Forfatter Emne: Råd om fræserkøb.  (Læst 9870 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #15 Dato: August 06, 2014, 17:04:55 »
Du burde kunne finde en fræse søjle til omkring 1000 kr, skruestik og fræsere, kan du jo bruge hvis du får en "rigtig" fræser på et tidspunkt-
Ofte er det fordelagtigt at handle i England, selv portoen er rimelig.
Her har de lidt af hvert, har handlet der en enkelt gang, og var godt tilfreds.
http://www.rdgtools.co.uk/

Eller er der jo E-bay
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xvertical+slide&_nkw=vertical+slide&_sacat=0&_from=R40
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #16 Dato: August 06, 2014, 22:30:11 »
Her er noget på tilbud hvis du en dag kommer til fyn
http://www.vcfyn.dk/115/124&product_id=1675
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #17 Dato: August 07, 2014, 09:25:47 »
Her er noget på tilbud hvis du en dag kommer til fyn
http://www.vcfyn.dk/115/124&product_id=1675
Hans

Hej Hans.

Jamen den har jeg skam også kikket på (I hele juli kunne den endda købes lidt billigere hos AJ)

Den er lavet i Østen og sælges under et Europæisk navn lige som Scantool.

Den er væsentligt mindre og svagere og billigere end den Scantool 40BK, som jeg har kikket på.

Jeg droppede den, dels fordi den som sagt er mindre og så har den elektronisk hastighedsregulering, hvor jeg nok føler mig mere tryg ved en gearkasse, og så virker den kort og godt mere "kinesisk" på mig.

Mener du, at den er bedre end scantoolen?

Mvh Tommy

Edit: Nå den med gearet må jeg nok tage i mig igen. Den har godt nok en gearkasse og så bare noget elektronisk hastighedsudlæsning. Hvis jeg forstår det rigtigt.






« Senest Redigeret: August 07, 2014, 11:16:46 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #18 Dato: August 07, 2014, 14:59:31 »
Hvis jeg må komme med et forslag. Så findes der en del AMU kurser forskellig steder i landet. De har end
3-4 ugers varighed, og der kan du lære en masse om fræsning og drejning, tilspænding, skærehastighed, platter og meget mere. Alt efter hvilken baggrund eller fagforening du kommer fra så er de gratis eller du skal betale lidt. Der syntes jeg du skulle starte, jeg har selv været der for år tilbage
Hane

David

  • Gæst
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #19 Dato: August 07, 2014, 18:03:35 »
Syntes at det er lidt synd at denne type debat/ spørgsmål, gerne ender med, at det skal være en kæmpe maskine for at være ok, selv om det ikke er det der bliver efterlyst.....som jeg ser det er selvlært vellært; så det med uddandelse er vist oss skudt over mål...
Det tilbagevendende og ikke afklarede spørgsmål er om Scantool's fræseren er noget bevendt????
Det er en simpel, enkel og ligetil bore/fræser og er ny/nyere til pengene....
Der findes kvalitets maskiner både til det store og det små, de store er ikke nødvendigvis bedre bare fordi de kan tage større emner, det afgørende er behovet....
Hvis der bliver købt rimeligt fornuftigt ind, kan den købte maskine jo sælges videre, til den tid; hvis behovet er der til....
Mvh David


j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #20 Dato: August 07, 2014, 18:30:58 »
Jeg er enig med David. Men mange af os der giver gode råd er i mange tilfælde gamle smede og maskinarbejdere og derfor ved vi også hvor irriterende det er at stå med noget grej der ikke kan klare den opgave man står med enten fordi det er for spinkelt eller for småt så man skal stå og fedte med opgaven, så vi er vel lidt miljøskadet. Om Scantools maskine og andre kinesere er god eller dårlig er vel et spørgsmål om hvilke forventninger man har til maskinen.
Men et AMU kursus vil jeg mene er en rigtig god ting hvis man slet ingen erfaring har til fræsning og drejning,selvlært er vellært hvis du ikke har mistet en finger eller to undervejs.

Mvh.Jørgen.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #21 Dato: August 07, 2014, 19:56:56 »
En eller anden form for kursus er da absolut en mulighed - man kan let blive endnu mere forvirret af at læse på internettet ;)

Nå! Men Scantoolen blev solgt til en anden, så nu tilbage til start. ;D

Når jeg kikker tilbage i de ældre tråde, så har David nok ret. Det ER sgu svært at få at vide om noget dur, hvis det vejer mindre end en ton. ;) Men klart nok - som J-Håndstad siger, så bliver de fleste råd jo givet af smede og maskinarbejdere (og tak for det :)) og i deres øjne dur så noget legetøj sikkert ikke til noget som helst.

Det jeg gerne ville vide, det var Scantoolen, som jo da er dansk forhandlet, er bedre end en hvilken som helst 5000 kroners kramasiang maskine fra Kina.
Jeg blev lidt bange for den, fordi alle andre løsninger åbenbart var bedre, men noget egentligt svar fik jeg ikke.

