Forfatter Emne: Råd om fræserkøb.  (Læst 9871 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Råd om fræserkøb.
« Dato: August 05, 2014, 18:55:32 »
Hej  (Sådan et lille forsigtigt et :))

Spritny her, men har da læst en del som gæst på dette superforum.

Jeg er HELT uden erfaringer, men arbejde i jern har altid fascineret mig. Så efter lidt for tidlig pensionering, købte jeg en drejebænk, fordi tiden skal gå med noget sjovt.
Nu har jeg så fundet ud af, at sådan én faktisk ikke er rigtig sjov uden en fræser, og det mangler jeg noget hjælp og nogle råd til. Jeg kan jo se, at jeg ikke er den første ;)

Drejebænken er en Emco Maximat 11.
Og hvad det skal bruges til ??? Tjaeh! Det er vel noget med skøre påfund, som kun er begrænset af fantasien. Det er der jo mange gode eksempler på herinde :D og hvis jeg skal stræbe lidt højt, så er der da gode ideer her: http://www.erik-bjerre.dk/Diverse_vaerktoej.html

Umiddelbart er valget mellem en Arboga 2508, som kan fås i bore/fræseversion inden for et rimeligt budget, ca. 15000 – men uden tilbehør/værktøj. Eller en Scantool 40BK til nogenlunde samme pris, men med en del tilbehør/værktøj.

Naturligvis er jeg også åben for andre ideer. En slæde på drejebænken er også overvejet, men jeg jeg kan ikke rigtigt veje for / imod. Alle råd og kommentarer modtages med tak.

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

David

  • Gæst
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #1 Dato: August 05, 2014, 20:05:33 »
Hej Tommy....
jeg her en lille drejebænk (Colchester student år 1964) og har oss haft fræser drømme, (og har og søger), og har da oss fået lavet købt og tilpasset en fræserslæde til bænken og den virker helt fint....
Men jeg syntes at det er lidt for bøvlet at skulle på og afmontere slæden når der skal lige skal fræses lidt og derefter afmontere igen for at kunne dreje...og det er oss lidt irriterende at emnet ikke ligger vandret men lodret.... Men det fungerer ellers fint, alt efter behov...
Dertil skal oss siges at min centerhøjde over tværslæde "kun"er 105 og tværbevægelsen er "kun" 175, så vidt jeg lige husker, og alene det har jo sine begrænsninger....
Jeg er nået dertil at jeg vil have mig en rigtig fræsemaskine og jagten er i gang....
Ved ikke hvad dit behov er, men til 15000.- sku det nok være muligt at finde, med lidt tålmodighed, den rigtigt fræser... Og den behøver ikke nødvendigvis at veje 1000 kg. eller
mere, for at være det rigtige for dig og dine emner...
Nogle vil nok mene at tunge industri maskiner er det eneste rigtige, men som jeg ser det er en god kvalitets maskine, passende til formålet "stor nok"....
Men opgaverne her det med at vokse, så hvis der bliver købt fornuftigt ind kan der jo sælges igen, og skiftes ud osv....
Mvh David


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #2 Dato: August 05, 2014, 20:08:02 »
Der er en Emco  fræsesøjle til salg på G&G, det kunne jo også være en mulighed, jeg mener den passer på din drejebænk.
Den står til 3200 kr


http://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/23916687-fraeser-soejle-for-drejebaenk

Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #3 Dato: August 05, 2014, 20:23:54 »
@Jens. Har set og overvejet den, også da den stod til 5500 ;). Desværre er den for lille til min Max. 11, og det er i øvrigt den lille model (langsom + få hastigheder). En søjle monteret på drejebænken virker heller ikke så tillidsvækkende, når man læser rundt omkring.

@ David. Rart med en "lidelsesfælde" ;D
Jeg forestiller mig også, at en slæde på drejebænken bliver for besværlig til mine evner (selv om det nok kunne laves dejligt billigt).
Pladsen forbyder en stor fræser. Så skal min veteranbil ud af garagen ;D og det sker ikke.
Er nok mest til Scantool 40BK, men ville gerne høre nogle meninger. Er den stabil nok?

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #4 Dato: August 06, 2014, 11:05:45 »
Tingene går sommetider stærkt, og nu er der altså også dukket en Emco FB2 op på fræserhimlen.

Den passer mig fint i størrelse, og Emco er umiddelbart en kvalitet, som jeg tror på. Dog er den både i kraft og kapacitet en del mindre end Scantool BK40.

Derfor ville det være RIGTIG dejligt at høre nogen meninger om Scantoolen. Er det en OK kvalitet eller skal jeg betragte den som en kineser?

Den er produceret i Østen, men det er der jo sådan set mange kvalitetsmaskiner der også er, og det er trods alt efter danske forskrifter.
Er der nogen, der har erfaringer med sådan en fætter? Eller med Emcoen for den sags skyld?

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #5 Dato: August 06, 2014, 12:02:25 »
Hvis jeg må komme med min mening her i debatten , og det har jeg vel lov til. Så lad være med at købe sådan noget, det er i mine øjn noget skrammel. Det er ikke stiv nok, det har ingen motorkraft , tilspænding er med håndkraft, det at kunne tage en halv mm i messing eller i alu er ikke godt nok, det bliver man træt af, og så er der kun utilfredshed og ærgrelser med det man laver, der til ønske om delehoved, rundbord og det er det slet ikke plads til. Værktøj er dyrt for det laves i små størrelser, hvor i mod de støre maskiner kan man ofte finde noget brugt til en billig penge. Mit bud kunne være denne her
 http://www.dba.dk/24138-oenskes-profiljerns/id-1000273607/
Men tænk dig om inden du smider penge efter noget
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #6 Dato: August 06, 2014, 12:36:53 »
Der er en Pedersen vp1, på dba, hvis du kan klemme den ind i værkstedet, kunne det jo være en ok løsning.
Den står til kr. 5000.-
http://www.dba.dk/metal-fraeser-fraeser-vp1/id-1007413062/
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #7 Dato: August 06, 2014, 13:10:44 »
Hej Hans

Ja selvfølgelig må du sige din mening. Det var jo lige det jeg bad om, så tak for det.

