Forfatter Emne: Universalplatte?  (Læst 13038 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Universalplatte?
« Dato: September 09, 2014, 12:52:25 »
Jeg starter en ny tråd, selv om det er lidt udledt af Hanses ”Brug for lidt erfaring.”

Jeg har et virvar af toolbits og loddestål som er købt billigt på Ebay, og jeg er mildest talt ikke god til at holde nogen af dem skarpe.

Derfor ville jeg gerne udskifte/supplere med et sæt plattestål. 4 - 5 – 6 stk. til det mest almindelige. Jeg har læst både herinde og mange andre steder om platter, og hold da op for en jungle – efter 10 min. kører jeg totalt fast i bogstaver og numre. (Findes der en overskuelig oversigt som starter i gulvplan?)

Der findes nok ingen ”universalplatte” som kan alt, men jeg ville gerne nøjes med en ”facon” som kan bruges i alle stål, og så bare i een udførelse til stål (Helst både skrub og slet) og så en tilsvarende til messing og alu.

Stadig så er min bænk er nok i ”legetøjs størrelse” for mange af jer (max 16 mm stål) så jeg kikker efter noget i en mellemprisklasse. Egentlig er jeg ked af selv at stille forslag, fordi jeg hellere vil høre jeres, men jeg har f.eks kikket på dette her: http://www.ebay.co.uk/itm/Set-of-16-MM-Glanze-DCMT-Mini-Indexable-Lathe-Tools-/300525196017?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item45f8b292f1
Der findes også set med CCMT platter. F.eks dette http://www.vcfyn.dk/147/153&product_id=1600 fra VC Fyn. Beskrivelsen lyder jo vældig godt.

Jeg ved godt, at der har været flere lignende spørgsmål herinde, og når jeg ikke rigtigt har fundet et svar, kan det jo være fordi det ikke findes.

Mvh. Tommy
« Senest Redigeret: September 09, 2014, 12:56:13 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Universalplatte?
« Svar #1 Dato: September 09, 2014, 14:03:43 »
Jeg bruger næsten udelukkende DCMT platter, har dem dog i to størrelser (11 0g 7mm), de mindste til de små udborestål.
Jeg har næseradiuser i 0,2 0,4 og 0,8 mm, men det er mest 0,4mm jeg bruger.
Jeg har nogle SECO ubelagte med slebne spånbrydere, de er gode til nylon, messing, og aluminium.
Men de Mitsubishi NX99 er nu også ganske gode i aluminium.

En anden mulighed kunne jo være VNMG, som er en negativ platte med 6 skær på hver platte.
Dog synes jeg ikke den er så velskærende som DCMT.

Jeg har en lille Boxford drejebænk, og bruger også stål med 16mm skaft.
Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Universalplatte?
« Svar #2 Dato: September 09, 2014, 16:22:45 »
de er dyre - men de "gamle" slebne Komet trigon platter skar fantastisk -
de billige u-slebne, sintrede skær er som regel ikke første-valg når det er prototyper
& små-reparation det handler om - som regel er der slet ikke emner nok til at optimere antallet
af skrub-overløb og størrelsen på sletspånen - -  ;) der skal pasningen OG overfladen sidde i skabet
første gang - -

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #3 Dato: September 09, 2014, 19:19:38 »
Pyh ha! Så myldrer fremmedordene ud af junglen igen :)

Negativ platte, slebet skær, sintret skær, Komet Trigon. ???

Nu behøver jeg jo ikke købe i sæt, men de fleste sæt med CCMT platter som jeg har set, er som regel på 7 eller flere stål, så man har forskellige vinkler at vælge imellem. F.eks: http://www.ebay.co.uk/itm/Glanze-Premium-Set-of-7-Indexable-Lathe-Tools-16-mm-Best-Quality-from-Chronos-/301110107842?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item461b8f9ec2
Med DCMT  er det ofte kun 4 stk og altså kun en vinkel til hver retning. Er det fordi DCMT platterne er mere universale?

Jeg har set på nogle sæt med trekantede platter, men det har mest været noget meget billigt, så det troede jeg egentligt ikke duede. Det er så åbenbart forkert, hvis man bruger de rigtige platter.
Når du omtaler Trigon Komet platterne i datid, er det så fordi de ikke fås mere? Og hvis de gør, hvordan "Dælen" finder jeg så nogen stål de passer i. Det er vel ikke nok, at det er til en trekantet platte.
Er det samme stål, som til den VNMG platte Jens henviser til?

