Forfatter Emne: Plasmaskærer  (Læst 10462 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Plasmaskærer
« Dato: April 27, 2014, 00:51:11 »
Sådan en fætter er rykket helt i top på min ønskeliste efter at jeg har fået øjnene op for dens muligheder.
Men hvor stor skal den være?
Den skal primært skære strimler af en 3-4 mm tyk plade, men må også meget gene kunne skære en rund skive ud af 10 mm fladjern.
Fandt denne på den tyske ebay:
http://www.ebay.de/itm/STAHLWERK-PLASMASCHNEIDER-CUT-55-S-HF-INVERTER-Plasmaschneidgerat-14mm-/371049211889?pt=Schwei%C3%9F_L%C3%B6ttechnik&hash=item566441a7f1
Er der nogen, der kender mærket?

Jeg har også kigget på kombimaskiner med TIG-, elektrodesvejsning og plasmaskæring, men så vidt jeg kan se, skal der argon til for at TIG svejse, og det synes at være en ret dyr fornøjelse.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasmaskærer
« Svar #1 Dato: April 27, 2014, 01:59:09 »
Jeg kender ikke maskinen, men det er jo nok en Kina model, vær opmærksom på om den køre på 230 volt. og hvor mange ampere den bruger. (min bruger over 20 ampere, på 230 volt, ikke så smart)

Læs lidt her om min kineser plasma skære her
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=246.0
Jeg må nok indrømme det er yderst sjældent den er i brug..

Skal du have noget der virker, laver Hypertherm Powermax nogle helt fantastiske maskiner, desværre også ret kostbare.
Hvis du har god tid, så prøv at kikke det her igennem, det jeg er mest imponeret af, er brugen af plasmaskæren, som er en Powermax..
http://submarineboat.com/boat_building_log.htm
« Senest Redigeret: April 27, 2014, 02:04:15 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Plasmaskærer
« Svar #2 Dato: April 27, 2014, 11:26:13 »
Den trækker op til 16A på 1 fase, pris ca 3000 kr.
Modellen på 60A kører 16A på 3 faser, men så stiger prisen til lidt over 3600 kr.
Lige nu har jeg kun 13A siddende, men sikringen kan uden videre skiftes op til 20A, da alle kablerne er 2,5 mm².
På ebay angives den til at have en tysk producent (men han kan jo også få sine ting lavet i Kina).

Du skriver at du kun sjældent bruger din. Er det fordi der er mere egnede værktøjer til det du laver eller bare fordi du sjældent har noget at skære?


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasmaskærer
« Svar #3 Dato: April 27, 2014, 23:19:36 »
Er du sikker på den kun trækker 16 ampere, så må det jo være på 400 volt
Min 40 ampere plasmaskære bruger over 20 ampere på 240 volt, som jeg husker det har den en buespænding på 100 volt.
Var det mig ville jeg gå efter en 400 volts model, med 60 ampere.

Jeg havde regnet med at bruge plasmaskæren, i stedet for vinkelsliberen, men det synes jeg ikke den fungere godt nok til, så har kun brugt den til lidt skæring af rondeller.
Til tyndplade fungere den til gengæld rigtig fint, plader fra 1-3 mm går rigtig godt.
Jeg har på fornemmelsen at buespændingen er for lav, til de tykkere materialer.
Den skulle kunne skære 12 mm, jeg kan ikke skære mere end 10mm, og det ser ikke kønt ud.
Rustfast og aluminium kan den ikke skære, heller ikke i tyndt materiale.

Jeg fik denne besked af min elektriker, man max køre 16 ampere på 2.5mm2 kabler, skal du op i 20 ampere, skal det være 4mm2 kabler.
Jeg har de gamle Neozed 16 ampere sikringer, de holder fint til at trække over 20 ampere i længere tid, da jeg legede med punktsvejser var jeg oppe at trække over 24 ampere uden problemer.
http://www.daarbak.dk/sikring-neozed-16-amp-29076.aspx

« Senest Redigeret: April 27, 2014, 23:26:52 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Plasmaskærer
« Svar #4 Dato: April 28, 2014, 05:52:49 »
Jeg har kablerne sømmet til væggen = der er fin afkøling. Derfor er det OK at køre med 20A sikringer på 2.5 mm² kabler. Strømmen til mit kolde værksted kører nedgravet - her er det også OK med 20A sikringer (den forbindelse er sat op af en installatør).
Lidt nede på siden er der nogle tabeller.
http://www.elfrasolen.dk/Support/Kabel/maxcurrent.htm

De 16A jeg har er fra linkets tekniske beskrivelse. Men så vidt jeg har kunnet se et andet sted på nettet, skal man kun regne med at kunne skære kontinuerligt med op til 60% af den værdi, der opgives som max, ellers løber systemet varmt og afbryder. Det passer vel også meget godt med at din fint kan skære plader, formodentlig op til 6 mm, mens det kniber mere med tykkere emner.

Men jeg er slet ikke sikker på at jeg har forstået noget som helst af den teknologi og de beregninger der ligger inde bag ved. Alle plasmaskærerne fra http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de kører på 16A sikringer. Forskellen på dem ligger i vægten og den mængde luft, de skal have pustet ind. Fra 60A kræver de 3 faser, men stadig kun 16A, mens luften stiger fra 6.5 bar og 140l/min til 7.5 bar og 180l/min.



jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasmaskærer
« Svar #5 Dato: April 28, 2014, 06:59:19 »
Det betyder jo meget om den køre på 230 eller 400 volt
16 ampere 230 volt       = 3680w
16 ampere 400 volt       = 6400w (det svare til godt 28 ampere på 230 volt.)
3 x 16 ampere 400 volt = 19200w

Ja 6mm til min 40 ampere plasma skære, er nok dens reele max.
Men den står jo til at kunne skære 12mm..