Jeg kan sagtens følge dig, og du har nok også ret. Det afhænger i mine øjne bare lidt af hvem man er.

Jeg er en uhjælpelig grøn amatør, og hvis jeg bliver præsenteret for sådan et "dyr" som du viser, så ser jeg et kæmpestort jernmonster, som jeg ikke aner, hvad jeg skal gøre ved, og i hvert fald slet ikke kan vurdere standen af - bortset fra at den sikkert er beskidt ;)
Dertil kommer så pladsproblemet, og at jeg heller ikke ville ane hvad jeg skulle kikke efter / spørge om, hvis jeg skulle finde brugt tilbehør.

Det er helt åbenbart, når man kikker sig omkring, at man får meget mere for pengene, når man køber professionelt grej, uanset om det nu er fræser eller drejebænk. Jeg synes bare ikke det passer til mig.
Til den pris jeg gav for min Emco drejebænk, kunne jeg sikkert også have fået en kæmpebænk, som kunne meget mere meget hurtigere. Hvis man altså havde rutinen til at bruge den. Jeg synes bænken passer fint til mig, selv om den nok er legetøj for andre - og jeg har været lykkelig for den instruktionsbog, som fulgte med den.

De fleste herinde kan nok styre en Harley Davidson - jeg skal lige have lært at mønstre en trehjulet cykel ;D

Jeg skal ikke bygge Storebæltsbroer, men forhåbentlig lave nogle sjove og anvendelige "småting". Det gør ikke noget, at det tager længere tid end med mere professionelt grej, men naturligvis vil jeg gerne have den bedste af de fræsere, som jeg nu synes, at jeg kan overskue.

"Gør det fuldt ud eller lad være!" er sådan set da et udmærket synspunkt. Jeg føler egentlig også, at jeg gør det fuldt ud, derfra hvor jeg befinder mig.

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #8 Dato: August 06, 2014, 13:28:30 »
Hej Jens

Jeg har kikket på den, men som jeg skrev til Hans, så virker den "skræmmende" stor.
Måske ikke så meget på grund af pladsen, for det var nok et spørgsmål om vilje - men hvad dælen skal jeg stille op med et kæmpe monster på 1,2 tons, som kigger ondt på mig ?

Men jeg må da indrømme, at jeg bliver lidt betænkelig ved mine planer. Er de virkelig så urealistiske?
Jeg synes jo, min drejebænk gør det rigtig godt til mit behov. Er det virkeligt umuligt at finde en fræser i en tilsvarende størrelse, som gør det samme?

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #9 Dato: August 06, 2014, 13:55:45 »
Hvad så med at købe en fræseslæde til drejebænken, de fås jo til rimelige penge, så kan du komme lidt i gang med at fræse.
Så kan du jo lære lidt om fræsningens mysterier, og så købe en rigtig fræser senere, hvis du får mod på det.
Husk altid at skille tingene ad.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #10 Dato: August 06, 2014, 14:44:34 »
Man kan også af og til finde et godt tilbud på ebay.

Hvad med denne her, den fylder ikke så meget:


http://www.ebay.de/itm/Deckel-Frasmaschine-FP-1-MODELL-1-12-/380930578288?pt=Industriemaschinen&hash=item58b13b5770


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #11 Dato: August 06, 2014, 14:51:57 »
Hvad så med at købe en fræseslæde til drejebænken, de fås jo til rimelige penge, så kan du komme lidt i gang med at fræse.
Så kan du jo lære lidt om fræsningens mysterier, og så købe en rigtig fræser senere, hvis du får mod på det.

Joh! Det har da også været med i overvejelserne. Du tænker vel på noget i stil med det "m_kilde" har lavet, som har været vist et par gang herinde.

Men "rimelige penge". Inden jeg har købt en slæde, en vinkel"dims" til at montere den på, en lille skruestik, spændetangstilbehør og lidt værktøj, er jeg så alligevel ikke ret tæt på de 15.000, som jeg skal betale for Scantoolen med så meget grej, at jeg i hvert fald kan komme godt i gang? Jeg vil tro, at det bliver svært at sælge, hvis det skal skiftes ud med en stor fræser.

Dertil kommer, at min drejebænk jo heller ikke er voldsomt stor, så hvor stabil er den til at fræse?

Men i hvert fald tak for svarene. De har givet stof til eftertanke.

PS. Du lappede ove med Ebay linket. Det må jeg lige kikke på herinde fra tænkeboksen. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #12 Dato: August 06, 2014, 15:06:30 »
Igen uden at have en dyt forstand på det jeg snakker om, så ligner den noget jeg kan klare.

Den står godt nok syd for München :) men nu har jeg i første omgang spurgt ham om "portoen".

Sådan helt seriøst, er det så en bedre løsning end den famøse Scantool, som jeg vist har set mig blind på?

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #13 Dato: August 06, 2014, 15:12:19 »
 ;D ;D ;D ;D ;D

Vi var vist begge lidt for hurtige. Det er et bygesæt til en model i skala 1:12

 ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Råd om fræserkøb.
« Svar #14 Dato: August 06, 2014, 15:32:06 »
He he! Jeg så sgu ikke engang, at beskeden om Ebay ikke var en del af snakken med Jens.

Det var så den ene gang, jeg gik efter kassen med kørnerprikker. Det sker ikke igen ;) Men joken var god :D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.