Forfatter Emne: Plasmaskærer  (Læst 10469 gange)


ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Plasmaskærer
« Svar #16 Dato: Juli 01, 2014, 14:26:15 »
Tak for linket, Hans.
Men det var nu mere et sp. om min svejsehjælm giver tilstrækkelig beskyttelse eller ej.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasmaskærer
« Svar #17 Dato: Juli 01, 2014, 15:08:40 »
Fin plasma skære du har fået dig, Og med et fornuftigt strømforbrug...

Det kan da godt være, lyset er mere skadeligt end det lige lader til.

Jeg har som nævnt brugt mørke sikkerhedsbriller, og ikke har problemer, heller ikke blevet "solskoldet" som jeg bliver hvis jeg svejser uden hjelm. (somme tider når jeg laver bil, hvor jeg så punkter, uden at se på svejselyset)

Jeg er mere bekymret over den røg, og sære lugt der kommer ud af det.

Sakset fra nettet (incl Google trans...)   ;D

Lysbuestråling give intense synlige og usynlige (ultraviolet og infrarødt) lys stråler, der kan brænde øjne og hud. Korrekt tøj beskytter din hud, men dine øjne har brug for den ekstra beskyttelse, som ansigtsskærm eller sikkerhedsbriller, udstyret med den rigtige linse skygge. For at bestemme den rigtige linse skygge, kontrollere maskinens strømstyrke evner og derefter konsultere figur 1 (jf. ANSI Z49.1 for skygge tal, der bruges med plasmaskæring over 80 ampere). For at beskytte andre mod flash og blænding, installere og vedligeholde godkendte skærme og barrierer i givet fald. Advar observatører inden den indleder en plasma bue.

Rense luften

Skæring metal producerer dampe og gasser, og vejrtrækning dem kan skabe sundhedsrisici. Hold dit hoved ud af røgen og ikke indånder dem. (Tip: For et bedre overblik over skærelysbuen, holde hovedet til den side af faklen ikke peer direkte over det.). Arbejd kun i et lukket rum, hvis det er godt ventileret, eller mens du bærer en luft åndedrætsværn og samtidig med andre ANSI krav.

« Senest Redigeret: Juli 01, 2014, 15:16:39 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasmaskærer
« Svar #18 Dato: Juli 01, 2014, 15:27:30 »
Søgte lidt på nettet, og styrke på svejseglas/ briller

Her et lille skema  sakset fra Esab
Så med 60 ampere skulle svejseglas 6 være nok.
Var lige ude at tjekke mine, sikkerhedsbriller, de har 5' er glas, så det må jo være perfekt til mine max 40 ampere..
(hvis du bruger læse briller, kender du så de plastik forstørrelsesglas, man kan få til svejse hjelmen, jeg synes de er fantastiske, fås fra 1+ til 2.5+ )

« Senest Redigeret: Juli 01, 2014, 16:40:37 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Plasmaskærer
« Svar #19 Dato: Juli 01, 2014, 17:09:00 »
Hvad ang røg, så hold dig fra så meget som muligt.. Det er det rene gift, der kommer.. Vis muligt brug så meget udrustning som muligt.
Ellers kan en friskluftmaske være en god idé, hved godt som hobby man ikke kommer til og skær i flere timer.. Men se og lugt til den røg der kommer, og man er ikke i tvivl :o

Til 6mm alu bruger jeg ca 70 amp og alm ilt for og få et pænt snit..

