Forfatter Emne: Koldsav eller båndsav?  (Læst 9731 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #15 Dato: September 22, 2014, 06:04:18 »
Hold da op! en masse gode råd - tak skal I have :)

Hovedvægten ligger vist på, at en båndsav er den bedste aflastning for mine armmuskler ;D.

De ser nu også ud til at kunne findes til meget overkommelige priser, både med hydraulik og kølevand. Oven i købet et flytbart køleanlæg, så jeg også kan bruge det på drejebænk og fræser. :)

Mange af dem, som har de to ting, ser helt ens ud. Styr osv. passer fra den ene til den anden, og de bruger samme bånd, så det er næsten kun navnet der er forskelligt - og så lige hastigheden.
Med remskift går de generelt fra ca. 20 til ca. 65 m/min,
Med gearkasse kører de lidt stærkere, fra ca. 40 til ca. 80 m/min.

Gearkasse ville være rart, men skal jeg gå efter de lave eller de hurtige hastigheder ?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #16 Dato: September 29, 2014, 12:05:40 »
Det er vel god pli at runde af, når en tråd har ført til et resultat, og alle jeres svar førte altså til, at skønheden nedenunder nu står i mit værksted.
Helt ærligt, så er den nok lidt større end hvad jeg først havde tænkt mig (Den var "dælme" heller ikke nem at få ud ind og ud fra bagenden af en Avensis ;D) Men den virker rigtig tilforladelig og solid, og alt på den er velholdt og i orden. Desuden fulgte der 5 spritnye bånd med, og et køleanlæg, som jeg har planer om at lave mobilt, så det kan flyttes mellem sav, drejebænk og fræser.
Desuden kom prisen (efter nogle dages forhandlinger :D) ned under hvad savbånd og køleanlæg ville koste nyt, og også under hvad mindre save i dårligere kvalitet sælges for. - Heldigvis er der da hjul under, så den kan køres ind i et hjørne, når den ikke er i brug. ;)
Den kan save 180 mm. Ø og det er overkill til mig, men den saver helt fantastisk.

Risikoen er selvfølgelig at overarmene svinder ind og at nedstrygeren ruster ;D
« Senest Redigeret: September 29, 2014, 12:10:45 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #17 Dato: September 29, 2014, 22:31:50 »
Det er en sav magen til den jeg har og den er bare rigtig god. Nu kan du prøve om du kan save en øldåse over
 http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=574.0
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #18 Dato: September 30, 2014, 06:24:58 »
Det er en sav magen til den jeg har og den er bare rigtig god. Nu kan du prøve om du kan save en øldåse over
 http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=574.0
Hans

Jeg har godt nok kikket dine billeder før Hans (mange gange) og jeg bliver lige grøn af misundelse hver gang – hold da k*** hvor er det flot!
Men nu kan jeg da godt se, at det er den samme sav. Jeg kan også se, at selv om jeg synes at min er velholdt, så skal jeg i gang med sandpapir og malerpensel.
Hvad bruger  du/I til at male maskiner med?  Er det ”Esbjerg maling” eller?

Ja! Jeg skal helt afgjort have testet den øldåse - sådan en kan man jo altid få brug for at save over. :D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #19 Dato: September 30, 2014, 17:22:02 »
Tak Ja nu har jeg ikke malet min sav ,men så meget andetJeg bruger Esbjerg maling. Husk at det er forarbejdet som giver slut resultatet
Først skal du have gammel skidt og kanel af og det gør du med rensebenzin. Stå i friluft og brug hansker.
Så akal det slibes og to gange grunder og mellem slibes og to gange maling
Hvis du vil gøre det rigtig godt så brug  to kompinent autolak, men det har jeg nu ikke gjort
Husk at gøre saven ren hver gang den har været brugt for det der skære olie opløser maling
Hans

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #20 Dato: September 30, 2014, 17:25:01 »
Ps jeg har sat 4 hjul på så er det nemer at flytte rundt med
Hans