Og endelig: Alle almindelige mm gevind er på 60*. Skal der forskellige platter til hver stigning, eller er det bare et spørgsmål om dybde?
Det troede jeg egentligt, men det her forvirrer mig lidt: http://www.ebay.co.uk/itm/Set-of-Metric-Internal-Lathe-Threading-Tools-16mm-Shank-/270292113705?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item3eeeaa5929

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Universalplatte?
« Svar #4 Dato: September 09, 2014, 21:01:14 »
du kan købe Komet's drejestål endnu - tror det stadig er Herstad der forhandler dem -
typen hedder "unisix" og en alm. sidestålholder "PM" - de har dem i også 16/16 skaft
 - - og de var pissedyre dengang jeg købte dem i større mængder - men prisen værd
(og det er Komet's egen type - ikke et ISO-skær - ISO skær passer i ISO holdere, uanset fabrikat)
alle metriske og unified (us norm) gevind har 60 gr. topvinkel - men også en affladning i bunden
der er afhængig af stigningen -(se gevindsektionen f.eks hos coromant) derfor har hver stigning sit skær,
og de platter du ser på der laver også fladen på toppen af gængerne ved slet-overløbet

sintrede skær er det absolut billigste - de er lige ud af formen  - de er aldrig ligeså ensartede og ligeså skarpe som slebne platter -
mange fabrikater laver nu slebne "alu-geometrier" de er skarpe nok til at kunne det meste -også i stål - (med let hånd  ;))
 og plejer at være til at komme i nærheden af - prismæssigt

« Senest Redigeret: September 09, 2014, 21:10:56 af Bjørn H »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Universalplatte?
« Svar #5 Dato: September 09, 2014, 22:38:14 »
Til Tommi: Til gevind har jeg altid brugt toool stål som jeg har slebet til 55 og 60 Det tager noget tid at slibe dem, men de kan holde længe hvis man ikke køre i mod, man bruger en slibe lære som kan købes for en billig penge.
Hans

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Universalplatte?
« Svar #6 Dato: September 10, 2014, 13:24:55 »
Og endelig: Alle almindelige mm gevind er på 60*. Skal der forskellige platter til hver stigning, eller er det bare et spørgsmål om dybde?
Det kommer an på hvor "rigtigt" gevindet skal være.
Hvis du blot laver et spor med et 60° stål får du et gevind med en spids vinkel i toppen. Sporet bliver rundt i bunden, svarende til den lille runding du kan slibe stålet med.
Toppen kan du tage af til slut, så gevindet kommer ned i den rigtige højde.
En platte til at skære gevind (dit nederste link) er slebet, så den både laver rund bund og top.
Hver stigning har forskellig dybde. Derfor skal der til hver enkelt stigning bruges en bestemt platte, der har det helt rigtige mål.
Jeg har anskaffet det tilsvarende sæt til udvendigt gevind, og det laver prof-udseende gevind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #7 Dato: September 10, 2014, 16:57:28 »
Tak for alle svarene :D

Gevindplatte / holdere er nu nok heller ikke det første jeg skal ud og købe.
Jeg tror jeg starter beskedent med et sæt højre, venstre til DCMT og så forsøger mig lidt frem med dem.
Så kan jeg skifte eller supplere alt efter hvordan det går. ;)

Jeg må vel for F... da også kunne lære at slibe stål - det ser så nemt ud på Youtube. ::)

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #8 Dato: September 11, 2014, 09:51:04 »
Nå ja! Så måske lige et sidste spørgsmål :)

Jeg ved egentlig ikke, hvorfor jeg har set mig varm på "Glanze" stålholderne fra England. Er der nogen, der har erfaring med dem?
Eller måske med  dem Net2l manden sælger?

Begge er i en fornuftig prisklasse, og med de begrænsede kræfter min bænk har, forestiller jeg mig at kvaliteten er OK. hvis jeg bruger 16 mm. (Den er beregnet/opgivet til 12 mm. i manualen)
Jeg kan godt have 20 mm, men ikke i en holder - så skal de i hvert fald fræses ned.

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Universalplatte?
« Svar #9 Dato: September 11, 2014, 11:58:11 »
Hvis din stålholder er beregnet til 12 mm stål, er afstanden fra bunden af stålet til centerlinjen på bænken (= den højde skæret er i) 12 mm.
Selv om din holder kan tage et 16 mm højt stål, så skal der alligevel fræses af bunden på det, ellers kommer skæret til at sidde 4 mm over centerlinjen.