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Plasmaskærer
« Svar #20 Dato: Juli 09, 2014, 19:46:17 »
Så kom der lidt gang i den.
Jeg har ene mand navigeret det gamle svejsebord jeg engang for længe siden købte på en auktion ned i kælderen. Hvad er et hjem uden en gaffeltruck.
Jeg skulle bruge noget til den trekant, der lukker hullet inde ved det fjerneste hjørne, så jeg fik skåret ca 25 cm i et firkantrør, så ville den ikke mere. Spidsen var ødelagt.
Satte en ny spids på. Den døde i løbet af ingen tid.
Så fandt jeg langt om længe ud af, at min kompressor dels havde svært ved at holde trykket og dels havde svært ved at komme i gang igen.
Det sidste skyldes uden tvivl en dårlig start-kondensator (et lille skub til ventilatoren starter den), men det første?
Jeg gik på jagt efter en anden kompressor, og endte med en lille fin en fra Sanistål: https://www.sanistaal.com/da/produkter/vvs-og-va/tag-og-facade/vaerktoej-til-tag-og-facade/kompressorer/c-203287/1058726/flair-kompressor-2510,-1-cyl.aspx
Som nogen af de eneste oplyser Sanistål den effektive luftmængde. I dette tilfælde er den nominelle på 250l/min mens den effektive kun er 179 l/min. Plasmaskæreren kræver 160 l/min.
En anden god ting ved den er, at den kun har en tank på 10 l. Den er hurtigt oppe i tryk fra tom tank, og så kan det gå løs. Den har indbygget reduktionsventil, så det er let at få de ønskede 6-8 Bar - plasmaskærerens ventil sidder utilgængeligt og godt gemt på bagsiden. Den går jeg nu uden om.

Det første billede viser en prototype på en type holder, jeg skal have lavet en del af til trædrejejern. Jeg kunne jo lige så godt forsøge at lære at bruge skæreren på noget nyttigt.
Den er skåret skævt, sporene ender i hakker osv. men den er min, og jeg blev klogere på  arbejdet (og målene) af at lave den. Materialet er en stump af en opskåret kældertank, som først er blevet skåret, og derefter bukket.
På billede to kan man i baggrunden se de stumper firkantrør jeg spændte på pladen, for at have noget at støtte op ad. Jeg fandt ud af, at de er for høje. Den keramiske kegle rammer små 10 mm over pladen, og den afstand gør, at det mindste vip med håndtaget giver en fejl. Håndtaget er ca 50 mm højt, så på grund af vippeeffekten giver +- 2 mm kun et udslag på +- 0.4 mm, men det er jo også godt og grundigt indenfor det synlige område. Ved at lave en skabelon af en 3 mm plade kommer jeg ned på noget i retning af 1:20 i skævheder på grund af vaklen, så må øvelse klare resten.
En anden ting jeg er nået frem til er, at pladen, der skal skæres, skal være renset ordentligt af. Selv om de skriver i reklamerne, at man kan skære i stort set hvad som helst, så gælder det ikke malede flader. Jeg har stadig til gode at se, om rust er OK.
Det sidste problem jeg skal have løst er belysningen. Det kan være svært at se gennem svejsebrillerne, om der er skåret helt igennem. En eller anden form for underlys må kunne afhjælpe det problem. Det kunne fx. være en hvidmalet plade på gulvet, der er belyst fra en lampe, der er anbragt uden for sprøjte-zonen.
Selv om jeg er helt og aldeles nybegynder, så kan jeg allerede nu lave et betydeligt bedre snit med plasmaskæreren, end jeg nogen sinde har lavet med vinkelsliberen, og den fart den skærer med kan en vinkelsliber slet ikke komme i nærheden af. Det er et genialt stykke værktøj.

Martin: Hvad angår røg, så opdagede jeg ingen. Stod med en åben kælderdør og skar i stål, det er muligt at aluminium vil opføre sig anderledes. (Det kan jo også være de mange daglige cigaretter, der har snuppet lugtesansen).



« Senest Redigeret: Juli 10, 2014, 02:49:54 af ErlingSj »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasmaskærer
« Svar #21 Dato: Juli 09, 2014, 23:37:46 »
Dejligt du har fået gang i plasmaskæren :)
Du skriver den køre på 0.6 bar tryk, kan det passe, køre man ikke normalt 3-6 bar?


Jeg har lige skåren nogle meget rustne 2mm jern plader, med min plasmaskære, det var der ingen problemer med. Var ved at bygge min gamle røgovn lidt om, den har stået ubehandlet udendørs i + 10 år, så der var en del rust.
« Senest Redigeret: Juli 10, 2014, 03:36:21 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Plasmaskærer
« Svar #22 Dato: Juli 10, 2014, 02:50:26 »
Der skulle have stået 6-8 Bar. Jeg kunne nå at rette - tak.