Det er ABSOLUT INGEN KRITIK af dem som svarede mig, og jeg er taknemlig for svarene. Det undrer mig bare lidt, at folk som har lidt kendskab eller erfaring med mindre fræsere hverken svarede i min eller andre tråde.

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #22 Dato: August 08, 2014, 15:39:21 »
Det sker ofte at en tråd løber lidt af sporet, men så længe indlægene er i "trådens ånd" går det nok.

Nu er der jo forskeld på om man vil have et hobbyværksted eller et maskinværksted.
De fleste her har nok et hobbyværksted og det afspejler sig naturligvis i maskinernes størrelse og kvalitet. I mit hobby værksted står der som bekendt en Kina drejebænk med en fræseslæde og den opfylder til fulde mit behov.
Jeg vil påstå at jeg kan dreje emner lige så nøjagtig som andre kan på f.eks en Mazak til 300.000 kr. det hele er et spørgsmål om hvor god man er til sit håndværk og hvor meget tid man kan bruge på opgaven.

Så Tommy finder du en god Kina fræser skal du ikke være bange for at købe den, det er en bedre løsning end fræse slæde til drejebænken.
« Senest Redigeret: August 08, 2014, 15:41:15 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #23 Dato: August 08, 2014, 15:48:50 »
Det er en sjov debat, om hvorvidt man skal købe en brugt industri maskine eller en ny kinøjser.

Der er for og imod begge dele, men hvis jeg må give min mening til kende, så er den som følger.

Man skal tænke over hvad man ønsker at bearbejde, træ, plast alu og måske lidt messing ind i mellem, jamen så ER en kinesermaskine sikkert helt fin. Men skal du for eksempel skrubbe en hel masse materiale væk fordi at dit råemne er stort fordi det var hvad der nu var til rådighed, så er det knapt så fedt at skulle fedte rundt med 40-50 overløb med 0.5-1 mm

Ligeledes skal man tænke på at man kan lave små emner på en stor maskine, men man kan sjællent lave store ting på en lille maskine (det samme gør sig gældende for skruestikken)

Hvad får man med af værktøj? skal man til en kineser eller en industri maskine for eksempel ud og købe værktøj til kan det godt vise sig at blive noget af en udskrivning (og til visse gamle industrimaskiner også svært at finde)

Det sagt, så findes der helt sikkert brugbare kinesermaskiner, og der findes også brugte industrimaskiner der er til at betale og som ikke vejer en krig :-)

Det bedste forslag er at kigge lidt på hvad der findes til salg på DBA og G&G og andre steder, og så smide et link herinde og høre lidt om hvad folk syntes.

Har selv en Weiler lz300 drejebænk og en schaublin 13 fræser med digital udlæsning. (de står mig i 25 af de store)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #24 Dato: August 08, 2014, 21:00:47 »
De sidste to indlæg er vist en meget god afrunding i.t.v.

Jeg har ikke så travlt, så jeg skal såmænd nok finde noget, der passer i mit hobbyværksted, enten nu det bliver en kineser eller ej.

Bjarne - en Schaublin 13 er også på ønskelisten. Den har nok max-størrelse af hvad jeg uden for store problemer kan få plads til, og den vejer nogenlunde acceptable 700 kg.
De hænger bare ikke på træer, og hvis ikke du har haft sættet i mange år, så tror jeg da, at du har gjort et kup.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #25 Dato: August 10, 2014, 22:19:32 »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #26 Dato: August 20, 2014, 11:33:26 »
Kan det her bruges det er tros alt ikke så gammel
http://www.metal-supply.dk/machine/view/84437/linmac_universal_bore_fraesemaskine_type_md930

Tak for linket Hans.

Nu har jeg set sådan en i drift på et lokalt maskinværksted. Det havde været lækkert med digitaludlæsningen (Det var der ikke på den jeg så) men den virker altså meget "kinesisk" (svært at forklare, men den virker ikke stabil eller solid) og de bruger den da også kun som boremaskine. Hovedet kan ikke tiltes, der er ingen bolt gennem spindlen til fastspænding af værktøj, og så har den elektronisk hastighed i stedet for en gearkasse (Som jeg føler mig mere tryg ved).

Samtidig dukkede der så en Scantool 40BKS op. På mig virker den helt anderledes solid og stabil. Bolt gennem spindlen, tiltbart hoved, 2 hk motor og gearkasse. Enkel og nem at finde ud af, og efter den smule jeg så den i aktion, er jeg sikker på at den kan alt det jeg nogensinde får brug og meget mere til.

Så den har jeg altså købt ;D ;D ;D  i øvrigt sammen med en hel masse andet. Der skal nok komme nogle billeder, når jeg får den hjem og installeret - og senere med garanti også en masse dumme spørgsmål.

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.