruge indstilling B

Det 80 tands er et mellemhjul, så det har ikke nogen betydning, at det er et 90 tands, det ændre intet.

Mange tak Jens!

Nu da jeg fik kigget lidt på det 80/90Tands hjul, kan jeg godt se logikken i det :)

Nu er der rykket lidt rundt på hjulene, og jeg kan nu slå det ønskede gevind. :)

fortsat god weekend.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #16 Dato: Februar 02, 2015, 16:20:08 »
Må man stille et tillægsspørgsmål? Hvis nu jeg skulle få en Boxford engang ;D

Jeg har kikket lidt på billedet af gevindtabellen. Med et 20 + et 50 tands vekselhjul kan man lave de gevind der står i 2. lodrette række (sammen med 1,75) går jeg ud fra.
Til gengæld er de to hjul de eneste der er angivet.
Hvordan "dælen" laver man alle de andre gevind i tabellen?

Ja ja! Jeg ved godt at det hedder at "slå" et gevind. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #17 Dato: Februar 02, 2015, 16:32:46 »
Det er ikke så svært  :)

Prøv at se på billedet, der et nortongearkassen,  du justere på, mærket med rød cirkel på billedet-
(der er et "hul" ud for hver kolonne)
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #18 Dato: Februar 02, 2015, 17:11:57 »
AHA! ;) Tak - Jeg troede egentlig det krævede mange flere tandhjul, selv om man havde gearkasse på sådan en.
Hmmm! Jeg synes bedre og bedre om en boxford. Mere stabil, billigere tilbehør og du har 2 hk motor på den. Desværre er der ikke så mange, som både er metriske og med stor gennemboring.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #19 Dato: Februar 02, 2015, 20:14:36 »
Ja det er såmænd nemt nok at stille om til de forskellige stigninger, -og der er nok at vælge imellem :)


Du skriver om 2hk motor. - det har min nu ikke. Men ville meget gerne have en kraftigere en. - nogen der kan anbefale noget/nogen god opgradering?

Dog skal det siges at jeg synes den er sjov nok, og vil egentligt gerne holde den orginal. Det er jo trods alt kun til hobby brug :)
-skal der skrubdrejes større emner, så tager jeg det med på arbejde.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #20 Dato: Februar 02, 2015, 21:46:28 »
Vær opmærksom på, at det kun er de nyere der kan skære mm gevind, uden at bruge forskellige tandhjul.

En gammel svend som min, (den er fra 1966) er født med tomme gevind, som så til gengæld er nem at skifte, uden at bytte hjul.
Skal der skæres mm gevind, kræves det er konverteringssæt tandhjul, og der skal skiftes tandhjul, for næsten hver stigning der skal laves.

Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #21 Dato: Februar 03, 2015, 08:00:38 »
Vær opmærksom på, at det kun er de nyere der kan skære mm gevind, uden at bruge forskellige tandhjul.

En gammel svend som min, (den er fra 1966) er født med tomme gevind, som så til gengæld er nem at skifte, uden at bytte hjul.
Skal der skæres mm gevind, kræves det er konverteringssæt tandhjul, og der skal skiftes tandhjul, for næsten hver stigning der skal laves.

TAK! :) Så kan jeg jo med god samvittighed føle, at jeg da havde bare en "lille bitte" smule ret. 8) ;D ;D

Jeg må nu nok hellere holde mig til Emcoen, den gør det jo egentligt meget godt. En ældre engelsk / amerikansk bænk har bare noget mere "karma". Solid og enkel og først og fremmest uden en (usandsynlig  irriterende) bunke elektrisk virvar. Jeg har en lille Myford Super 7 stående også. Jeg bruger den ikke mere, men den er nu altså ret charmerende. :)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #22 Dato: December 28, 2015, 20:59:52 »
Nå men jeg har ikke haft held med at finde en brille til Boxforden, så jeg gik Jens i bedene, og lavede en selv.

Resultatet ses herunder.

Selve brillen er laser-skåret i 20mm jern, sammen med en bund og spændeklods.
Da brillen også skal bruges på en South Bend 9A, har jeg lavet den så den kan justeres i højden, da de har forskellig pinolhøjde. Dog har de samme 'sporvidde' :D
Men også for at der kan skæres en brille med enten større, eller mindre diameter til fremtidig brug, og det så vil være lettere kun at skifte dén del ud, og genbruge armene, og bunden.

Armene er lavet af kilestål, og selve glidefladen er bare et par std. kuglelejer.

Alle delene er bearbejdet på min søjleboremaskine (Arboga em825)
 

Måske det ikke er det smarteste design, men den virker faktisk ret godt :D

Tænkte andre kunne bruge ideen, og hvis der er nogle der kunne tænkte sig at få skåret lign til deres bænk, må de sige til. :)





mvh

« Senest Redigeret: December 28, 2015, 21:34:10 af RH »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #23 Dato: December 28, 2015, 21:34:37 »
Fin brille du har lavet flot arbejde, den ser dejlig stabil ud... :)
Husk altid at skille tingene ad.