Jeg kan se at kvalitets plasmaskære, som hypertherm Powermax, køre med en noget højere spænding på skæredysen, så det giver jo en meget større effekt, ved samme ampere.
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Plasmaskærer
« Svar #6 Dato: Maj 05, 2014, 21:00:43 »
Jens dine to første regnestykker er rigtige, det tredje er forkert.
Det vedhæftede billede viser en sinuskurve for hver af de tre faser.
Billedet sinuskurve.png viser:
|CD| er de 400 V der er mellem en fase og nul. Effektivt kan man udnytte 60% = 240V
|AB| viser den største spænding mellem to faser. 60% af 692V = 415V
At man kan forbinde mellem tre faser på tre måder betyder ikke, at man får flere elektroner gennem.
Når der går 16A i punkt A, går der også 16 A tilbage i punkt B. Du kan ikke få flere end 16A igennem, men du får dem ved en større spænding = de 6400w du skriver i eksempel 2.
Tilbage er så den grå fase, som også kan trække 16A, men altså kun med 230V, da de to andre faser jo er brugt.
Den tredje linje skulle være summen af de to første = 10.080w

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasmaskærer
« Svar #7 Dato: Maj 05, 2014, 22:18:54 »
Har du fået købt en plasmaskære ? ;D ;D ;D
« Senest Redigeret: Maj 05, 2014, 22:21:44 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Plasmaskærer
« Svar #8 Dato: Maj 05, 2014, 22:25:46 »
Nej, jeg har ikke købt en endnu.
Der kommer til at gå et par måneder inden jeg har orden på værkstedet i kælderen, kalenderen og økonomien, men den 3-fasede står absolut i toppen af ønskesedlen.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Plasmaskærer
« Svar #9 Dato: Maj 07, 2014, 19:36:23 »
Ved at rode lidt rundt hos skrothandlere eller andre, kan man måske finde en
transformator 400v til 230v hvis den er stor nok kan man putte 6400 w ind i den og
få 230v ca 25 ampere ud, så det kan godt lade sig gøre med 230 v.
mvh jens

PS: Hvis den er lavet som autotrafo,med en vikling, kan en 3kw kerne klare det.
« Senest Redigeret: Maj 07, 2014, 22:26:19 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Plasmaskærer
« Svar #10 Dato: Maj 08, 2014, 16:56:13 »
Det er helt sikkert, at jeg ikke skal forsøge mig med at konstruere en selv:)
Med en nypris mellem 3 og 4.000 kr tror jeg også, at jeg vil holde mig fra en brugt.
(Iøvrigt er DBA gået helt død, når det drejer sig om plasmaskærere).
Men nu fik jeg da sat min nevø, der er installatør i gang med at finde en forklaring på hvad man kan eller ikke kan få ud af en sikringsgruppe, og hvordan man kan udnytte det. Vel at mærke en forklaring jeg kan forstå - en svær opgave.


JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Plasmaskærer
« Svar #11 Dato: Maj 08, 2014, 18:45:17 »
Det er ikke et forslag til at du selv skal lave en,men hvis den du kan købe er 230 volt
mange ampere så kan den tilsluttes to faser med 400 volt og en autotransformator
der laver spændingen om til 230 volt og mange flere ampere og da viklingerne
er fælles overføres en stor del af effekten direkte og kernen bliver mindre.Du vil
kunne hive 6KW ud af en 3KW autotransformator.

mvh jens
Læs hodjasblog.one på Nettet

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Plasmaskærer
« Svar #12 Dato: Juli 01, 2014, 12:01:21 »
Så kom der en plasmaskærer i hus.
Valgte en 60A/400V: http://www.ebay.de/itm/NEU-PROFI-DRUCKLUFT-LUFT-PLASMASCHNEIDER-CUT-INVERTER-PLASMA-60A-BIS-22MM-400V-/161031434779?pt=Schwei%C3%9F_L%C3%B6ttechnik&hash=item257e38b21b
Den trækker 14A / 400V, så min 16A automatsikring burde række.

Jeg er lidt af en kylling, når det kommer til glødende jern, der sprøjter ind på mig, så jeg købte et læderforklæde og et par skindhansker samtidigt, men jeg glemte fødderne, så nu venter jeg på at der kommer et par gamacher hjem fra d-s.dk.
Med det hele ender prisen på små 6.000 kr.

Men jeg læste et sted, at det lys, der kommer fra en plasmaskærer, er UV-lys, og at en almindelig svejseskærm ikke giver en god beskyttelse mod det. Er der nogen, der kan uddybe det?

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Plasmaskærer
« Svar #13 Dato: Juli 01, 2014, 12:50:15 »
Kan anbefale de gode gamle briller, man bruger til ilt og gas svejning:-)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasmaskærer
« Svar #14 Dato: Juli 01, 2014, 13:02:47 »
Jeg bruger nogle sikkerhedsbriller, men farvet glas, det virker rigtig godt, og så er øjenbeskyttelsen jo også i orden.

Jeg har lige brugt min Kineser plasma cutter, til noget 1.5 og 2,0 jernplade, så er den jo fantastisk effektiv, og laver nogle fine snit, med en meget lille varme zone.

Når den nu var kommet frem i lyset, prøvede jeg i noget alu-dørk 4/6 mm, den kunne godt skære det, men det ser forfærdeligt ud. Har overvejet at prøve med argon i stedet for luft, men jo nok en dyr løsning, så skal man jo nok have delt op i skære og køle luft.

Men føj hvor det stinker med sådan en gang plasma skæring, og sundt er det nok heller ikke.
Jeg bruger den helst kun udendørs....
Husk altid at skille tingene ad.