Det du opnår ved at købe 16 mm stålholdere er, at holderen bliver bredere (og dermed lidt mere stiv) og at den typisk bruger større og kraftigere platter. Men du bliver nødt til at fræse de ekstra 4 mm af bunden på dem.

Når/hvis du fræser 4 mm af bunden, så lad den sidste cm i spidsen holde sin tykkelse. Den stritter alligevel altid ud fra stålholderen, så der er ingen grund til at lave den tyndere.


Bjørn H

  • Gæst
Sv: Universalplatte?
« Svar #10 Dato: September 11, 2014, 15:40:33 »
Når du vælger at fræse  vil du også hurtigt opdage om Glanze ER kvalitet eller ej - gode drejestål til vendeplatter er hærdet til
omkring 50 hrc - dvs.brug en hårdmetalfræser og let hånd på spåndybden ;)
Hvis du har en firkant stålholder med fast højde kan det betale sig at være meget præcis med højden -  sæt en klods et-eller-andet op i stålholderen og spænd "normalt" (som du ville spænde et drejestål) -
Sæt derefter en f.eks 6mm endefræser op i centrerpatronen og bor lidt ind i klodsen -
Så ka' du måle dig til resten - og sørg for at ramme  (og tjek diameteren på det hul du har markeret - en ø6 fræser borer ikke altid ø6) -det er pis-irriterende altid at sku' huske det stk. 0.1 folie når man spænder sit sidestål op - - -
« Senest Redigeret: September 11, 2014, 15:45:44 af Bjørn H »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #11 Dato: September 11, 2014, 16:29:27 »
De 12 mm. er det der står i bænkens manual. Jeg har 24 mm. fra fortsætterslæden til center, og der er 8 mm "bund" i den firkantholder jeg har (Original eller ej ??) så jeg kan fint køre med 16 mm. stål nu.
Jeg kan også købe 16 mm. hurtigskiftere med 8 mm. bund, så det kan lade sig gøre uden at fræse. Eller jeg kan lave dem selv. http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=1296.0

Det jeg tænkte på var mest, om jeg nødvendigvis skulle købe Seco eller lignende til spidsen af jetjager, eller om nogle havde erfaring med Glanze eller Net2l mandens stål i mellemprisklasse.
Indtil nu er det (bortset fra slibning :() gået fint med toolbits og nogle billige loddestål fra Ebay. De sidste er vel ikke voldsomt stive - men min bænk er som sagt heller ikke voldsomt stor/stærk.

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Universalplatte?
« Svar #12 Dato: September 11, 2014, 17:01:46 »
i det Glanze sæt du har linket til får du kun brug for 2 af værktøjerne - højre sidestål & udborestålet - resten kommer
med stor sandsynlighed til at ligge og lave ingenting - derfor kunne der være lidt fornuft i at finde noget
Seco, Iscar, Sandvik, Hertel ell. lign  til en positiv 80gr. platte CCMT etc. og så "nøjs" med to værktøjer
 - - -også  selvom de koster spidsen af en jetjager -

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #13 Dato: September 11, 2014, 17:40:07 »
i det Glanze sæt du har linket til får du kun brug for 2 af værktøjerne - højre sidestål & udborestålet - resten kommer
med stor sandsynlighed til at ligge og lave ingenting - derfor kunne der være lidt fornuft i at finde noget
Seco, Iscar, Sandvik, Hertel ell. lign  til en positiv 80gr. platte CCMT etc. og så "nøjs" med to værktøjer
 - - -også  selvom de koster spidsen af en jetjager -

OK! Jeg forstår godt budskabet: "Køb noget der dur for F***" ;D

Det svar er jeg også stødt på i andre lignende tråde herinde, så det må jeg nok hellere rette mig efter.

Tak for svar ;)

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Universalplatte?
« Svar #14 Dato: September 11, 2014, 19:00:21 »
Jeg synes bare CCMT fylder for meget, hvis man eks. skal dreje en emne med lille diameter, og bruger pinol.
Man kan heller ikke så godt, lave  lave neddyk, og rejfninger på "bagsiden"

Derfor kan jeg bedre lide DCMT platterne.



Husk altid at skille tingene ad.