Forfatter Emne: Min drejebænk.  (Læst 12741 gange)

M_Olsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 63
    • M Olsen facebook side
Min drejebænk.
« Dato: Juni 21, 2014, 16:36:56 »
Syndens da lige i skal se min fantastiske lille drejebæk:

Køping fra 1937
Drejelængde 1500mm



Hvis der nogen der ved noget om sådan nogen drejebænke må de gerne sige til

M Olsen
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Min drejebænk.
« Svar #1 Dato: Juni 21, 2014, 18:45:25 »
Kender ikke bænken, men den ser da rigtig godt ud, og med noget af en klo. har du en treklo til den også?

Jeg kan da godt forstå at du kikke på nogle kraftige drejestål, så det er sådan en krabat til drejebænk du har. ;D

Og godt at se den er smurt godt ind i olie, så alt står blankt og fint.
« Senest Redigeret: Juni 21, 2014, 18:47:16 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

M_Olsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 63
    • M Olsen facebook side
Sv: Min drejebænk.
« Svar #2 Dato: Juni 21, 2014, 22:34:46 »
Kender ikke bænken, men den ser da rigtig godt ud, og med noget af en klo. har du en treklo til den også?

Jeg kan da godt forstå at du kikke på nogle kraftige drejestål, så det er sådan en krabat til drejebænk du har. ;D

Og godt at se den er smurt godt ind i olie, så alt står blankt og fint.

Ja har en normal størrelse treklo til den også men skulle bruge den store bag plade til at rette nogen bil hjul op af. Men har også problemer at min 3 klo ikke løber helt lige den kunne nok godt bruge en gang udboring.

Ønsker mig også en mere hånterlig fireklo men der skal jeg lige finde ud af og lave en holder til den skal lige lære og lave gevind på drejebænken 100% først inden jeg begynder og lave et indvendigt 134mm gevind.

M Olsen
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

Hsoe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 24
Sv: Min drejebænk.
« Svar #3 Dato: Juni 23, 2014, 19:58:54 »

Det er en virkelig produktions bænk, jeg har selv arbejdet med arbejdet med sådan en,
men en senere årgang, i starten af 1960.
Med hensyn til udboring af kløerne, vil jeg mene at hårde kløer skal slibes, bløde kløer kan udbores.

Mvh hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Min drejebænk.
« Svar #4 Dato: Juni 23, 2014, 20:33:04 »
Ja slibning er vejen frem, når de hårde kløerne skal "bores" ud. Husk at bruge en form for spændering, og spænd samme vej som du spænder på som du gør på emnet.

Husk altid at skille tingene ad.

M_Olsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 63
    • M Olsen facebook side
Sv: Min drejebænk.
« Svar #5 Dato: Juni 23, 2014, 21:42:19 »
Det må jeg rode med i min 2 mdr. sommerferie fra maskinmester studiet.

Jeg vil poste nogen bilder her en af dagene hvad jeg går og brygger på værkstedet fortiden.

M Olsen
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

Hsoe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 24
Sv: Min drejebænk.
« Svar #6 Dato: Juni 24, 2014, 11:42:45 »
Med hensyn til udboring af kløer, start med at sikre,at kløer er monteret korrekt, kør dem ud
og monter i nummer række følge.
Hans

M_Olsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 63
    • M Olsen facebook side
Sv: Min drejebænk.
« Svar #7 Dato: August 16, 2014, 21:11:07 »
Så kom der nyt udstyr til værkstedet:



En Fritz Werner af ukendt model hvis nogen kan se det sig gerne til model skiltet mangler.

M Olsen
« Senest Redigeret: August 16, 2014, 22:38:23 af M_Olsen »
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: Min drejebænk.
« Svar #8 Dato: August 30, 2017, 16:02:56 »
Hej M Olsen jeg har set dit billed program det er ikke så lidt du roder med ,jeg har et problem med  en Wv transporter T5 årgang 2004 130 hk kørt 400000km den skyder smøreolie ind i kølvandet topstykket er nyt varmeveksleren er ny vandpumper er ny har du nogen forslag hvad det kan være, og eventuelt har du en anden motor det er en axd type der sidder i vognen.
Du må meget gerne ringe til mig på 20760753 Med venlig hilsen
Per Bærentzen
Per Bærentzen mobil 20760753